Skip to main content

Skill Acquisition in Sports (5 cr)

Code: YAMK134-3001

General information


Enrollment
12.01.2023 - 31.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.02.2023 - 15.03.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Master's Degree Programmes
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 35
Degree programmes
Master of Exercise and Sports Coaching
Teachers
Sami Kalaja
Heikki Hannola
Petteri Pohja
Teacher in charge
Heikki Hannola
Groups
R75YL23K
Master of Exercise and Sports Coaching, spring 2023
Course
YAMK134

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa soveltaa motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita liikunnan ja urheilun fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten taitojen oppimiseen ja opettamiseen. Opiskelija kykenee suunnittelemaan liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä, sekä ohjaamaan erilaisten oppijoiden ja ryhmien liikuntataitojen oppimista. Opiskelija osaa mitata ja analysoida liikuntataitoja ja hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä taitojen oppimisen tutkimuksia.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, ennakoiva kehittäminen

Content

- Teema 1: Taidon oppimisen ja opettamisen teoria: motoriikka, taidon ekologinen teoria, informaation prosessointiteoria, määrätietoinen harjoittelu, non-lineaarinen pedagogiikka, differentiaali oppiminen, havainto-päätöksenteko – toiminta, eksplisiittinen ja implisiittinen oppiminen.
- Teema 2: Taidon analysointi: liikkeen analysointi, liikuntataitojen ohjaus ja ohjelmointi, oppimisen eri vaiheiden tunnistaminen ja tukeminen, biomekaniikan periaatteiden hyödyntäminen taidon opettamisessa, yksilölliset erot taidoissa, tutkimustiedon hyödyntäminen.

Location and time

Verkko- ja lähiopetus.
Lähiopetus 16.-18.2.2023 Santasport Lapin urheiluopistolla. Opintojaksoinfo 2.2.2023 klo 18:00-20:00.

To 16.2.
10:00-11:45 Taitoteoriat
12:30-14:00 Havaintomotoriikka (käytäntö)
14:30-16:00 Havaintomotoriikka ja taitovalmennus

Pe 17.2.
08:15-09:45 Taitojen opettaminen (käytäntö)
10:15-11:45 Taitojen opettaminen (käytäntö)
12:30-13:15 Biomekaniikka
13:15-14.00 Biomekaniikan aistiminen (käytäntö)
14:30-16:00 Non-lineaarinen pedagogiikka, differentiaalioppiminen

La 18.2.
08:15-09:45 KTK-testi (käytäntö)
10:15-11:45 Taidon testaaminen ja motorinen kehitys sekä taitovalmennus
12:30-14:00 Jakson yhteenveto

Materials

Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Kari Kauranen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Helsinki 2011.
Liikuntataitojen oppiminen ja taitoharjoittelu. Timo Jaakkola. PS kustannus 2010.

Teaching methods

Osaat soveltaa motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita liikunnan ja urheilun fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten taitojen oppimiseen ja opettamiseen. Kykenet suunnittelemaan liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä, sekä ohjaamaan erilaisten oppijoiden ja ryhmien liikuntataitojen oppimista. Osaat mitata ja analysoida liikuntataitoja ja hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä taitojen oppimisen tutkimuksia.

Teema 1. Taidon oppimisen ja opettamisen teoria: motoriikka, taidon ekologinen teoria, informaation prosessointiteoria, määrätietoinen harjoittelu, non-lineaarinen pedagogiikka, differentiaali oppiminen, havainto-päätöksenteko – toiminta, eksplisiittinen ja implisiittinen oppiminen.

Teema 2. Taidon analysointi: liikkeen analysointi, liikuntataitojen ohjaus ja ohjelmointi, oppimisen eri vaiheiden tunnistaminen ja tukeminen, biomekaniikan periaatteiden hyödyntäminen taidon opettamisessa, yksilölliset erot taidoissa, tutkimustiedon hyödyntäminen.

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2: Opiskelija
- osaa soveltaa taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa.
- osaa suunnitella liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.

Assessment criteria, good (3)

3-4: Opiskelija
- osaa soveltaa ja arvioida taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa.
- osaa suunnitella ja arvioida liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.

Assessment criteria, excellent (5)

5: Opiskelija
- osaa soveltaa ja arvioida monipuolisesti ja kriittisesti taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa.
- osaa suunnitella ja kehittää monipuolisesti liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.

Go back to top of page