Skill Acquisition in Sports (5 cr)
Code: YAMK134-3001
General information
- Enrollment
- 12.01.2023 - 31.01.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.02.2023 - 15.03.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Master's Degree Programmes
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 35
- Degree programmes
- Master of Exercise and Sports Coaching
- Teachers
- Sami Kalaja
- Heikki Hannola
- Petteri Pohja
- Teacher in charge
- Heikki Hannola
- Groups
-
R75YL23KMaster of Exercise and Sports Coaching, spring 2023
- Course
- YAMK134
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija osaa soveltaa motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita liikunnan ja urheilun fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten taitojen oppimiseen ja opettamiseen. Opiskelija kykenee suunnittelemaan liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä, sekä ohjaamaan erilaisten oppijoiden ja ryhmien liikuntataitojen oppimista. Opiskelija osaa mitata ja analysoida liikuntataitoja ja hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä taitojen oppimisen tutkimuksia.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, ennakoiva kehittäminen
Content
- Teema 1: Taidon oppimisen ja opettamisen teoria: motoriikka, taidon ekologinen teoria, informaation prosessointiteoria, määrätietoinen harjoittelu, non-lineaarinen pedagogiikka, differentiaali oppiminen, havainto-päätöksenteko – toiminta, eksplisiittinen ja implisiittinen oppiminen.
- Teema 2: Taidon analysointi: liikkeen analysointi, liikuntataitojen ohjaus ja ohjelmointi, oppimisen eri vaiheiden tunnistaminen ja tukeminen, biomekaniikan periaatteiden hyödyntäminen taidon opettamisessa, yksilölliset erot taidoissa, tutkimustiedon hyödyntäminen.
Location and time
Verkko- ja lähiopetus.
Lähiopetus 16.-18.2.2023 Santasport Lapin urheiluopistolla. Opintojaksoinfo 2.2.2023 klo 18:00-20:00.
To 16.2.
10:00-11:45 Taitoteoriat
12:30-14:00 Havaintomotoriikka (käytäntö)
14:30-16:00 Havaintomotoriikka ja taitovalmennus
Pe 17.2.
08:15-09:45 Taitojen opettaminen (käytäntö)
10:15-11:45 Taitojen opettaminen (käytäntö)
12:30-13:15 Biomekaniikka
13:15-14.00 Biomekaniikan aistiminen (käytäntö)
14:30-16:00 Non-lineaarinen pedagogiikka, differentiaalioppiminen
La 18.2.
08:15-09:45 KTK-testi (käytäntö)
10:15-11:45 Taidon testaaminen ja motorinen kehitys sekä taitovalmennus
12:30-14:00 Jakson yhteenveto
Materials
Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Kari Kauranen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Helsinki 2011.
Liikuntataitojen oppiminen ja taitoharjoittelu. Timo Jaakkola. PS kustannus 2010.
Teaching methods
Osaat soveltaa motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita liikunnan ja urheilun fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten taitojen oppimiseen ja opettamiseen. Kykenet suunnittelemaan liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä, sekä ohjaamaan erilaisten oppijoiden ja ryhmien liikuntataitojen oppimista. Osaat mitata ja analysoida liikuntataitoja ja hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä taitojen oppimisen tutkimuksia.
Teema 1. Taidon oppimisen ja opettamisen teoria: motoriikka, taidon ekologinen teoria, informaation prosessointiteoria, määrätietoinen harjoittelu, non-lineaarinen pedagogiikka, differentiaali oppiminen, havainto-päätöksenteko – toiminta, eksplisiittinen ja implisiittinen oppiminen.
Teema 2. Taidon analysointi: liikkeen analysointi, liikuntataitojen ohjaus ja ohjelmointi, oppimisen eri vaiheiden tunnistaminen ja tukeminen, biomekaniikan periaatteiden hyödyntäminen taidon opettamisessa, yksilölliset erot taidoissa, tutkimustiedon hyödyntäminen.
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2: Opiskelija
- osaa soveltaa taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa.
- osaa suunnitella liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Assessment criteria, good (3)
3-4: Opiskelija
- osaa soveltaa ja arvioida taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa.
- osaa suunnitella ja arvioida liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Assessment criteria, excellent (5)
5: Opiskelija
- osaa soveltaa ja arvioida monipuolisesti ja kriittisesti taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa.
- osaa suunnitella ja kehittää monipuolisesti liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.