Skip to main content

Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology (10 cr)

Code: K702GL125-3001

General information


Enrollment
13.03.2023 - 15.08.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.08.2023 - 17.11.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
5 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Social Services and Health Care, Geriatry
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Elderly Care
Teachers
Sari Arolaakso
Anne Puro
Anne Jokelainen
Teacher in charge
Sari Arolaakso
Groups
KA72G22S
Bachelor of Social Services and Health Care, Elderly Care, Kemi, Autumn 2022
KOA72G22S
Bachelor of Social Services and Health Care, Elderly Care, Kemi (Oulu), Autumn 2022
Course
K702GL125

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin eri vaiheet; toimintakyvyn ja toimijuuden arviointi, tavoitteiden asettaminen, suunnitelman laatiminen, menetelmien valinta ja toteutus sekä arviointi / seuranta. Opiskelija osaa laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, joka perustuu monialaiseen toimintakyvyn ja toimijuuden arviointiin. Opiskelija osaa hyödyntää monialaisia kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa. Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä. Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.

Accomplishment methods

Toteutuu monimuoto-opetuksena
Toteutus linkittyy englannin kielen opintojaksoon - LINKITTYYKÖ?

Content

Kuntoutus, gerontologinen kuntoutus ja kuntoutumista edistävä työ
Ikääntyneen toimintakyvyn fyysisiä edellytyksiä tukevat menetelmät
Ikääntyneen toimintakyvyn psyykkisiä edellytyksiä tukevat menetelmät
Ikääntyneen toimintakyvyn sosiaaliset edellytyksiä tukevat menetelmät
Geronteknologia
Ympäristön merkitys hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisessä
Apuvälinepalvelut ja niihin liittyvä lainsäädäntö
Erilaisia geronteknologian ratkaisuja ikääntyneelle
Apuvälineiden ja teknologian käyttöön liittyvä turvallisuus ja eettiset kysymykset

Location and time

Opetuksessa korostuu itsenäinen työskentely, yhteistoiminnallisuus ja vastuullisuus. Opetus toteutuu lähi- ja etätunneilla ja opetuksessa hyödynnetään ryhmätyöskentelyä. Lukukausiprojektissa jatkat Monialainen arviointiosaaminen -opintojakson kummivanhustehtävää laatimalla suunnitelman, joka tukee kummivanhuksen toimijuutta ja toimintakykyä. Suunnitelmassa hyödynnät monialaisesti toimintakykyä edistäviä gerontologisen kuntoutuksen menetelmiä ja geronteknologiaa.

Materials

mm Elo, S. 2006. Teoria pohjoissuomalaisten kotona asuvien ikääntyneiden hyvinvointia tukevasta ympäristöstä. Oulun yliopisto 2006.

Hartikainen, S. & Lönnroos, E. 2008. (toim). Geriatria; Arvioinnista kuntoutukseen.

Taina Rantanen (toim.), Katja Kokko (toim.), Sarianna Sipilä (toim.), Anne Viljanen (toim.) Gerontologia. 2022.

Heikkinen, E., Jyrkämä, J. & Rantanen.T. 2013. Gerontologia. Kustannus oy Duodecim.

ICF. 2004.Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus. Ohjeita ja luokituksia 2004:4. Helsinki, Stakes.

Järvikoski, A. & Härkäpää, K. 2011. Kuntoutuksen perusteet. Helsinki, WSOY.

Järvikoski, A. 2010. www.kuntoutusportti.fi/Kutke-päivät 2010.

Koskinen, S., Pitkälä, K. & Saarenheimo M. 2008. Gerontologinen kuntoutus.

Julkaisussa Rissanen P, Kallanranta T, Suikkanen A (toim.) Kuntoutus. Helsinki, Duodecim, 547-563. Pikkarainen, A. 2013. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja. Osa 1.

Pikkarainen, A. 2013. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja. Osa 2.

YMPÄRISTÖMINISTERIÖN RAPORTTEJA 7 / 2017, Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79348/YMra_7_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y />
Kansalliset ja kansainväliset artikkelit.


Employer connections

Osallistuminen Vanhustenviikolla Kemissä järjestettäville Seniori-messuille.
Messuilla opiskelijat toteuttavat halukkaille messukävijöille toimintakyvyn arviointia ja terveyden ja hyvinvoinnin ohjausta ja neuvontaa.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija kuvaa kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet suppeasti ja viittaus teoriaan puuttuu.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän suunnitelman. Kuntouttavien menetelmien ja geronteknologisten ratkaisujen hyödyntäminen on vähäistä ja valintojen perustelu tutkitulla tiedolla puuttuu.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija ei hyödynnä kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija kuvaa kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää joitakin kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja ja perustelee valintoja viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija ei hyödynnä kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet monialaisesti viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää monialaisesti kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja perustellen valintoja viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija osaa arvioida itsenäisesti teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija osaa käyttää ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.

Go back to top of page