Counselling of Elderly People (10 cr)
Code: K702GL37-3002
General information
- Enrollment
- 13.03.2023 - 08.10.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.10.2023 - 12.12.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Bachelor of Social Services and Health Care, Geriatry
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Elderly Care
- Teachers
- Tanja Marjanen-Korkala
- Anne Jokelainen
- Teacher in charge
- Anne Jokelainen
- Groups
-
KA72G22SBachelor of Social Services and Health Care, Elderly Care, Kemi, Autumn 2022
-
KOA72G22SBachelor of Social Services and Health Care, Elderly Care, Kemi (Oulu), Autumn 2022
- Course
- K702GL37
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija osaa tiedottaa, neuvoa ja ohjata ikäihmistä sekä hänen omaisiaan ja läheisiään heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta. Opiskelija osaa soveltaa ohjaustyössään yhteisöllisiä ja tavoitteellisia yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä. Opiskelija hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet. Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää etäohjausta ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa. Opiskelija osaa soveltaa neuvontaa ja ohjausta ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Accomplishment methods
Toteutuu monimuoto-opetuksena
Toteutus linkittyy englannin kielen opintojaksoon
Content
Tiedottaminen, neuvonta ja ohjaus
Palveluohjauksen perusteet
Yksilö- ja ryhmänohjaaminen ja ryhmädynamiikka
Erityisryhmien ohjaaminen, ohjaaminen haasteellisissa elämäntilanteissa
Etäohjaus ja etäpalvelut
Neuvonta ja ohjaus ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Location and time
Syyslukukausi 2023
Materials
Häggman-Laitila, A.; Pietilä, A-M.; Seppänen, R. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2007. Video-ohjauksen edellytyksiä ja hyötyjä ehkäisevässä perhehoitotyössä. Tutkiva hoitotyö Vol.5 2/2007, 12, 15.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus ja neuvontatyö. Helsinki: Gaudeamus
Ruponen, R.; Nummenmaa, A.R & Koivuluhta, M. 2000. Ryhmäohjaus muutoksen mahdollisuuden maisemana. Teoksessa Onnismaa, Jussi; Pasanen, Heikki & Spangar, Timo (toim.). Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1. Jyväskylä: PS kustannus.
Vänskä, K, Laitinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen
Helminen: Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa
Vehviläinen: Ohjaus vuorovaikutuksena
Mönkkönen Kaarina; Vuorovaikutus asiakastyössä
Korhonen Vesa; Monikulttuurinen ohjaus
Lähdesmäki, Vornanen; Vanhuksen parhaaksi – ohjauskeskustelu kappale s. 113
Teaching methods
Ohjaaminen vanhustyössä toteutuu opintojakson Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia jälkeen. Opintojakso käynnistyy itsenäisillä ennakkotehtävillä. Osana opintojaksoa opiskelijat laativat ryhmissä kummivanhukselle ohjaussuunnitelman, joka mukailee Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia -opintojaksolla kummivanhukselle laadittua hyvinvointi-/kuntoutussuunnitelmaa käytännön ohjaustilanteeseen vietynä. Ohjaussuunnitelma ja ohjaustilanne, joko yksilö- tai ryhmäohjaustilanteesta videoituna, esitetään loppuseminaarissa koko ryhmälle.
Opiskelija osallistuu ohjausosaamistaan vahvistavaan tapahtumaan työelämäyhteistyössä toteutuvan ohjaustilanteen toteuttamiseen. Vaihtoehtoina voivat olla Kunnon Mummola-tapahtuma, palveluasumisen yksiköt, kotihoito, Kemikammari, tai virtuaaliset etäohjaustilanteet.
Asiantuntijaluentoja ja toiminnallisia harjoituksia ohjausosaamisesta toteutetaan opintojakson aikana oppilaitoksella sekä verkko-oppimisympäristössä.
Opintojakso sisältää myös luentoja opetussuunnitelman mukaisesti ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyen ( mm. ikäihmisen terveysliikunta, ohjauksen erityispiirteet). Lisäksi gerontologinen sosiaalityö / ikäihmisten haasteelliset elämäntilanteet.
Student workload
Opintojakso on laajuudeltaan 10 opintopistettä.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa kuvata tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ikäihmisen sekä hänen omaistensa ja läheistensä ohjauksessa heidän tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta.
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä.
Opiskelija osaa luetella iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä.
Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää joitakin etäohjauksen muotoja ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa.
Opiskelija osaa kuvata neuvonnan ja ohjauksen ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa hyödyntää tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ikäihmisen sekä hänen omaistensa ja läheistensä ohjauksessa heidän tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta.
Opiskelija osaa soveltaa ja valita tarkoituksenmukaisia yhteisöllisiä ja tavoitteellisia yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä ja perustella niiden käyttöä viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet.
Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää ja soveltaa etäohjausta ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa ja tunnistaa kehittämistarpeita.
Opiskelija osaa soveltaa neuvontaa ja ohjausta ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa hyödyntää, soveltaa ja arvioida ikäihmisten tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ikäihmisen sekä hänen omaistensa ja läheistensä ohjauksessa heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta.
Opiskelija osaa ohjaustyössään soveltaa ja valita tarkoituksenmukaisia sekä kehittää yhteisöllisiä ja tavoitteellisia yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä ja perustella niiden käyttöä viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet ja kykenee esittämään kehittämistarpeita ohjaamisen menetelmiin viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää ja soveltaa etäohjausta ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa sekä kehittää etäohjauksen menetelmiä viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa soveltaa perustellusti neuvontaa ja ohjausta ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.