Skip to main content

Finnish Speech and Written Communication (5 cr)

Code: K700BD93-3008

General information


Enrollment
03.10.2022 - 31.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.01.2023 - 28.02.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Social Services
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 45
Degree programmes
Bachelor of Social Services
Teachers
Päivi Hietala
Teacher in charge
Päivi Hietala
Course
K700BD93

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

lukukaudella 2022 - 2023. kevätlukukaudella 1.-jaksolla.

Objective

Learning Outcomes:

Student
  - can develop writing and speaking skills (attitude, knowledge and skills)
  - knows how to use expert communication in his / her work
  - is able to utilize his / her language and text literacy in writing to analyze and produce appropriate texts for study, work and other purposes
  - evaluate their own communication image and style in voice communication and be able to consider their own and listeners' goals,
communication situation and context when constructing the message

Contents:
  - developing one's communication skills (verbal and non-verbal)
  - work community- and interaction skills
  - communication as an expert
  - textual skills
  - taking culture into account in communication

Content

Speech Communication: see assessment criteria

Written communication:
Lapland UAS documents and their layouts * memo * report * essay * thesis guide: cover, contents, introduction, reflection; pictures, charts, tables, formulas * referencing: text references, sources

Location and time

kevätlukukausi 2023, jakso 1.
Tietokatu 1, Kemi. Hyvinvointipalvelujen osaamisala

Materials

Lapin AMKin kirjalliset ohjeet ja asiakirjat: muistio, raportti, essee, oppimispäiväkirja, referaatti ja kommentoiva referaatti. Opinnäytetyön opas. Opettajan materiaalia sekä verkkolähteitä.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita.
Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008)
Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003)
Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab)
Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006)
Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008)
muu opettajan materiaali ja verkkomateriaali.

Teaching methods

Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
Oppitunneilla harjoitellaan puhe- ja kirjoitusviestinnän taitoja.
Harjoitukset vaativat läsnäoloa: aktiivinen osallistuminen opetukseen.
Luennot. Yksilö- ja ryhmäharjoitukset. Moodle-oppimisympäristö.
Oppimistehtävät:
puheviestintä (2,5 op)
* puheviestinnän kehittämistehtävä/essee.Yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5.
Essee on samalla myös kirjallisen viestinnän osuuden arvioitava tehtävä.
* suullinen alustus/puhe (3 - 5 minuuttia). Yksilötehtävä. PowerPoint-diat: niistä tehty PP-video. Arviointi 0 - K5.
* ryhmän esitys valmistellusta aiheesta: videoesitys. Neuvottelu/kokous aiheena: opettajan antamat aiheet. Esityksen kesto 5 min/puhuja (4 opiskelijan ryhmä: videon kesto 20 minuuttia). Ryhmän jäsenille sama arvosana. Arviointi: 0 - K5.

kirjallinen viestintä (2,5 op):
* tyylioppia:/asiatekstin korjaaminen: itsenäisesti tehtävä harjoitus. ei palauteta.
* raportti: kotikunnan palvelujärjestelmät. yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5.
* essee. Essee on samalla myös suullisen viestinnän osuuden arvioitava tehtävä.

Ohjaus ja palaute:
opettajan palaute esityksistä ja vertaispalaute

Exam schedules

ei tenttiä. Kirjallisten tehtävien palautus Moodlessa palautuskansioihin. Suulliset esitykset palautettava ohjeiden mukaisessa aikataulussa Moodlen keskustelualueille.
* Tehtävien palautus opintojakson aikana 17.1.2023 - 28.2.2023. Mikäli opiskelija ei ole palauttanut tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty.
** Toinen palautusjakso on 1.3.2023 - 31.5.2023. Mikäli opiskelija ei ole palauttanut ko. tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty nro 2.
*** Kolmas palautusjakso on 1.6.2023 - 15.12.2023. Mikäli opiskelija ei ole palauttanut ko. tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty nro 3, ja koko OJ on hylätty.

**** Edelleen puuttuvien tai hylättyjen tehtävien palautus viimeistään seuraavan lukukauden aikana tutkintosäännön mukaisesti. Mikäli opintojaksoa ei ole suoritettu valmiiksi syyslukukauden 2023 aikana (palautettu ja väh. T1-arvosana) viim. 15.12.2023, tulee opiskelijan suorittaa koko 5 op:een OJ uudestaan, mahdollisesti muuttuneiden vaatimusten mukaisesti (Lapin AMKin tutkintosääntö). Palautuspäivä on 15.12.2023, jotta opettaja ehtii arvioida opintojakson suorituksen ennen joululomaa.

Student workload

5 op, 135 tuntia työtä opiskelijalle

Assessment criteria, satisfactory (1)

The assessment is done through peer review of self-assessment and teacher feedback. The assessment criteria have been derived from the practised skills and are laid down at the beginning of the course and used throughout the learning process.

Speech communications (assessed on a scale of 1–5):
Performance skills
• Interaction skills, targeting and contact
• Constructing a speech
• Preparing the contents of a speech
• Selecting the mode of expression

Group communication skills
• Definition of goals
• Agreeing on an operating method
• Listening and observation
• Participation
• Creating and maintaining relations
• Ensuring the functioning of a group

Written communications (assessed on a scale of 1–5):
• Contents
• Structure
• Style and tone
• Spelling
• Sources and references

Satisfactory (1–2):
With guidance, the student can write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts do not fully comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references of the text have deficiencies in regard to the genre conventions.

Assessment criteria, good (3)

Good (3–4):
The student can write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references support the object of the text as regards the content and communications.

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5):
The student can independently and creatively write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references support the object of the text as regards the content and communications.

Qualifications

NULL

Go back to top of page