Questions of Social Sustainability in the North (5cr)
Code: KKAS3104-3003
General information
- Enrollment
- 08.08.2022 - 29.08.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 05.09.2022 - 26.09.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- finnish
- Teachers
- Heidi Sinevaara-Niskanen
- Course
- KKAS3104
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määritellä sosiaalisen kestävyyden sekä eritellä siihen kytkeytyviä yhdenvertaisuuden, osallisuuden ja vastuun teemoja
- paikantaa hyvinvointiin, työhön ja koulutukseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia pohjoisessa
- tarkastella kestävyys-keskustelua ja sen yhteiskunnallisia merkityksiä kriittisesti
Execution methods
- Luennot (12 tuntia) sekä niihin liittyvä kirjallisuus ja ryhmätehtävä
- Itsenäistä työskentelyä (noin 80 tuntia)
Accomplishment methods
Aktiivinen läsnäolo luennoilla (sis. luentokirjallisuuteen perehtymisen ja ryhmätehtävän) sekä kurssin lopputehtävän suorittaminen.
Kurssi on myös mahdollista suorittaa itsenäisesti (esseellä) samassa tahdissa kurssin kanssa.
Content
Kurssi perehdyttää sosiaalisen kehityksen kysymyksiin pohjoisessa. Sen näkökulma on Suomen Lapissa ja laajemmin koko arktisella alueella. Kurssi keskiössä ovat hyvinvoinnin, työn ja koulutuksen kysymykset pohjoisessa sekä niiden moninaiset syyt ja eriytyvät seuraukset. Kurssin erityinen painopiste on sosiaaliseen kestävyyteen liittyvien yhdenvertaisuuden, osallisuuden ja vastuun teemojen kriittisessä tarkastelussa.
Materials
Soveltuvaa kirjallisuutta ovat muun muassa:
- Arctic Human Development Report. (2015) Regional Processes and Global Linkages. Copenhagen: Nordisk Ministerråd.
- Glomsrød, Solveig; Duhaime, Gèrard and Aslaksen, Iulie (eds.). (2017) The Economy of the North 2015.Oslo: Statistics Norway.
- Kari-Björkbacka, Irmeli. (2015) Alueen ja työn sukupuoli. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
- Mononen, Tuija ja Suopajärvi, Leena (toim.). (2016) Kaivos suomalaisessa yhteiskunnassa. Rovaniemi: Lapin yliopistopaino.
- Pohjola, Anneli ja Särkelä, Riitta (toim.). (2011) Sosiaalisesti kestävä kehitys. Helsinki: Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto
- Salonen, Arto O. (2010) Kestävä kehitys globaalin ajan hyvinvointiyhteiskunnan haasteena. Helsinki: Yliopistopaino.
- Tennberg, M., Lempinen, H. & Pirnes, S. (eds.). (2020) Resources, Social and Cultural Sustainabilities in the Arctic. Abingdon: Routledge
- Vaattovaara, Virpi. (2015) Elämänkulku ja toimijuus. Lapin maaseudun nuorista aikuisiksi 1990-2011. Rovaniemi: Lapin yliopistopaino.
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-5/hylätty
Hylätty:
Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan kurssin teemoihin liittyviä asioita irrallisesti tai käsitellään niitä yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3‐4):
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella pohjoiseen liittyviä sosiaalisen kestävyyden kysymyksiä. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5):
Suorituksessa hahmotetaan sosiaaliseen kestävyyteen liittyvä laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Se on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa pohjoisuuteen liittyvistä sosiaalisen kestävyyden kysymyksistä. Suoritus on hyvin kirjoitettu.
Further information
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti esseellä. Ilmoittaudutaan erikseen Pepissä tenttinä.