Skip to main content

Public Health Nursing with Expectant Families, Families with Children, Young People, and School Children (15cr)

Code: R702TL11OJ-3006

General information


Enrollment
03.10.2022 - 31.12.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
27.02.2023 - 07.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
15 cr
Virtual portion
10 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Nursing, Rovaniemi
Teachers
Noora Majava
Tarja Pykäläinen
Ritva Pinola
Linnea Pekkarinen
Teacher in charge
Noora Majava
Course
R702TL11OJ

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Lasta odottava perhe, äitiysneuvolatyö
Lastenneuvolatyö
Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto

Objective

Tieto puuttuu

Location and time

Kevät 2023

Opintojakson tarkempi toteutussuunnitelma:
https://docs.google.com/document/d/1D8Pq3o1GHp-KIt-J9mYyTteSeYHoq3fJOcn0MNYFlc4/edit?usp=sharing (kopioi linkki työpöydälle) Itsenäisen opiskelun aikataulutus on viitteellinen.

Opintojakson info on tallenteena Moodle-verkkoalustalla. Moodle-alusta avautuu sinulle noin viikko ennen opintojakson virallista aloitusta.

Materials

NEUKO-tietokanta. Terveysportti
Terveydenhoitajan osaaminen: Haarala, Honkanen, Mellin, Tervaskanto-Mäentausta2008. Edita
Lastenneuvolan käsikirja: https://www.thl.fi/fi/ https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja Toim. Mäki, Wikström, Hakulinen- Viitanen, Laatikainen : https://www.thl.fi/fi/
Juha Tapanainen | Naistentaudit ja synnytysoppi | Helsingin yliopisto
Vane -Psy vauvan neurologisen ja psyykkisen kehityksen arviointimenetelmä. Kirsi Mustonen. NMI. 2007.
Lapsen ensimmäinen vuosi. kehitys ei etene odotetusti –mitä tehdä? Salpa Pirjo , Autti-Rämö Ilona. Hygienia.

Muu e-aineisto ja materiaali kuvattu Moodle-oppimisympäristössä.

Teaching methods

Itsenäiset tehtävät, työpajat, webinaarit, projektiluontoiset opinnot, tentit

Exam schedules

Lastenneuvolan tentti 30.3 klo 9.00-11.45 (etänä)
Äitiysneuvolan tentti 5.4 klo 9.00-11.45 (etänä)
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon tentti 4.5 klo 9.00-11.45 (etänä)

Uusintakerrat sovittaessa erikseen opettajan kanssa.

Completion alternatives

Opiskelija osoittaa näytöllä sekä teoreettisen että käytännöllisen osaamisen.
Odottavan perheen teoreettinen osaaminen: kirjallinen/ suullinen tentti sekä odottavan perheen kanssa työskentelytaidot näyttönä.
Lastenneuvolatyön, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta työkokemuksen omaavalle kirjallinen/ suullinen tentti ja työskentelytaidot näyttönä.
Imetysohjaus on mahdollista hyväksilukea Imetysohjauskoulutustodistuksella tai osaamisen näytöllä. Opintojakso sisältää WHO:n imetysohjauskoulutuksen.

Student workload

15 op (400,5h)

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä 1-2
Osaat kartoittaa ja tunnistaa joitakin lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat tunnistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat käyttää joitakin terveyden edistämisen työmenetelmiä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Osaat kuvata keinoja, joilla arvioidaan odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat keskeiset raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa.
Osaat kuvata keinoja, joilla ohjataan ja tuetaan asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat tunnistaa kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa.
Tiedät ammatinvalinnan kannalta tärkeimpiä terveydellisiä vaatimuksia sekä osaat kuvata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehityksen seurantaa tästä näkökulmasta.
Tunnistat terveysalan asiantuntijan roolin oppilas- ja opiskeluhuollossa koululaisen ja opiskelijan terveyden näkökulmasta

Assessment criteria, good (3)

Hyvä 3-4
Osaat kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa.
Osaat ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat arvioida kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa.
Tiedät ammatinvalinnan kannalta tärkeät terveydelliset vaatimukset sekä osaat seurata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehitystä tästä näkökulmasta.
Osaat toimia terveysalan asiantuntijana oppilas- ja opiskeluhuollossa koululaisen ja opiskelijan terveyden näkökulmasta.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä 5
Osaat vastuullisesti ja näyttöön perustuen kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja asiakaslähtöisesti ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat käyttää perustellusti ja soveltaen terveyden edistämisen työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden ja perheiden kanssa hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Osaat vastuullisesti ja näyttöön perustuen arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa.
Osaat perustellusti valita keinoja, joilla ohjaat ja tuet asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat perustellen arvioida kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa.
Tiedät ja tunnistat ammatinvalinnan kannalta tärkeät terveydelliset vaatimukset sekä osaat seurata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehitystä tästä näkökulmasta.
Osaat aloitteellisesti toimia terveysalan asiantuntijana oppilas- ja opiskeluhuollossa koululaisen ja opiskelijan terveyden näkökulmasta.

Qualifications

NULL

Go back to top of page