Skip to main content

Research, Development and Innovation Competence (5 cr)

Code: HYVO2AOJ-19003

General information


Enrollment
03.10.2022 - 09.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.01.2023 - 21.03.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Social Services
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Bachelor of Social Services
Teachers
Susanna Helavirta
Teacher in charge
Susanna Helavirta
Course
HYVO2AOJ

Evaluation scale

H-5

Objective

Competence goals

You know the basic concepts related to research and development, as well as the different stages of the research process and the related principles and choices.
You know the ethical principles that guide good scientific practice and research, as well as the most common ways of obtaining and analyzing information.
You are able to participate in development, innovation and research processes.
You can identify and utilize the opportunities of the Arctic region to create innovative, multidisciplinary working life connections working in cooperation networks and multidisciplinary projects.
You manage information retrieval from the most common databases in your field.
You can read and critically evaluate scientific publications.

Content

Themes and essential content:
Research, development and innovation process - Steps of the research and development process - Development and innovation activities - Ethics and reliability of research and development work Most common research approaches and methods - Basic research concepts - Key development, research and analytical methods used in your field - Methods of information acquisition, key databases, searching for research data - Development in research Operational development and innovation - Project work and activities - Utilising research data

Location and time

Opintojakso toteutuu kampukselle kevätlukukauden I periodin aikana.

Materials

Opintojaksolla tullaan hyödyntämään erilaista tutkimusmenetelmäkirjallisutta ja tehtävissä tutustutaan tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohjeistuksiin:
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta 2012. Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsittely Suomessa. Helsinki: Tutkimuseettisen neuvottelukunta.
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta 2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Helsinki: Tutkimuseettisen neuvottelukunnan julkaisuja 2019:3.
• Hyvärinen, M. & Nikander, P. & Ruusuvuori, J. (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino. (myös e-kirjana)
• Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1: Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)
• Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)
• Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi. (myös sähköisenä)
• Viinamäki, L. & Saari, E. (toim.) 2007. Polkuja soveltavaan yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen. Helsinki: Tammi.

Teaching methods

Päivitetyt osaamistavoitteet:

• Tiedät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
• Tiedät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet.
• Tiedät yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat.
• Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.

Teemat ja keskeiset sisällöt:
Tutkimus- ja kehittämisprosessi
• Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
• Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimus- ja kehittämistyön etiikka
• Tutkimuksellinen kehittäminen ja toiminnallinen opinnäytetyö
Tutkimusotteet ja -menetelmät
• Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• Yleisimmät aineistonkeruun menetelmät
• Yleisimmät analyysimenetelmät
• Tieteellinen kirjoittaminen ja vakuuttamisen taito

Suoritustavat:
• keskusteleva luento-opetus
• itsenäinen työskentely
• harjoitustehtävät ryhmissä
• arvioitava lopputehtävä

Exam schedules

Opintojakson tehtävien palautusajankohdat esitellään opintojakson alkaessa.

Hyväksytyn arvosanan korottamisen tai hylätyn arvosanan uusimisen osalta noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä

Student workload

Kokonaistuntimäärä 133 h, joka jakaantuu seuraavasti:

20 h luennot
20 h itsenäinen työskentely
43 h harjoitustehtävät ryhmissä
50 h arvioitava lopputehtävä

Assessment criteria, satisfactory (1)

You name the basic concepts related to research and development activities as well as the various phases of the research process, including the related principles and choices.
You name the ethical principles that govern good scientific practice and research as well as the most common methods of obtaining and analysing information.
You are able to take part in development, innovation and research processes.
You describe opportunities in the Arctic area for forging innovative and multidisciplinary connections in working life through collaboration networks and multidisciplinary projects.
You obtain information in the most common databases of your field.
You read and utilise scientific publications.

Assessment criteria, good (3)

You explain the basic concepts related to research and development activities as well as the various phases of the research process, including the related principles and choices.
You utilise the ethical principles that govern good scientific practice and research as well as the most common methods of obtaining and analysing information.
You take part in development, innovation and research processes.
You explain opportunities in the Arctic area for forging innovative and multidisciplinary connections in working life through collaboration networks and multidisciplinary projects.
You obtain information in the most common databases of health sciences, assessing them.
You utilise and assess scientific publications.

Assessment criteria, excellent (5)

You apply and utilise basic concepts related to research and development activities in the various phases of the research process and interpret the related principles and choices.
You diversely utilise the ethical principles that govern good scientific practice and research as well as the most common methods of obtaining and analysing information.
You take part in development, innovation and research processes, assessing them in a critical manner.
You utilise and interpret opportunities in the Arctic area for forging innovative and multidisciplinary connections in working life through collaboration networks and multidisciplinary projects.
You obtain information in the most common databases of health sciences, assessing them in a critical manner.
You read scientific publications, assessing them in a critical manner.

Qualifications

NULL

Go back to top of page