Skip to main content

Forest Management (5cr)

Code: R604ML146-3001

General information


Enrollment
03.10.2022 - 05.02.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
06.02.2023 - 31.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Teaching languages
finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Degree programme in Forestry
Teachers
Minna Tuominen
Kari Pasanen
Teacher in charge
Kari Pasanen
Course
R604ML146

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Kasvatusmetsien käsittelymenetelmät
Talousmetsien luonnonhoito
Metsätuhot varttuneissa metsissä
Metsä- ja luonnonsuojelulainsäädännön keskeiset säädökset

Objective

Opiskelija
- Osaa metsänkasvatuksen menetelmiä ja osaa soveltaa menetelmiä maastossa
- Tietää metsäkäsittelyn vaikutuksen puun raaka-aineominaisuuksiin
- Ymmärtää eri metsänhoitomenetelmien soveltuvuuden metsänomistajan tavoitteiden saavuttamiseksi
- Tietää kasvatusmetsien bioottiset ja abioottiset tuhot
- Tietää metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa ottaa niiden erityispiirteet huomioon metsänhoidon suunnittelussa
- Tietää lannoituksen vaikutuksen metsän kasvuun eri kohteissa.

Content

Jaksollinen metsän käsittely
Metsän jatkuva kasvatus
Puuntuotoskyvyn parantaminen
Metsätuhoriskit ja niiden hallinta
Kannattavuus ja kustannustehokkuus metsänhoidossa
Talousmetsien luonnonhoito
Metsälaki ja muut metsänhoitoon vaikuttavat säädökset sekä sertifiointi
Riistan huomioiminen metsänhoidossa
Metsänhoitoon liittyvät tuet

Location and time

Kevät 2023

Materials

Huuskonen, S., Hynynen, J. ja Valkonen, S. 2014. Metsänkasvatus - menetelmät ja kannattavuus
Hynynen, J., Valkonen, S. ja Rantala, S. 2005. Tuottava metsänkasvatus
Luoranen, J., Saksa, T. ja Uotila, K. 2012. Metsänuudistaminen
Pukkala, T., Lähde, E. ja Laiho, O. 2011. Metsän jatkuva kasvatus
Uotila, K., Kasanen, R. ja Heliövaara, K. 2015. Metsätuhot
Äijälä, O. ym. (toim.) 2014.Hyvän metsänhoidon suositukset

Teaching methods

Yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen tiedonhaku, luennot (osa tallenteina etukäteen), ohjaustunnit.

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2
Opiskelija
- osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteita ja metsänkasvatuksen perusmenetelmiä
- tuntee metsänkäsittelyn vaikutuksia puun raaka-aineominaisuuksiin
- ymmärtää eri metsänhoitomenetelmien soveltuvuutta metsänomistajan tavoitteiden saavuttamiseksi
- tietää kasvatusmetsien bioottisia ja abioottisia tuhoja
- tunnistaa metsäluonnon arvokkaita elinympäristöjä sekä niiden erityispiirteiden huomioimista metsänhoidon suunnittelussa
- tietää lannoituksen vaikutuksia metsän kasvuun eri kohteissa.

Assessment criteria, good (3)

3-4
Opiskelija
- osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja metsänkasvatuksen perusmenetelmät
- tuntee metsänkäsittelyn vaikutukset puun raaka-aineominaisuuksiin
- tuntee eri metsänhoitomenetelmien soveltuvuuden metsänomistajan tavoitteiden saavuttamiseksi
- tietää kasvatusmetsien bioottiset ja abioottiset tuhot
- tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa huomioida erityispiirteet metsänhoidon suunnittelussa
- tietää lannoituksen vaikutukset metsän kasvuun eri kohteissa.

Assessment criteria, excellent (5)

5
Opiskelija
- osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet
- osaa soveltaa metsänkasvatuksen perusmenetelmiä, ja perustella ratkaisunsa
- tuntee metsänkäsittelyn vaikutukset puun raaka-aineominaisuuksiin
- ymmärtää ja osaa perustella eri metsänhoitomenetelmien soveltuvuuden metsänomistajan tavoitteiden saavuttamiseksi
- tietää kasvatusmetsien bioottiset ja abioottiset tuhot
- tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa huomioida erityispiirteet metsänhoidon suunnittelussa
- tietää lannoituksen vaikutukset metsän kasvuun eri kohteissa.

Go back to top of page