Aesthetic (3cr)
Code: UKUV0931-3003
General information
- Enrollment
- 17.11.2021 - 28.02.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 14.03.2022 - 01.06.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- finnish
- Teachers
- Matti Tainio
- Course
- UKUV0931
Evaluation scale
H-5
                    
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa: - tarkastella taiteen, yhteiskunnan ja arjen ilmiöitä historiallisen estetiikan kautta - ymmärtää ja soveltaa estetiikan peruskäsitteistöä ja kysymyksenasetteluja
                    
Accomplishment methods
Luennot 21 h, essee tai luentopäiväkirja (3 op).
                    
Content
Estetiikan historian esittely ja kriittinen näkökulma. Estetiikan peruskäsitteistö ja estetiikan problematiikka; estetiikan ja taiteen suhde.
                    
Materials
Aesthetic Experience and Somaesthetics (2018), ed. by Shusterman, Richard 
Alligaattorin hymy –Ympäristöestetiikan uusi aalto (1994), toim. Sepänmaa, Yrjö. Jyväskylä: Gummerus
Davies, Stephen (2012), The Artful Species. Oxford: Oxford University Press
Dickie, George (1981), Estetiikka. Helsinki: SKS
Dutton, Denis (2009), The Art Instinct. London: Bloomsbury press
Estetiikan klassikoita Platonista Tolstoihin (2009), toim. Reiners & Seppä & Vuorinen, Helsinki: Gaudeamus
Estetiikan klassikot II. Modernista postmoderniin (2016), toim. Reiners & Seppä & Vuorinen, Helsinki: Gaudeamus
Estetiikan syntysanat (2005), toim. Kuisma & Riikonen. Helsinki: SKS
Etiikka ja estetiikka (1998), toim. Reiners, Ilona ja Seppä, Anita. Helsinki: Gaudeamus. 
Jalo kivi (2010), toim. Sepänmaa jne. Helsinki: Maahenki
Kristeller, Paul Oskar 1951. ”The Modern System of the Arts: A Study in the History of Aesthetics, Part I.” Journal of the History of Ideas Vol. 12 4 (1951): 496-527
Kristeller, Paul Oskar 1952. ”The Modern System of the Arts: A Study in the History of Aesthetics (II).” Journal of the History of Ideas Vol. 13 1 (1952): 17-46
Naukkarinen, Ossi (2011), Arjen estetiikka. Helsinki: Aalto yliopiston taideteollinen korkeakoulu. (ilmainen englanninkielinen e-kirja osoitteesta: https://shop.aalto.fi/p/1390-aesthetics-as-space/  . Valitse sivun alareunasta Google Play tai Apple Books)
Rannisto, Tarja  (2007), Luonnon estetiikka. Jyväskylä: Multikustannus
Paths from the Philosophy Of Art to Everyday Aesthetics (2019) Eds. Oiva Kuisma, Sanna Lehtinen and Harri Mäcklin. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/302115/Paths-from-the-philosophy-of-art-2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y  
Saarinen, Veli-Matti (2011), Taiteen elämä ja kuolema. Kirjoituksia kahdesta modernista taidekäsityksestä. Helsinki: Kuvataideakatemia
Saito, Yuriko (2007), Everyday aesthetics. Oxford: Oxford University Press
Shiner, Larry (2001), The Invention of Art. Chicago: The University of Chicago Press
Shusterman, Richard (1997), Taide, elämä ja estetiikka. Helsinki: Gaudeamus
Shusterman, Richard (2006), “Aesthetic Experience: From Analysis to Eros.” The Journal of Aesthetics and Art Criticism Vol. 64, No. 2 (Spring, 2006), pp. 217-229
Shusterman, Richard (2012), Thinking through the Body. Essays in Somaesthetics.  Cambridge: Cambridge University Press
Suomalainen estetiikka 1900-luvulla (2002), toim. Kuisma, Oiva. Helsinki: SKS
Ympäristö, arkkitehtuuri, estetiikka (2010), toim. Arto Haapala, Martti Honkanen, Veikko Rantala. Helsinki: Gaudeamus. 
Ympäristöestetiikka (1983), toim. Kinnunen & Sepänmaa, Helsinki: Gaudeamus
                    
Assessment criteria, satisfactory (1)
Fail
The performance is very incomplete or incorrect, or contains significant misunderstandings.
Passable and satisfactory (1-2)
Performance is narrow, superficial, or poorly matched to assignment. The performance is limited to listing things in isolation, or dealing with things unilaterally. Execution may contain errors or ambiguities.
                    
Assessment criteria, good (3)
Good and commendable (3-4)
Performance corresponds to assignment, demonstrates understanding and the ability to analyze and justify. The whole picture has been formed, but there may be shortcomings.
                    
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent (5)
The performance outlines a broad entity and the knowledge can be applied multidimensionally or placed in different contexts. Performance demonstrates independent grip and insight. Performance is an intact entity that includes justified self-thinking or critical reflection. The answer is well written or implemented.
                    
