Learning environments and their design (5cr)
Code: KKAS1118-3001
General information
- Enrollment
- 15.11.2021 - 26.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.02.2022 - 20.03.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 - 5
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Teaching languages
- finnish
- Teachers
- Päivi Rasi-Heikkinen
- Course
- KKAS1118
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson jälkeen opiskelija
- tietää mitä on suunnitteluosaaminen ja ymmärtää sen merkityksen kasvatus-, koulutus- ja opetusalalla.
- tuntee oppimisen ja oppimisympäristöajattelun teoreettisia lähtökohtia.
- tuntee media- ja monilukutaidon käsitteet.
- tuntee oppimisympäristöjen suunnittelun ulottuvuuksia ja vaiheita.
- osaa suunnitella oppimisympäristöjen kokonaisuuden, joka tukee oppijoiden media- ja monilukutaidon kehittymistä ja joka rakentuu oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille ja menetelmille; opetussuunnitelmille ja muille ohjaaville asiakirjoille; sekä
digitaalisen teknologian ja median tarjoamille mahdollisuuksille.
Execution methods
- Kurssi on mahdollista suorittaa kokonaan verkkovälitteisesti
- Aloitusluento (lähiopetus) 4 h
- Verkkoluennot 12 h
- Verkon kautta ohjattua itsenäistä opiskelua sekä pienryhmätyöskentelyä 119 h. Kurssin oppimisalustana toimii Moodle.
Accomplishment methods
- Pienryhmissä tuotettava kirjallinen oppimisympäristön suunnitelma, joka pohjautuu erilaisiin tietolähteisiin (luennot, kirjallisuus, muut). Suunnitelma sisältää ryhmän itsearvioinnin sekä työelämän asiantuntijalta saadun palautteen.
- Videoabstrakti kirjallisesta suunnitelmasta.
Content
- Suunnitteluosaaminen
- Oppimisen ja oppimisympäristöajattelun teoreettiset lähtökohdat
- Suunnittelun lähtökohdat, ulottuvuudet sekä vaiheet
- Media- ja monilukutaito sekä niiden kehittymisen tukeminen
Assessment criteria, satisfactory (1)
0
Suunnitelma ja sen videoabstrakti eivät osoita suunnitteluosaamista. Suunniteltu oppimisympäristöjen kokonaisuus ei rakennu oppimisympäristöajattelulle, oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille tai menetelmille, eikä ohjaaville asiakirjoille. Suunniteltuun kokonaisuuteen ei ole juurikaan sisällytetty digitaalista teknologiaa ja medioita, eikä suunnitelma osoita media- tai monilukutaidon käsitteiden ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.
1
Suunnitelma ja sen videoabstrakti osoittavat välttävää suunnitteluosaamista. Suunniteltu oppimisympäristöjen kokonaisuus rakentuu hyvin ohuesti oppimisympäristöajattelulle, oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille tai menetelmille, ja ohjaaville asiakirjoille. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen ei ole oivaltavaa eikä pedagogisesti perusteltua, eikä suunnitelma osoita media- tai monilukutaidon käsitteiden ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.
2
Suunnitelma ja sen videoabstrakti osoittavat tyydyttävää suunnitteluosaamista. Suunniteltu oppimisympäristöjen kokonaisuus rakentuu jossain määrin oppimisympäristöajattelulle, oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille tai menetelmille, ja ohjaaville asiakirjoille. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen ei ole oivaltavaa eikä pedagogisesti riittävästi perusteltua, eikä suunnitelma osoita media- tai monilukutaidon käsitteiden hyvää ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.
Assessment criteria, good (3)
3
Suunnitelma ja sen videoabstrakti osoittavat hyvää suunnitteluosaamista. Suunniteltu oppimisympäristöjen kokonaisuus rakentuu verrattain moniulotteiselle oppimisympäristöajattelulle sekä verrattain osuvasti valituille oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille tai menetelmille, ja ohjaaville asiakirjoille. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen on pedagogisesti perusteltua. Suunnitelma osoittaa media- tai monilukutaidon käsitteiden hyvää ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.
4
Suunnitelma ja sen videoabstrakti osoittavat kiitettävää suunnitteluosaamista. Suunniteltu oppimisympäristöjen kokonaisuus rakentuu moniulotteiselle oppimisympäristöajattelulle sekä osuvasti valituille oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille tai menetelmille, ja ohjaaville asiakirjoille. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen on pedagogisesti perusteltua ja oivaltavaa. Suunnitelma osoittaa media- tai monilukutaidon käsitteiden kiitettävää ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.
Assessment criteria, excellent (5)
5
Suunnitelma ja sen videoabstrakti osoittavat erinomaista suunnitteluosaamista. Suunniteltu oppimisympäristöjen kokonaisuus rakentuu poikkeuksellisen moniulotteiselle ja luovalle oppimisympäristöajattelulle sekä erittäin osuvasti valituille oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille, malleille tai menetelmille, ja ohjaaville asiakirjoille. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen on pedagogisesti perusteltua ja oivaltavaa. Suunnitelma osoittaa media- tai monilukutaidon käsitteiden poikkeuksellisen hyvää ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.