Skip to main content

Competence in Management Work and Good Governance (5 cr)

Code: K700BE12-3001

General information


Enrollment
18.03.2024 - 01.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.09.2024 - 12.11.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Bachelor of Social Services
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 45
Degree programmes
Bachelor of Social Services
Teachers
Martti Ainonen
Groups
KA71S22K
Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022
Course
K700BE12

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Kontaktiopetus vahvistetun työsuunnitelman mukaisesti alkaen viikolla 36.
Moodle alustalla työskentelyä toteutuksen aikana erillisen ohjeistuksen mukaisesti.
Kontaktiopetuksen jälkeen verkkotentti viikolla 48.
Kirjallisten tehtävien viimeistelyyn on tarvittaessa aikaa ja palautus viikolla 50.

Objective

Learning objectives:

The student
- knows management theories
- knows some principles and practices of management and human resources management
- is familiar with the principles of good governance

Content

Contents:

- The most common management theories
- Legislation governing good governance and management work

Location and time

2.9.- 2.11.2024 Kemin kampus ja verkkototeutus.

Materials

- Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434



- Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.



- Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y



- Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas. https://www.kt.fi/julkaisut-ja-oppaat/2021/kunnallisen-esimiehen-virkasuhdeopas



- Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas.https://www.kt.fi/julkaisut-ja-oppaat/2021/kunnallisen-esimiehen-tyosuhdeopas                                                                                                         



Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus.



Valinnainen kirjallisuus:



- Joki, M. (2018). Henkilöstöasiantuntijan käsikirja (6., uudistettu painos.). [Helsinki]: Kauppakamari.



- Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä (1. painos.). [Helsinki]: Kauppakamari



- Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki. E-kirja



- Mäki, T. (2014). Johtamisen kulmakivet: Kertomuksia esimiestyöstä sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Fioca.



- Pietiläinen, V. & Syväjärvi, A. (2019 tai 2022). Johtamisen psykologia. Jyväskylä: PS-kustannus.



- Paanetoja, J. (2023) Työoikeus tutuksi -käsikirja, 3., uudistettu painos. Edita.



-Rousu, S., & Lanne-Eriksson, M. (2023). Lähijohtaminen sosiaalialalla. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-308-4



 


Teaching methods

Opintojaksolla toteutetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä.
Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista.
Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson materiaaliin.
Opintojaksoon sisältyvä oppimistehtävät (oppimispäiväkirja, Moodle alustalla ryhmätyö) arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Itsenäinen kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla Hylätty-5 annettujen arviointikriteereiden mukaisesti.
Oppimistehtävien tekeminen ja pienryhmätyöskentely vaativat aktiivista läsnäoloa ja työskentely tukee tenttiin valmistautumista
ja oppimispäiväkirjan tekoa.
Vaihtoehtoinen suoritustapa on tenttiä vaadittava kirjallisuus (ks. tarkemmin alla.).

Employer connections

Asiantuntijavierailuja mahdollisuuksien mukaan.

Exam schedules

Tentti kontaktituntien päättymisen jälkeen viikolla 48. Arviointi: hylätty-5 annetun arviointiasteikon mukaisesti.
Uusintamahdollisuus viikolla 50. Tarvittaessa 3.s kerta keväällä 2025.
Tenttien tarkemmat ajankohdat sovitaan aloituksessa.
Tenttimateriaali: Moodlessa oleva materiaali sekä teos:
Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas.

Kirjalliset työt on palautettava viimeistään viikolla 49.
Myöhästyneet palautukset viikolla 50 tai viimeistään viikolla 2/2025.

Completion alternatives

Vaihoehtoinen suoiritustapa on tenttiä seuraavat teokset:
- Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki.
-Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas. https://www.kt.fi/julkaisut-ja-oppaat/2021/kunnallisen-esimiehen-virkasuhdeopas
- Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas.https://www.kt.fi/julkaisut-ja-oppaat/2021/kunnallisen-esimiehen-tyosuhdeopas
- Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus.

Student workload

Opiskelijan kuormitus muodostuu kontaktitunneille osallistumisesta, itsenäisestä opiskelusta, tehtävien tekemisestä, tenttin valmistautumisesta ja tentistä.
Kuormitus n. 133 h jakaantuu %:na seuraavasti:
Kontaktitunneille osallistuminen ja itsenäinen opiskelu tähän liittyen n. 24%
Asioiden omaksumista, ryhmätöitä Moodlessa ja oppimispäiväkirja; n. 46%
Tenttimateriaalin luku, tenttiin valmistautuminen ja tentti: n. 30%

Assessment criteria, satisfactory (1)

Fail (0)

Professional knowledge base and concepts:

The student does not know management theories.

Professional activities:
The student does not know the areas included in management and does not know the contents and principles of human resource management.

Ethical competence and responsibility:
The student does not recognize or know the importance of the principles of good administration and decision-making in client work. The student is not able to follow the ethical principles of the social field in client work.

Satisfactory (1)

Professional knowledge base and concepts:
The student is able to name at least one management theory in social service organizations.

Professional activities:
The student is able to identify some aspects of management. The student is able to identify the key contents and principles of human resource management in some respects.

Ethical competence and responsibility:
The student knows the ethical principles of the social field, which are followed in customer work situations and identifies activities in accordance with good administration in customer work situations.

Satisfactory (2)

Professional knowledge base and concepts:
The student is able to name some management theories and ways in social service organizations.

Professional activities:
The student knows the aspects of management and knows the main content and principles of human resource management.

Ethical competence and responsibility
The student knows the importance of social ethical principles and good governance practices in customer work. The student is able to act in accordance with the ethical principles of good administration and social work in customer work situations.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida erilaisia johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytänteissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija selittää henkilöstöhallinnon sisällön ja periaatteet sekä sen toteutuksen.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa kuvata sosiaalialan eettiset periaatteet ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvät periaatteet. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija perustelee ja arvioi erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytännöissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä henkilöstöhallinnosta ja sen toteutumisesta.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija analysoi sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskeilja osaa rakentaa hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5)

Professional knowledge base and concepts:
The student is able to evaluate and compare different management theories and their implementation in social service organizations.

Professional activities
The student is able to propose and produce new perspectives on the management practices and aspects of management in working life organizations. The student is able to evaluate and develop the implementation of human resource management.

Ethical competence and responsibility:
The student is able to evaluate the implementation of ethical principles in the social field and legal principles related to making administrative decisions in practical work situations. The student is able to build a customer relationship in accordance with good governance and ethical principles, and to make informed decisions in matters related to administration.

Qualifications

NULL

Go back to top of page