Introduction to Knowledge-Based Management in Social and Health Care (2cr)
Code: YAMK091-3001
General information
- Enrollment
- 02.12.2020 - 31.12.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2021 - 31.05.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Teaching languages
- finnish
- Seats
- 0 - 50
- Teachers
- Heli Väätäjä
- Soili Vesterinen
- Sirkka Saranki-Rantakokko
- Maarit Tihinen
- Teacher in charge
- Heli Väätäjä
- Course
- YAMK091
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Ymmärtää tiedolla johtamiseen liittyvät peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä työssään
- Tunnistaa tulevaisuudessa lisääntyvän digitaalisuuden, asiakastoimijuuden ja sen vaikutuksen palvelujen kehittämiseen tuottamiseen ja sisältöön
- Osaa huomioida ja tunnistaa tiedolla johtamiseen liittyvät eettiset ja tietosuojaan liittyvät näkökulmat monitoimijaisuuden ja digitaalisuuden lisääntyessä
- Ymmärtää eri toimijoiden toiminnan merkityksen organisaation tiedolla johtamisen prosessin toteuttamisessa
Execution methods
Toteutetaan verkko-opintoina:
- Verkossa kontaktitapaamiset, joissa luentoja ja käsiteltyihin ilmiöihin liittyvä ryhmätyöskentelyä verkossa, sekä itsenäisesti tutustuttavat aineistot kuten videot, podcastit yms.
- Kontaktitapaamiset verkossa: neljä iltapäivää
Accomplishment methods
Vaadittavat suoritukset:
- Orientoiva tehtävä (ennakkotehtävä)
- Opintojakson verkkomateriaaleihin tutustuminen
- Osallistuminen verkkotapaamisiin (luennot ja ryhmätyöskentely)
- Loppupalautteen antaminen
Content
Opintojaksolla avataan tiedolla johtamiseen liittyvät peruskäsitteet ja tutustutaan tiedon eri lajeihin sekä tulevaisuuden mahdollisuuksiin tiedon hyödyntämisessä. Opintojaksolla tarkastellaan asiakaslähtöisyyttä, asiakastoimijuutta yhä lisääntyvänä voimavarana tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollossa ja tiedon hyödyntämistä sen osana. Lisäksi perehdytään ajankohtaisiin eettisiin ja tietosuojaan liittyviin tiedon hallinnan ja hyödyntämisen kysymyksiin, kuten monitoimijuuden aiheuttamiin haasteisiin asiakkaiden-/potilaiden hoitoprosesseissa sekä lisääntyvän digitaalisuuden mahdollisuuksiin. Tiedolla johtamista organisaatioissa tarkastellaan läpileikkaavana toimintamallina, jossa korostuu kaikkien toimijoiden osallistuminen tiedon tuotantoon, hallintaan ja hyödyntämiseen.