Skip to main content

Subject Didactics II (4cr)

Code: UKUV0534-3002

General information


Enrollment
19.09.2020 - 18.10.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.10.2020 - 05.02.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
finnish
Degree programmes
Art Education
Course
UKUV0534

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Tunnistaa taide- ja oppimiskäsitysten merkityksiä kuvataideopetuksen taustalla
- Ymmärtää taideoppimisen ominaispiirteitä
- Ymmärtää kuvataiteen oppiaineen tavoitteet ja sisällöt yläkoulussa
- Hahmottaa kuvataiteen oppiaineen arvioinnin periaatteita yläkoulussa
- Hahmottaa kuvataiteen oppiaineen aseman ja siihen liittyvät mahdollisuudet yläkoulussa
- Ymmärtää nuoruuden ikävaiheen kehityspsykologisesta näkökulmasta
- Ymmärtää ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa huomioitavat asiat oppimisen näkökulmasta
- Hahmottaa taiteen ja median merkityksen nuorten omissa kulttuureissa
- Tunnistaa oppimismotivaatioon liittyviä seikkoja niin koulun kuin harrastustoiminnan näkökulmasta
- Hahmottaa sosiaalisen vuorovaikutuksen merkityksiä yläkoulussa

Execution methods

Luennot 14 h, harjoitukset 24 h, itsenäinen työskentely 62 h

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen kurssin työskentelyyn, luento- ja kirjallisuustentti.

Content

Taide- ja oppimiskäsitykset kuvataideopetuksen taustalla. Oppimiskäsitykset ja taideoppiminen. Kuvataiteen oppiaineen tavoitteet ja sisällöt yläkoulussa. Oppilasarviointi kuvataiteen oppiaineessa yläkoulussa. Kuvataiteen oppiaineen asema yläkoulussa. Nuoruus kehityspsykologisesta näkökulmasta. Ala- ja yläkoulun välinen nivelvaihe kuvataideopetuksen näkökulmasta. Taide, media ja nuorten omat kuvakulttuurit. Oppimismotivaatio yläkoulussa ja harrastustoiminnassa. Sosiaalinen vuorovaikutus yläkoulussa.

Assessment criteria, satisfactory (1)

HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen. Opiskelija tunnistaa heikosti taide- ja oppimiskäsitysten merkityksiä kuvataideopetuksen taustalla. Ymmärtää heikosti taideoppimisen ominaispiirteitä. Ymmärtää heikosti kuvataiteen oppiaineen tavoitteet ja sisällöt yläkoulussa. Hahmottaa heikosti kuvataiteen oppiaineen arvioinnin periaatteita yläkoulussa. Hahmottaa heikosti kuvataiteen oppiaineen aseman ja siihen liittyvät mahdollisuudet yläkoulussa. Ymmärtää heikosti nuoruuden ikävaiheen kehityspsykologisesta näkökulmasta. Ymmärtää heikosti ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa huomioitavat asiat oppimisen näkökulmasta. Hahmottaa heikosti taiteen ja median merkityksen nuorten omissa kulttuureissa. Tunnistaa heikosti oppimismotivaatioon liittyviä seikkoja niin koulun kuin harrastustoiminnan näkökulmasta. Hahmottaa heikosti vuorovaikutuksen merkityksiä yläkoulussa.


Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija tunnistaa välttävästi taide- ja oppimiskäsitysten merkityksiä kuvataideopetuksen taustalla. Ymmärtää välttävästi taideoppimisen ominaispiirteitä. Ymmärtää välttävästi kuvataiteen oppiaineen tavoitteet ja sisällöt yläkoulussa. Hahmottaa välttävästi kuvataiteen oppiaineen arvioinnin periaatteita yläkoulussa. Hahmottaa välttävästi kuvataiteen oppiaineen aseman ja siihen liittyvät mahdollisuudet yläkoulussa. Ymmärtää välttävästi nuoruuden ikävaiheen kehityspsykologisesta näkökulmasta. Ymmärtää välttävästi ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa huomioitavat asiat oppimisen näkökulmasta. Hahmottaa välttävästi taiteen ja median merkityksen nuorten omissa kulttuureissa. Tunnistaa välttävästi oppimismotivaatioon liittyviä seikkoja niin koulun kuin harrastustoiminnan näkökulmasta. Hahmottaa välttävästi vuorovaikutuksen merkityksiä yläkoulussa.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita. Opiskelija tunnistaa hyvin taide- ja oppimiskäsitysten merkityksiä kuvataideopetuksen taustalla. Ymmärtää hyvin taideoppimisen ominaispiirteitä. Ymmärtää hyvin kuvataiteen oppiaineen tavoitteet ja sisällöt yläkoulussa. Hahmottaa hyvin kuvataiteen oppiaineen arvioinnin periaatteita yläkoulussa. Hahmottaa hyvin kuvataiteen oppiaineen aseman ja siihen liittyvät mahdollisuudet yläkoulussa. Ymmärtää hyvin nuoruuden ikävaiheen kehityspsykologisesta näkökulmasta. Ymmärtää hyvin ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa huomioitavat asiat oppimisen näkökulmasta. Hahmottaa hyvin taiteen ja median merkityksen nuorten omissa kulttuureissa. Tunnistaa hyvin oppimismotivaatioon liittyviä seikkoja niin koulun kuin harrastustoiminnan näkökulmasta. Hahmottaa hyvin vuorovaikutuksen merkityksiä yläkoulussa.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Opiskelija tunnistaa erinomaisesti taide- ja oppimiskäsitysten merkityksiä kuvataideopetuksen taustalla. Ymmärtää erinomaisesti taideoppimisen ominaispiirteitä. Ymmärtää erinomaisesti kuvataiteen oppiaineen tavoitteet ja sisällöt yläkoulussa. Hahmottaa erinomaisesti kuvataiteen oppiaineen arvioinnin periaatteita yläkoulussa. Hahmottaa erinomaisesti kuvataiteen oppiaineen aseman ja siihen liittyvät mahdollisuudet yläkoulussa. Ymmärtää erinomaisesti nuoruuden ikävaiheen kehityspsykologisesta näkökulmasta. Ymmärtää erinomaisesti ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa huomioitavat asiat oppimisen näkökulmasta. Hahmottaa erinomaisesti taiteen ja median merkityksen nuorten omissa kulttuureissa. Tunnistaa erinomaisesti oppimismotivaatioon liittyviä seikkoja niin koulun kuin harrastustoiminnan näkökulmasta. Hahmottaa sosiaalisen vuorovaikutuksen merkityksiä yläkoulussa.

Go back to top of page