Finnish Speech and Written Communication (5cr)
Code: K701SL13OJ-19005
General information
- Enrollment
- 19.03.2021 - 12.09.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 06.09.2021 - 17.10.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services, Kemi
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
lukukaudella 2021 - 2022, jaksolla 1 kirjallinen viestintä
lukukaudella 2021 - 2022, jaksolla 1 puheviestintä
Objective
Learning Outcomes:
Student
- can develop writing and speaking skills (attitude, knowledge and skills)
- knows how to use expert communication in his / her work
- is able to utilize his / her language and text literacy in writing to analyze and produce appropriate texts for study, work and other purposes
- evaluate their own communication image and style in voice communication and be able to consider their own and listeners' goals,
communication situation and context when constructing the message
Contents:
- developing one's communication skills (verbal and non-verbal)
- work community- and interaction skills
- communication as an expert
- textual skills
- taking culture into account in communication
Content
Speech Communication: see assessment criteria
Written communication:
Lapland UAS documents and their layouts * memo * report * essay * thesis guide: cover, contents, introduction, reflection; pictures, charts, tables, formulas * referencing: text references, sources
Location and time
syyslukukausi 2021.
Tietokatu 1, Kemi. Hyvinvointipalvelujen osaamisala
Materials
Lapin AMKin kirjalliset ohjeet ja asiakirjat: muistio, raportti, essee, oppimispäiväkirja, referaatti. Opinnäytetyön opas. Opettajan materiaalia sekä verkkolähteitä.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita.
Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008)
Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003)
Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab)
Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006)
Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008)
muu opettajan materiaali ja verkkomateriaali.
Teaching methods
Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
Tunneilla harjoitellaan puhe- ja kirjoitusviestinnän taitoja. Kontaktitunneilla sovelletaan viestinnän teoriaa itsenäisesti ja ryhmätyönä.
Luennot. Yksilö- ja ryhmäharjoitukset. Moodle-oppimisympäristö.
Oppimistehtävät:
puheviestintä (2,5 op)
puheviestinnän kehittämistehtävä/essee 0 - K5 yksilötehtävä
suullinen alustus/puhevideo (3 - 5 minuuttia): yksilötehtävä, arviointi 0 - K5.
ryhmän suullinen esitys valmistellusta aiheesta: neuvottelu/kokous aiheena
suullisen viestinnän harjoituksia tunneilla: läsnäolopakko.
kirjallinen viestintä (2,5 op):
tyylioppia:/asiatekstin korjaaminen: harjoitus tunneilla
raportti: kotikunnan palvelujärjestelmät 0 - K5: yksilötehtävä
referaatti: ryhmäharjoitus tunneilla
kirjallisen tehtävän korjaus: ryhmäharjoitus tunneilla
Ohjaus ja palaute:
opettajan palaute esityksistä ja vertaispalaute (palautelomake)
Läsnäolo:
tunneilla tehdään kirjallisia ja suullisia tuntiharjoituksia, mikä vaatii läsnäoloa. Läsnäolo väh. 80 %.
Exam schedules
ei tenttiä. Kirjallisten tehtävien palautus Moodlessa palautuskansioihin tai keskustelualueille. Suulliset esitykset palautettava ohjeiden mukaisessa aikataulussa. Osallistuttava ryhmätehtävien tekoon ja esittämiseen.
* Tehtävien palautus opintojakson aikana 6.9. - 17.10.2021. Mikäli opiskelija ei ole palauttanut tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty nro 1.
** Toinen palautusjakso on 18.10. - 15.11.2021. Mikäli opiskelija ei ole palauttanut ko. tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty nro 2.
*** Kolmas palautusjakso on 16.11.2021 - 15.12.2021. Mikäli opiskelija ei ole palauttanut ko. tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty nro 3.
**** Edelleen puuttuvien tai hylättyjen tehtävien palautus viimeistään seuraavan lukukauden aikana tutkintosäännön mukaisesti. Mikäli opintojaksoa ei ole suoritettu valmiiksi kevätlukukauden 2022 aikana, tulee opiskelijan suorittaa koko 5 op:een OJ uudestaan.
Student workload
5 op, 135 tuntia työtä opiskelijalle
Assessment criteria, satisfactory (1)
The assessment is done through peer review of self-assessment and teacher feedback. The assessment criteria have been derived from the practised skills and are laid down at the beginning of the course and used throughout the learning process.
Speech communications (assessed on a scale of 1–5):
Performance skills
• Interaction skills, targeting and contact
• Constructing a speech
• Preparing the contents of a speech
• Selecting the mode of expression
Group communication skills
• Definition of goals
• Agreeing on an operating method
• Listening and observation
• Participation
• Creating and maintaining relations
• Ensuring the functioning of a group
Written communications (assessed on a scale of 1–5):
• Contents
• Structure
• Style and tone
• Spelling
• Sources and references
Satisfactory (1–2):
With guidance, the student can write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts do not fully comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references of the text have deficiencies in regard to the genre conventions.
Assessment criteria, good (3)
Good (3–4):
The student can write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references support the object of the text as regards the content and communications.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent (5):
The student can independently and creatively write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references support the object of the text as regards the content and communications.
Qualifications
NULL