MediaPedagogyLaajuus (3 cr)
Course unit code: UKUV0116
General information
- Credits
- 3 cr
- Teaching language
- Finnish
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Ymmärtää visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa
- Tunnistaa mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja
- Hahmottaa median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa
- Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta
- Osaa tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä
- Soveltaa medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia
Content
Mediakasvatuksen käytäntö ja teoriat. Media oppimisen välineenä ja kohteena. Mediasisältöjen tuottaminen, vastaanottaminen, tutkiminen ja arviointi. Mediasisällöt itseilmaisun, viestinnän ja vuorovaikutuksen välineenä. Media vaikuttamisen ja todellisuuden rakentamisen välineenä. Median turvataidot ja ergonomia. Taidekasvatus mediamaailman tutkimisen välineenä.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen. Opiskelija ymmärtää heikosti visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa. Tunnistaa heikosti mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja. Hahmottaa heikosti median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta. Osaa heikosti tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä. Soveltaa heikosti medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Opiskelija ymmärtää välttävästi visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa. Tunnistaa välttävästi mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja. Hahmottaa välttävästi median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta. Osaa välttävästi tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä. Soveltaa välttävästi medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Opiskelija ymmärtää hyvin visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa. Tunnistaa hyvin mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja. Hahmottaa hyvin median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta. Osaa hyvin tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä. Soveltaa hyvin medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5)
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa. Tunnistaa erinomaisesti mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja. Hahmottaa erinomaisesti median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta. Osaa erinomaisesti tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä. Soveltaa erinomaisesti medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia.
Materials
Oheiskirjallisuus soveltuvin osin:
Herkman, J. (2007). Kriittinen mediakasvatus. Tampere: Vastapaino;
Pekkala, L., Salomaa, S. & Spišák, S. (2016). Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti; (e-kirja)
Puska, M. (2018). Mediametkaa!: Osa 10, Mediakasvatuksen parhaat käytännöt. Jyväskylä: PS-kustannus.
Räsänen, M. (2015). Visuaalisen kulttuurin monilukukirja. Helsinki: Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu.
Willman, V. (2018). Mediakasvatuksen käsikirja. Unipress.