Skip to main content

Entrepreneur Studies in Creative Industries (3 - 5cr)

Course unit code: UMUO0204V25

General information


Credits
3 - 5 cr
Teaching language
finnish

Objective

Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää luovan alan yrittäjyyden erityispiirteitä
• pystyy arvioimaan omia vahvuuksiaan ja verkostoitumisen mahdollisuuksia luovan yrittäjyyden näkökulmasta
• osaa soveltaa sisäisen ja/tai ulkoisen yrittäjyyden näkökulmia työelämässä
• osaa arvioida luovan liikeidean toteuttamiskelpoisuutta ja potentiaalia
• osaa hyödyntää osaamiskonseptin rakentamisen työkaluja luovan liiketoiminnan lähtökohtana

Content

Opintojakson tavoitteena on perehtyä luovan alan yritystoiminnan periaatteisiin oman osaamisen ja osaamiskonseptin pohjalta. Opiskelijat muodostavat henkilökohtaisen yrittäjyyden osaamiskonseptin ja tarkastelevat, miten oma osaaminen ja verkostot toimivat luovan liiketoiminnan lähtökohtana.
Opintojakson aikana luodaan kokonaiskuvaa liiketoiminnan mahdollisuuksista luovilla aloilla. Opintojaksolla tutustutaan luovan yrityskentän yrittäjyystarinoihin. Lisäksi syvennytään osaamisen, verkostojen ja luovan ajattelun nivoutumiseen liiketoiminnan eri mahdollisuuksiin.
Opintojaksolla harjoitellaan yritystoiminnan käynnistämisen keskeisiä menetelmiä, kuten Design Thinking -ajattelua. Opiskelijat oppivat myös arvioimaan ja kehittämään liikeideoita esimerkiksi Business Model Canvas -työkalun avulla.

Assessment criteria, approved/failed

Hylätty: Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Hyväksytty: Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva

Materials

Godin, S., Immonen, A., Immonen, M., Immonen, A., & Immonen, M. (2022). Luovuuden praktiikat: Toteuta itseäsi tuotteliaasti. Basam Books.



Saksala, H., Öhrnberg, J., Naghian, S., Öhrnberg, J., & Naghian, S. (2022). Uskallus ja tarinat bisneksessä. Alma Talent.



Alvarez, C. (2017). Lean customer development: Building products your customers will buy. O'Reilly Media.



Murtagh, A., Collins, P., Murphy, M., and Cunningham, J., 2018. Creative Business Model Toolkit. Whitaker Institute, National University of Ireland, Galway.



Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers (Vol. 1). John Wiley & Sons.



Ahola, Katajarinne & Parkkola. 2014. Luovuus ja liiketoiminta. Sarja F 27. Humanistinen ammattikorkeakoulu.



Ries, E. (2011). The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. Crown Currency.



Talvela, J., Hyyppä, H., Ahlavuo, M., & Kurkela, M. (2020). Luovien alojen nykytila, näkymät ja kasvupotentiaali-Creve 2.0.-Yrityspalvelut ja yhteistyömallit hankkeen tuloksia ja visioita. Aalto-yliopiston julkaisusarja CROSSOVER 17/2020. Aalto-yliopisto.


Execution methods

Opetusprofiili ETÄ 1: Reaaliaikainen opetus ja opiskelu järjestetään kokonaan verkon välityksellä ennalta laaditun ja ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Opintojaksoon voi sisältyä tallenteita ja itsenäisesti suoritettavia tehtäviä.
Opintojakson suorittamiseksi opiskelija osallistuu luennoille (8 h), jonka jälkeen opiskelija perehtyy teema-alueiden tallenteisiin sekä muuhun materiaaliin ja tekee jokaiseen teema-alueeseen liittyvät tehtävät itsenäisesti. Jokainen teema-alue vastaa yhtä opintopistettä. Opiskelija voi suorittaa opintojakson 3, 4 tai 5 opintopisteen laajuisena.
Opintojaksoon sisältyy myös teema-alueittain jaettuja yksilö- tai pienryhmäohjauskertoja (4–20 h), joista opiskelija voi osallistua yhteen tai useampaan sekä itsenäistä työskentelyä (30–50 h).

Accomplishment methods

Osallistuminen verkkoluennoille ja hyväksytysti suoritetut teema-alueiden tehtävät.

Go back to top of page