Skip to main content

Playful learning and critical literacy (5cr)

Course unit code: LUKIR1602V24

General information


Credits
5 cr

Objective

Opiskelija:

-Osaa kriittisen nettilukemisen teorioita ja ymmärtää kriittisen nettilukutaidon merkityksen
-Harjaantuu tutkivan nettilukemisen taidoissa ja luovassa tiedon tuottamisessa
-Osaa analysoida ja arvioida kriittisesti tiedon tuottamista ja esittämistä
-Ymmärtää teköälyn merkityksen tulevaisuuden lukutaidoissa
-Osaa hyödyntää pelillisyyttä ja leikillisyyttä kriittisen nettilukutaidon ja luovan tiedon tuottamisen opettamisessa
-Osaa soveltaa leikillisen oppimisen pedagogiikkaa tulevaisuuden lukutaitojen oppimisessa ja opetuksessa

Content

-Kriittisyys tiedon ja sisällön tuottamisessa 
-Kriittinen lukeminen ja nettitekstien luotettavuus 
-Luovuus ja yhteisöllisyys  
-Pelillisyys ja leikillisyys
-Leikillisen oppimisen pedagogiikan hyödyntäminen

Assessment criteria, satisfactory (1)

0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta. Kurssisuoritus ei täytä sisällöltään eikä laajuudeltaan hyväksytyn suorituksen kriteereitä. 
 
1-2 Välttävä ja tyydyttävä 
1 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän hieman opintojaksoon kuuluvia asioita ja ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä. 
2 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä. 

Assessment criteria, good (3)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) 
3-4 Hyvä ja kiitettävä 
3 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, mutta mutta saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja. 
4 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, ymmärtää ja osaa tiivistää olennaisen. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja, sekä kokonaisuus huolellisesti tuotettu. 

Assessment criteria, excellent (5)

Arviointikriteerit - Erinomainen (5) 
5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista. Suoritus on monipuolinen, valinnat argumentoituja ja lähestymistapa alkujaan opintojakson sisällöistä soveltaen ammentava, eheä ja huolellinen kokonaisuus. 

Materials

Luennoilla jaettava materiaali.


Execution methods

Opetusprofiili: Etäopetus

12h luentoja + itsenäinen, pari- ja ryhmätyöskentely 123h

Accomplishment methods

Suoritustavat:

Osallistuminen luento-opetukseen, leikillisen tai pelillisen oppimisprosessin suunnittelu yhdessä parin kanssa, sen esittäminen ryhmässä ja jatkojalostaminen palautteen pohjalta, sekä omaa oppimista reflektoivan oppimispäiväkirjan työstäminen.

Go back to top of page