Introduction to future literacies (5cr)
Course unit code: LUKIR1601V24
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- finnish
Objective
Opintojakson jälkeen opiskelija
- Osaa määritellä tulevaisuuden lukutaidot ja tuntee niihin liittyviä käsitteitä ja teorioita
- Tuntee osallisuuden kulttuuriin, sisällöntuotantoon ja toimijuuteen liittyviä käsitteitä ja teorioita ja on harjoitellut niitä käytännössä
- Tuntee tulevaisuuden lukutaitojen opetuksen pedagogisia periaatteita ja menetelmiä
Content
Kurssilla
- tutustutaan tulevaisuuden lukutaitojen, osallisuuden kulttuurin ja 2000-luvun tulevaisuustaitojen käsitteisiin ja niihin liittyviin teorioihin
- harjoitellaan tulevaisuuden lukutaitoja käytännön harjoitusten avulla
- tutustutaan tulevaisuuden lukutaitojen opetuksen pedagogisiin periaatteisiin ja menetelmiin
Assessment criteria, satisfactory (1)
0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta. Kurssisuoritus ei täytä sisällöltään eikä laajuudeltaan hyväksytyn suorituksen kriteereitä.
1-2 Välttävä ja tyydyttävä
1 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän hieman opintojaksoon kuuluvia asioita ja ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
Assessment criteria, good (3)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
3-4 Hyvä ja kiitettävä
3 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, mutta mutta saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja.
4 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, ymmärtää ja osaa tiivistää olennaisen. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja, sekä kokonaisuus huolellisesti tuotettu.
Assessment criteria, excellent (5)
Arviointikriteerit - Erinomainen (5)
5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista. Suoritus on monipuolinen, valinnat argumentoituja ja lähestymistapa alkujaan opintojakson sisällöistä soveltaen ammentava, eheä ja huolellinen kokonaisuus.
Materials
Back, R. (2020, maaliskuu 18). Haastattelin ministeriä ja lääkäriä – mitä nyt voi tehdä? [video]. YouTube. https://youtu.be/Fed5Y4S5X0Y
Coiro J.; Knobel M.; Lankshear C. & Leu D. (2014). Central issues in new literacies and new literacies research. Teoksessa: Coiro J., Knobel M., Lankshear C. & Leu D. (toim.). Handbook of Research on New Literacies. Routledge: London.
Euroopan parlamentin ja neuvoston suositus elinikäisen oppimisen avaintaidoista (2006). Saatavilla: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/NOT/?uri=CELEX:32006H0962
Hirvonen, N., & Enwald, H. (2022). Tekoälyn lukutaito – valmiuksia, joita jo tarvitsemme . Signum, 54(4), 25–30. https://doi.org/10.25033/sig.113614
Kupiainen, R. (2017) Lukutaidon jälkeen? https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/101964/lukutaidon_jalkeen_2017.pdf
Lehti, Peltonen, Routarinne, Vaakanainen & Virsu (2018) Uusia lukutaitoja rakentamassa: lukutaidon moninaiset merkitykset ja tutkimusmenetelmät. AFinLAn vuosikirja 2018. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja n:o 76, Jyväskylä s. 6-21. file:///C:/Users/mmaasilt/OneDrive%20-%20lucit/Ty%C3%B6p%C3%B6yt%C3%A4/74256-Artikkelin%20teksti-106017-1-10-20181102.pdf
Lankshear, Colin & Knobel, Michele (2011). New Literacies: Everyday Practices and Social Learning. Maidenhead: McGraw-Hill/Open University Press. (Soveltuvin osin.)
Multas, A.-M. (2022). Uudet terveystiedon lukutaidot. Informaatiotutkimus, 41(1), 44–49. https://doi.org/10.23978/inf.115402
The New London Group (1996). A pedagogy of multiliteracies. Harvard Educational Review 66: 1, 60–92.
Sekä muita opettajan tarjoamia ajankohtaisia aineistoja
Execution methods
Luento 10 t
Pienryhmätyöskentely 60 t
Itsenäinen työskentely 65 t
Opetusprofiili ETÄ1
Accomplishment methods
- Aktiivinen osallistuminen luennoille
- Ryhmässä tehtävät harjoitukset
- Kirjallisuuteen perustuva essee