Skip to main content

Educational Management, Economy and StrategyLaajuus (5 cr)

Course unit code: KOJO2102V24

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish
Responsible person
Lauri Lantela

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää oppilaitoksen johtamisjärjestelmän, rehtorin oikeudellisen aseman ja velvoitteet ja osaa arvioida niitä käytännön johtamistyön näkökulmasta
• tuntee opetustoimen ohjaus- ja rahoitusjärjestelmään liittyvän keskeisen lainsäädännön
• ymmärtää opetustoimen rahoitusjärjestelmän ja osaa tarkastella sitä oppilaitoksen talouden johtamisen näkökulmasta
• osaa määritellä strategiaa eri näkökulmista sekä tunnistaa eri strategiatasot
• osaa analysoida oppilaitoksen kehittämistä ja oppilaitosjohtamista strategisesta näkökulmasta

Content

• rehtori oppilaitoksen hallinnollisena ja strategisena johtajana
• oppilaitoksen hallinnointi ja johtaminen erityisesti opetustoimen hallinnollisten ja taloudellisten reunaehtojen nojalla
• koulutuksen järjestämiseen ja opetustoimen ohjaus- ja rahoitusjärjestelmään liittyvät keskeiset lait ja asetukset
• oppilaitoksen kehittäminen strategisesta näkökulmasta sekä erilaiset näkökulmat strategiasta

Assessment criteria, satisfactory (1)

0/hylätty Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöjä. Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, eivätkä esitetyt asiat liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.

1 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden välttävää hallitsemista. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija esittää asioita jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Oppimistehtävässä lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

2 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden tyydyttävää hallitsemista. Opiskelija osaa soveltaa käsitteitä ja tarkastella niitä eri näkökulmista. Asioiden käsittely on kuitenkin luettelonomaista ja toteavaa, ja siitä puuttuvat soveltaminen ja perustellut päätelmät. Oppimistehtävissä lähteiden käyttö on melko heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

3 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden hyvää hallitsemista. Opiskelija tunnistaa syy- seuraussuhteita ja tekee niistä päätelmiä. Hän osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista ja käsittelee niitä eritellen ja vertaillen. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä on puutteita. Oppimistehtävissä lähteiden käyttö on kohtalaista; opiskelija osaa käyttää jonkin verran lähteistöä ajattelunsa tukena.

4 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden kiitettävää hallitsemista. Opiskelija käsittelee asioita sekä yksittäisellä että yleisellä tasolla ja näkökulmia yhdistellen. Hän osaa tiivistää olennaisen, tehdä hypoteeseja ja uusia avauksia analyyttisesti ja perustellen. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla joitain puutteita. Oppimistehtävässä lähteiden käyttö on hyvää; opiskelija osaa käyttää lähteistöä ajattelunsa tukena ja osaa esittää jonkin verran argumentteja sen pohjalta.

Assessment criteria, excellent (5)

5 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden erinomaista hallitsemista. Opiskelija osaa tarkastella sisältöjä laajasti ja moniulotteisesti ja arvioida asioita ja näkökulmia analyyttisesti ja kriittisesti pohtien. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin ja oivaltavasti toisiinsa. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka osoittaa itsenäistä otetta ja argumentointitaitoa. Oppimistehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista; opiskelija osaa hyödyntää lähteitä oman ajattelunsa pohjana, osaa esittää argumentteja lähteiden pohjalta ja ilmaista perusteltuja mielipiteitä.

Materials

Soveltuvin osin Suomen perustuslaki, VNA opetus- ja kulttuuriministeriöstä, laki Opetushallituksesta, perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen sekä vapaan sivistystyön ja taiteen perusopetuksen järjestämistä ohjaavat lait ja asetukset (perusopetuslaki ym.), laki valtion ja yksityisen järjestämän koulutuksen hallinnosta, oppivelvollisuuslaki, oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista, laki valtion talousarviosta, kuntalaki, laki kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta, laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta sekä valtionneuvoston asetus opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta, laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista. 


Further information

Koulutusjohtaminen ja opetushallinto -sivuainekokonaisuuteen valitaan opiskelijat vuosittain erillisellä haulla.

Go back to top of page