Skip to main content

Adult learning and activating working methods (4cr)

Course unit code: OPEDA03V24

General information


Credits
4 cr
Teaching language
finnish

Objective

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tunnistaa aikuisten oppimisen ominaispiirteet
- tuntee erilaisia aktivoivia työtapoja ja niiden käyttöä opetuksessa
- ymmärtää ja osaa soveltaa linjakkaan opetuksen periaatteita
- osaa laatia opetustilannetta varten kirjallisen suunnitelman
- osaa toteuttaa opetustilanteen suunnitelman pohjalta

Content

Opintojaksolla käsitellään aikuisten oppimisen erityispiirteitä. Lisäksi perehdytään aktivoivan ja linjakkaan opetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.

Assessment criteria, satisfactory (1)

0: Aihetta käsitellään epäselvästi ja puutteellisesti. Lähdekirjallisuutta käytetään niukasti tai ei juuri ollenkaan. Valitun opetusmenetelmän ja kuvatun opetustuokion yhteys puuttuu. Asiasisällössä on puutteita tai virheitä. Teksti perustuu lähinnä omille mielipiteille ja arkitietoon. Tekstissä on virheitä eikä ulkoasuun ei ole kiinnitetty huomiota.
1: Tarkasteltavaa opetusmenetelmää käsitellään toteavasti. Teksti perustuu lähinnä omille mielipiteille ja kokemuksille, eikä yhteyttä valitun opetusmenetelmän taustateoriaan löydy. Opetustuokion ja valitun aktivoivan opetusmenetelmän yhteys on vähäinen. Lähteitä on käytetty niukasti ja referoiden. Lähteiden merkintä on puutteellista ja tekstissä on virheitä.
2: Verkkoartikkelissa tuodaan oleellisemmat seikat tarkasteltavasta opetusmenetelmästä esille. Aiheen käsittely jää pinnalliseksi, mutta opetustuokio on kuitenkin pyritty kuvaamaan. Lähteitä on käytetty melko niukasti ja lähinnä referoiden. Artikkelin rakenne on selkeä ja teksti pysyttelee tehtävän aihepiirin rajoissa.

Assessment criteria, good (3)

3: Valittuun opetusmenetelmään on perehdytty, tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty melko laajasti ja monipuolisesti, osittain myös referoiden. Valittu aktivoiva opetusmenetelmä ja sen hyödyntäminen opetustuokiossa on kuvattu tarkasti. Verkkoartikkelin ulkoasu on siisti ja kirjoitustyyli on selkeää.
4: Tekstissä näkyy perehtyneisyys valittuun opetusmenetelmään ja sen taustalla olevaan pedagogiseen malliin tai teoreettiseen viitekehykseen. Lähdemateriaalia käytetty laajasti ja valitun opetusmenetelmän käyttö on perusteltu, kuvattu huolellisesti ja käytännönläheisesti. Asiasisältöjä pohditaan myös omin sanoin, vertaillen ja yhdistellen. Teksti on sujuvaa ja johdonmukaista.

Assessment criteria, excellent (5)

5: Kirjoittajat ovat perehtyneet valittuun aktivoivaan opetusmenetelmään ja sen taustalla olevaan pedagogiseen malliin tai teoreettiseen viitekehykseen monipuolisesti. Teoreettinen perehtyneisyys näkyy tekstissä, valitun opetusmenetelmän perusteluissa ja suunnitellun opetustuokion kuvauksessa. Teoriatietoa vertaillaan, yhdistellään ja tuodaan esille eri näkökulmia. Verkkolehden rakenne on looginen ja teksti etenee sujuvasti. Verkkolehti on sisällöltään ja ulkoasultaan erinomainen.

Assessment criteria, approved/failed

Työpajatyöskentelyn arviointikriteerit
Hyväksytty: osallistuminen luennolle ja työpajatyöskentelyyn.
Hylätty: poissaolot lähiopetuksesta ja työpajatyöskentelystä.

Materials

Kirjallisessa tehtävässä hyödynnetään valittuun opetusmenetelmään soveltuvaa kirjallisuutta



Luettelo oheiskirjallisuudesta jaetaan kurssin oppimisympäristössä.


Further information

Vastuuhenkilö Sirpa Purtilo-Nieminen
Arviointiasteikko
Työpajatyöskentely hyväksytty/hylätty
Kirjallinen tehtävä 5–1/hylätty

Execution methods

Luento 4 h ja työpajatyöskentely 12 h, (LÄHI), itsenäinen ja pari-, tai pienryhmätyöskentely 91 h

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja työpajatyöskentelyyn sekä kirjallinen tehtävä.
- Työpajatyöskentely: opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat pareittain
tai pienryhmissä opetustuokion, jossa hyödynnetään jotain aktivoivaa
opetusmenetelmää.
- Kirjallinen tehtävä: työryhmät tuottavat käyttämästään aktivoivasta
opetusmenetelmästä ja toteutetusta opetustuokiosta teoreettisesti perustellun
kirjallisen kuvauksen verkkolehtiartikkelina.

Go back to top of page