Physical Education (5cr)
Course unit code: LAPE0601V24
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- finnish
Objective
Opintojen päämääränä on rohkaista opiskelijaa etsimään näkökulmia lasten kokonaiskehityksen tukemisessa sekä kasvattamisessa liikuntaan ja liikunnan avulla. Tämän saavuttaakseen opiskelija:
1. perehtyy yleisimpien koululiikuntamuotojen taitojen oppimisen ja opettamisen perusteisiin pohjoisen
alueen mahdollisuuksia ja teknologiaa hyödyntäen
2. osaa esitellä ja toteuttaa koululiikunnan sisältöjen systematiikkaa motoristen perustaitojen,
havaintomotoristen taitojen ja liikuntataitojen kehittämisen näkökulmista
3. pystyy muokkaamaan oppimisympäristöjä ja käyttämään opetuskehittelyjä
oppilaiden tarpeiden mukaisesti
4. kykenee liikunnan opetuksen lyhyen ja pitkän aikavälin suunnitteluun sekä arviointiin
opetussuunnitelmaan tukeutuen
Content
Opetussuunnitelman perusteet liikunnan opetusta ohjaamassa.
Liikuntakasvatuksen perusteet
Koululiikunnan suunnittelu, opetus sekä arviointi
Käytännön harjoitukset, joissa näkökulmina
Luontoliikunta ja suunnistus
Motoriset taidot ja voimistelu
Talviliikunta
Palloilu
Uinti ja hengenpelastus
Itsenäiset pienryhmäharjoitukset didaktisina opetuskokeiluina erillisen ohjelman
mukaan
Assessment criteria, satisfactory (1)
(0) Kirjalliset suoritukset eivät vastaa tehtävänantoa. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä ovat virheellisiä. Oma toiminta ja liikuntataidot käytännön opetus- ja oppimistilanteissa ovat täysin puutteellisia.
(1) Kirjalliset suoritukset ovat suppeita ja vastaavat heikosti tehtävänantoa. Niissä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä ovat puutteellisia ja jopa virheellisiä. Oma toiminta ja liikuntataidot käytännön opetus- ja oppimistilanteissa tarvitsevat paljon harjoittelua.
(2) Kirjalliset suoritukset ovat pintapuolisia, mutta vastaavat jokseenkin tehtävänantoa, Niissä käsitellään asioita yksipuolisesti. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä ovat puutteellisia. Omat toiminta ja liikuntataidot käytännön opetus- ja oppimistilanteissa tarvitsevat harjoittelua.
Assessment criteria, good (3)
(3) Kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa ja osoittavat itsenäistä tiedonhankintakykyä. Opiskelijalle on muodostunut kokonaiskuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä. Siinä saattaa kuitenkin olla vielä puutteita. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot kohtuullisen hyvin.
(4) Kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa ja osoittavat ymmärrystä sekä taitoa analysoida ja perustella vastauksia. Opiskelijalle on muodostunut kokonaiskuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista, sisällöistä sekä niiden merkityksestä. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot hyvin. Eri liikuntamuotojen ja -taitojen hallinnan osalla voi taidoissa olla vaihtelua.
Assessment criteria, excellent (5)
(5) Kirjalliset suoritukset ovat kokonaisuuksia, joissa tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti ja ne sisältävät perusteltua omaa ajatusta tai kriittistä pohdintaa. Opiskelijalle on muodostunut selkeä kuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä. Tätä osataan myös soveltaa. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot laajasti.
Materials
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali
Erikseen sovittavat tieteelliset artikkelit
Valtakunnalliset perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet: Liikunnan oppiaine
Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Sääkslahti, A. (toim.) (2017) Liikuntapedagogiikka. Juva: PS-kustannus (myös e-kirjana)
Execution methods
Opetuksen toteutustapa (opetusprofiili) on lähiopetus.
Suurryhmäopetus 6 h, harjoitukset 44 h
Itsenäinen yksilötyöskentely 45 h: (Harjoituskansio (Sportfolio), Kirjallinen lopputyö: Liikuntakasvatus osana luokanopettajan työtä, omien taitojen harjoittelu)
Itsenäinen pienryhmätyöskentely 40 h: (opetuskokeilut, harjoitusten ohjaustehtävät,
uusien liikuntamuotojen opetuksen toteuttamisen suunnittelu, sportfolio-lukupiirit)
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen harjoituksiin, opetuskokeiluihin ja ryhmätehtäviin sekä omien liikuntataitojen harjoittelu. Kurssiin kuuluvan lopputyön laatiminen.