Skip to main content

Special Education Orientation practice I (2cr)

Course unit code: EKAS2004V24

General information


Credits
2 cr
Teaching language
Finnish
Responsible person
Anneli-Maarit Hermanoff
Tanja Äärelä

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa havainnoida ja kuvata erityisopettajan työtehtäviä sekä harjoittelupaikkaa toiminta- ja
oppimisympäristönä
- tunnistaa moninaisten oppijoiden oppimisen tunnuspiirteitä
- osaa havainnoida kasvuun, oppimisen tukeen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia
- hahmottaa erityispedagogisen teorian merkityksen oman erityisopettajuutensa kehittymisessä

Content

- oppimisyhteisön vuorovaikutussuhteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- oppimisen tuen tarpeiden tunnistaminen
- ohjattu oppituntien observointi ohjaavan erityisopettajan työn mukaisesti
- tutustuminen erityisopettajan kokonaistyönkuvaan ja harjoittelupaikkaan turvallisena oppilaan
osallisuutta tukevana toimintaympäristönä ympäristönä

Qualifications

Yliopisto-opintoihin ja erityisopettajuuteen orientoituminen 2 op
Erityisopetuksen orientoivaa harjoittelua ei voi hyväksilukea aiemmalla työkokemuksella.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty. Suoritusmerkinnän antaa harjoittelukoulun rehtori.
HYVÄKSYTTY:
Arvioinnissa huomioitava, että opiskelijat tulevat harjoitteluihin kehittymään kukin omista
lähtökohdistaan. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on saavuttanut harjoittelulle määritellyt
osaamistavoitteet hyvin tai erinomaisesti ja että ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat
kriteerit täyttyvät:
Hyvä vuorovaikutuskyky toimia erityisopettajan ammatin mukaisissa tehtävissä:
Opiskelija osaa
- toimia rakentavasti yhteistyössä oppilaiden, huoltajien, opettajien ja toisten opiskelijoiden
sekä koulun muun henkilöstön kanssa. Yhteistyössä luodaan vuorovaikutteista toimintaa koulun
arvojen ja opetussuunnitelman suuntaisesti sekä toimijoiden tarpeet huomioiden.
- tunnistaa ja huomioida eri toimijoiden näkökulmia sekä laajentaa ymmärrystään näkökulmien
taustoista. Hän osaa mukautua eri tilanteissa ja joustaa tarvittaessa.
- kuunnella muita ja antaa tilaa ryhmässä sekä neuvotella ja ratkaista konflikteja ottaen huomioon eri
osapuolten tarpeita ja tavoitteita.
Hyvät kognitiiviset taidot toimia erityisopettajan ammatin mukaisissa tehtävissä.
Opiskelija osaa
-käytettävän opetuskielen hyvin ja pystyy vaihtuvat tilanteet huomioivaan ammatilliseen puheen ja
tekstin ymmärtämiseen ja tuottamiseen
- sellaiset oman toiminnan ohjauksen taidot, jotka mahdollistavat toiminnan harkintakykyisen
suunnittelun ja toteuttamisen sekä arvostelukykyisen käyttäytymisen kontrollin suhteessa tilanteen
vaatimuksiin
- pitää yllä tilanteisiin sopivaa tarkkaavaisuutta ja vireystilaa häiriötekijöistä huolimatta ja toimii
pitkäjänteisesti ja proaktiivisesti
- jäsentää ja reflektoida lyhytkestoisessa muistissa olevia asioita ja siirtää niitä jäsenneltyinä
käyttöteoreettisina kokonaisuuksina pitkäkestoiseen muistiin sekä tarvittaessa palauttaa ne mieleensä
- tunnistaa oppimistarpeensa ja kehittää työssä tarvittavia tietoja ja taitoja
- käyttää auditiivisia ja visuaalisia taitojaan tilanteiden hahmottamiseen, turvallisen toiminnan
varmistamiseen, tilasuhteiden havainnoimiseen ja ennakoimiseen.
Hyvät sosioemotionaaliset taidot toimia erityisopettajan ammatin mukaisissa tehtävissä:
Opiskelija osaa
- kuunnella vuorovaikutustilanteissa kaikkia osapuolia sekä tehdä asianmukaisia havaintoja, päätelmiä
ja tulkintoja sosiaalisissa tilanteissa
- valita tilanteisiin soveltuvia toimintastrategioita, ennakoida ja arvioida oman ja toisten
käyttäytymisen seurauksia sekä kehittää omaa toimintaansa
- ymmärtää yhteisön sääntöjä ja normeja, ja osaa käyttäytyä sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla
- tunnistaa toisten tunnetiloja ja mukauttaa, säädellä ja ilmaista tunteitaan ja toimintaansa sosiaalisesti
hyväksytyllä tavalla, myös tilanteessa, jossa yksilössä viriää jokin tunnetila ja hän yrittää hallita sitä
- tiedostaa sosiaaliseen tilanteeseen liittyvät omat ja yhteiset päämäärät ja osaa toimia sosiaalisissa
vuorovaikutustilanteissa siten, että myönteiset vuorovaikutussuhteet säilyvät muiden kanssa
- huomioida toimintaympäristön tavoitteet sekä ymmärtää oman roolinsa monenlaisissa
kasvatustilanteissa.
TÄYDENNETTÄVÄ:
Opiskelijalla on ollut yhden tai useamman harjoittelulle määritellyn osaamistavoitteen saavuttamisessa
selkeitä puutteita. Opiskelijan työskentely ei vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja/tai
opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä tai että ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat
kriteerit eivät kaikilta osin täyty.
HYLÄTTY:
Ohjauksesta ja harjoittelussa annetusta tuesta huolimatta opiskelija ei saavuta harjoitteluille asetettuja
osaamistavoitteita. Opiskelijan toiminta ei toistuvasti täytä ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin
kuuluvia kriteereitä ohjauksesta huolimatta.

Materials

- Opetushallitus. (2015). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus.

Luvut 5 (s. 34–46) ja 7–8 (s. 61–85).

- Lappalainen, S., Hynninen, P., Kankkunen, T., Lahelma, E. & Tolonen, T., toim. (2007).

Etnografia metodologiana: lähtökohtana koulutuksen tutkimus. Vastapaino.

- Mahdollinen muu oheiskirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

 


Further information

Opiskelijan tulee esittää lasten ja nuorten kanssa toimivilta edellytettävä rikostaustaote ennen harjoittelun alkua.

Go back to top of page