Skip to main content

Didactical Seminar (3cr)

Course unit code: LAER1043V24

General information


Credits
3 cr
Teaching language
finnish

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Osaa havainnoida ja tutkia musiikkia sekä suunnitella ja vertailla musiikin opettamista erilaisista musiikkifilosofisista ja pedagogisista näkökulmista.
- Osaa aiempia tutkimuksia ja hyviä käytänteitä hyödyntäen tulkita musiikin opettamista ja opiskelemista praktisesti ja kriittisesti, erityisesti tulevaisuusnäkökulma huomioiden osallistumalla aktiivisesti niin kokeilujen ja muiden musiikillisten toimintojen suunnitteluun kuin niiden kokeilemiseen käytännössä
- Osaa suunnitella musiikin opettamista ja opiskelemista yksittäisiä tuntitilanteita laajempina kokonaisuuksina, pitkäjänteisesti kehittävällä otteella.
- osaa perustella tutkimuksen merkityksen musiikinopettajuutensa kehittymisen perustana.

Content

- opiskelijaa kiinnostavan musiikin opettamiseen liittyvän aiheen valinta ja siihen liittyvään kotimaiseen ja ulkomaiseen tutkimuskirjallisuuteen tutustuminen
- opiskelijan valitsemaansa aihepiiriin liittyvän käytännön kehittämiskokeilun suunnitteleminen ja toteuttaminen sekä yhteisöllinen arvioiminen
- kirjallisen raportin laatiminen kehittämistyöstä laajentaen tarkastelua musiikin opettamiseen lukuvuoden ajan
- tutkimusperustaisen reflektion laatiminen oman musiikinopettajuutensa kehittymisestä luokanopettajaopintojensa aikana
- analysoi ja tulkitsee reflektoinnin, tutkimuksellisen lähestymisen ja käytännöllisten kokeilujen välistä suhdetta ja arvioi näiden kolmen osa-alueen merkityksellisyyttä musiikkia opettavan luokanopettajan työssä.
- luokanopettajakoulutuksen musiikin opetuksessa kokeiltujen pedagogisten ratkaisujen käyttökelpoisuuden arviointia luokanopettajan työssä tulevaisuudessa

Assessment criteria, satisfactory (1)

0 Hylätty.

1 Välttävä
Opiskelijan osallistuminen oppitunneilla on vähäistä. Opinnäytteet ovat huolimattomasti laadittuja ja niissä on merkittäviä puutteita tai runsaasti virheitä.
Opinnäytteissä ainoastaan toistetaan joitakin muistamiseen tai ulkoa opetteluun pohjautuvia seikkoja.

2 Tyydyttävä
Opiskelija osallistuu oppitunneilla jonkin verran.
Opinnäytteet ovat kohtalaisen huolella laadittuja, mutta pintapuolisia ja ne voivat sisältää puutteita tai jonkin verran virheitä.
Opinnäytetyöt sisältävät omia näkemyksiä, mutta niiden perustelu on hataraa tai niitä ei ole perusteltu ollenkaan.
Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavia asioita jonkin verran ja hänelle näyttää muodostuneen alustava ymmärrys opiskeltavasta aihealueesta.

Assessment criteria, good (3)

3 Hyvä
Opiskelija osoittaa olevansa motivoitunut aihealueen opiskelemiseen ja osallistuu oppitunneilla aktiivisesti.
Opinnäytteet ovat havainnollisia ja selkeitä.
Opinnäytteissä on päättelyyn perustuvia omia näkemyksiä.
Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan.

4 Kiitettävä
Opiskelija osoittaa jatkuvasti olevansa motivoitunut aihealueen opiskelemiseen ja osallistuu säännöllisesti toimintaan, yksilönä ja yhteisössä.
Opinnäytteet ovat havainnollisia ja selkeitä.
Opinnäytteet sisältävät huolellisesti perusteltuja omia näkökulmia sekä kriittistä pohdintaa.
Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan.
Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa oppimaansa uusiin yhteyksiin.

Assessment criteria, excellent (5)

5 Erinomainen
Opiskelija on erittäin motivoitunut aihealueen opiskelemiseen ja osallistuu oppitunneilla erittäin aktiivisesti ja yhteisöllisesti rakentavasti kaikkeen toimintaan.
Opinnäytteet ovat havainnollisia ja selkeitä sekä sisällöllisesti laaja-alaisia.
Opinnäytteet sisältävät huolellisesti perusteltuja omia näkökulmia, kriittistä ja luovaa pohdintaa, sekä kykyä ymmärtää laajoja asiakokonaisuuksia.
Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan.
Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa oppimaansa uusiin yhteyksiin.
Opiskelija osoittaa tutkivan opettajan analyyttista ja arvioivaa, mutta myös uutta luovaa otetta.

Materials

Opiskelijoiden aiheiden mukainen, kurssilla erikseen sovittava kirjallisuus. 


Further information

Korvaavuudet
Ei korvaavuuksia

Execution methods

- Ryhmäopetus 20 h lähiopetuksena.
- Ohjattu itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely 61h.
- Työpajatyyppistä seminaarityöskentelyä sisältäen opiskelijoiden suunnittelemia opetuskokeiluja, niiden arviointeja ja reflektoivaa dialogia
- Kirjallinen seminaarityö.

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen seminaaritilanteissa. Seminaarityö ja sen sisältämän opetus- tai kehittämistyön demonstrointi käytännössä kurssin aikana.

Go back to top of page