Skip to main content

Development Skills - From a Plan to Its Implementation (5cr)

Code: YAMK118-3005

General information


Enrollment
01.10.2025 - 31.12.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
10.04.2026 - 31.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Teaching languages
Seats
15 - 50
Degree programmes
Master of Foresight and Development
Teachers
Anzelika Krastina
Maria Kasanen
Mirva Tapaninen
Katri Hendriksson
Course
YAMK118

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakson suorittaminen jakautuu viikoille 15-22. Ennen jokaista verkossa Zoom-yhteydellä toteutuvaa tapaamista opiskelija valmistautuu tapaamiseen materiaaleihin tutustumisen ja itsenäisesti tai pienryhmässä tehtävien ennakkotehtävien avulla. Ennakkotehtävien ja yhteisten tapaamisten sekä pienryhmätyöskentelyn avulla opiskelijat reflektoivat olemassa olevan kehittämistyön toteuttamista, sen onnistumisia ja kehittämiskohteita. Pienryhmien hankkimaa osaamista jaetaan opintojaksolla esittelemällä ja reflektoimalla oppimistehtäviä. Opintojakso päättyy osaamisen reflektointiin itse- ja vertaisarvioinnin avulla sekä opintojaksopalautteeseen.

Objective

The student is able to lead and evaluate activities of multidisciplinary teams, project groups and actors, and goal-oriented research and development processes. He/she understands the importance of value proposition, professional ethics, and good scientific practice in development activities. He/she is able to develop the culture of communication and interaction, resilience, and holistic well-being in his/her team. The student is able to apply the change management approach to put results into practice.

Competences focused on during the study unit: working life skills, ethics, project management

Content

Key contents
• Participatory team leadership and networking
• Building trust, value propositions and stakeholder engagement
• Project management, risk management, and implementation
• Evaluation and reporting

Location and time

Opiskelet opintojakson kokonaan verkossa ja se sisältää aikaan sidottua verkko-opiskelua sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä.

Aikataulutetut tapaamiset verkossa Zoom-yhteydellä:
• ke 22.4.2026 klo 17.00–20.00
• ti 12.5.2026 klo 17.00–20.00
• ma 25.5.2026 klo 17.00–20.00

Opintojakso sisältää itsenäisesti suoritettavia ennakkotehtäviä (esim. osaamisen reflektointi, Moodle-tentit, tapaamisiin valmistautuminen jne.) opintojakson edetessä ennen yhteisiä verkossa Zoom-yhteydellä toteutuvia tapaamisia.
Pienryhmätehtävänä suoritettavan oppimistehtävän palautus viimeistään su 31.5.2026.

Materials

Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita ja kirjoja. Oppimateriaali tarkennetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.


Teaching methods

Opintojakson toteutusaika on 10.4.2026 –31.5.2026.

Opintojaksolla opiskellaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä ja opintojakso sisältää aikataulutettuja tapaamisia verkossa Zoom-yhteydellä.
Aktiivinen osallistuminen tapaamisiin verkossa on suositeltavaa, sillä ne sisältävät yhteisöllistä oppimista ja oppimistehtävien työstämistä, joita tallenne ei voi korvata.

Opiskelu sisältää käänteistä opetusta ja työpajoja sekä itsenäisiä ja pienryhmässä toteutettavia oppimistehtäviä. Opintojaksolla käytetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen ja englannin kielillä ja oppimistehtävät ovat mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.

Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittu ja siitä pitää kertoa (keltainen).

Opiskelija voi seurata opintojakson etenemistä Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakso arvioidaan itsenäisesti ja pienryhmässä suoritettujen oppimistehtävien perusteella. Tehtävät on palautettava viimeistään 31.5.2026. Opintosuoritukset arvioidaan viimeistään kuukauden kuluessa opintojakson päättymisestä.

Employer connections

Opintojakson oppimistehtävät yhdistyvät olemassa olevaan kehittämistoimintaan ja sen tarkasteluun kehittämistyön toteuttamiseen ja arviointiin liittyviä menetelmiä hyödyntäen.

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole lopputenttiä. Osaamista varmistavia tenttejä suoritetaan Moodlessa opintojakson aikana osana oppimistehtäviä.

Opintojakson arvosanaa on mahdollista korottaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Korotustapa katsotaan tapauskohtaisesti yhdessä vastuuopettajan kanssa.

Hylätyn arvosanan voi uusia seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Uusiminen tapahtuu opettajan ohjeistuksen mukaisesti ja suoritusperiaatteet sovitaan tapauskohtaisesti peilaten niitä opintojakson tavoitteisiin.

International connections

Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen ja englannin kielillä sekä oppimistehtävät ovat mahdollisia suorittaa suomeksi tai englanniksi.

Opintojaksolla käsitellään kehittämistoimintaa niin kansainvälisellä kuin kansallisellakin tasolla, joka tarjoaa opiskelijalle valmiuksia toteuttaa ja arvioida kehittämistehtäviä myös monikulttuurisuus ja kansainvälinen yhteistyö huomioiden.

Completion alternatives

Opintojakson oppimistehtävät ovat mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.

Voit hankkia opintojakson suorittamiseen vaadittavan osaamisen opinnollistamisella. Opinnollistamisessa teet näkyväksi työssä tai muussa toiminnassa hankkimaasi osaamista suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osoitat osaamisesi raportilla/portfoliolla, jossa osoitat YAMK-opintojaksojen vaatiman EQF7-tason osaamisen. Opinnollistamisessa sinua ohjaavat opintojakson opettaja sekä yhteistyötahon edustaja (esim. esihenkilö).

Voit osoittaa opintojaksolla vaaditun EQF7-tason osaamisen aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta opintojen hyväksilukemisena. Osaamisen voi todentaa ja tehdä näkyväksi useilla eri tavoilla (esim. aiemmilla opinnoilla, osaamisen näyttönä kuten esseenä, oppimispäiväkirjana, videotallenteena tms.).

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa opiskelijalle noin 135 tunnin kokonaistyömäärää. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
o Yhteiset tapaamiset ja työpajat Zoom-yhteydellä verkossa: 9 h
o Itsenäinen opiskelu, tapaamisiin valmistautuminen ja ennakkotehtävät: 50 h (mm. materiaaleihin tutustuminen ja ennakkotehtävät, opintojaksopalaute jne.)
o Pienryhmätyöskentely, yhteisöllinen oppiminen, oppimistehtävien raportointi: 76 h (mm. pienryhmätyöskentely, itsearviointi ja vertaispalaute)

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2: The student
- demonstrates understanding and produces examples of project work and project management in his/her development task.
- looks at operations from an ethical perspective, identifies and reports on new areas for development using evidence-based data.

Assessment criteria, good (3)

3-4: The student
- is able to demonstrate key phenomena related to project operations and change management in his/her development task, and to substantiate them with evidence-based information.
- analyzes project management and operations from an ethical perspective, looking for constructive solutions in the light of evidence-based information.

Assessment criteria, excellent (5)

5: The student
- is able to evaluate the usability and effectiveness of project results.
- produces information about project management and operations with the help of evidence-based information, reflects on practical activities also from an ethical perspective, and makes developmental and constructive assessments and interpretations based on these.

Go back to top of page