Skip to main content

Research of Design and Design History (3 cr)

Code: UYLE0342V24-3002

General information


Enrollment
03.12.2025 - 10.03.2026
Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
Timing
17.03.2026 - 23.04.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Art and Design
Campus
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Teaching languages
Finnish
Teachers
Jonna Katajamäki
Anniina Koivurova
Teacher in charge
Anniina Koivurova
Course
UYLE0342V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa muotoilun historian ja materiaalisen kulttuurin tutkimuksen lähtökohtia ja menetelmiä
• soveltaa tutkimusmenetelmiä esineiden tulkinnassa
• tarkastella tutkimusmenetelmiä kriittisesti

Execution methods

Luennot, seminaarit, opetuskeskustelut, ryhmätyöt 16–24 h, itsenäistä työskentelyä yht. 57 h.

Opetusprofiili: Lähi ja etä

Accomplishment methods

Suoritetaan joko a) tenttimällä kirjallisuusvalikosta 2 teosta tai b) kirjoittamalla useamman teoksen pohjalta essee tai c) osallistumalla seminaariin. Myös muiden järjestämät luentosarjat ja / tai seminaarit ovat mahdollisia (suorituksista ja korvaavuuksista sovittava vastuuhenkilön kanssa).

Content

Opiskelija perehtyy muotoilun historian ja materiaalisen kulttuurin tutkimuksen lähtökohtiin ja menetelmiin.

Materials

Fallan, Kjetil (2010) Design History. Understanding Theory and Method



Maija Mäkikalli (2021) Laatuhuonekaluja koteihin. Boman, moderni ja suomalaisen huonekalutaiteen murros 1920-luvulta 1950-luvulle (3 op)



sekä toinen seuraavista vaihtoehtoista:



Harvey, Karen, toim. (2009) History and Material Culture. A Student’s Guide to Approaching Alternative Sources



Mäkikalli, Maija & Laitinen, Riitta, toim. (2010) Esine ja aika. Materiaalisen kulttuurin historiaa


Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0) Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2) Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4) Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5) Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Go back to top of page