Skip to main content

MediaPedagogy (3cr)

Code: UKUV0116-3009

General information


Enrollment
23.07.2022 - 21.08.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.08.2022 - 31.10.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
finnish
Degree programmes
Art Education
Teachers
Marjo Pernu
Scheduling groups
Harjoitusryhmä 1 kuvo 2 R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä 2 kuvo 2 R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä 3 sivuaine ja maist. (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Harjoitusryhmä 3
Course
UKUV0116

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Ymmärtää visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa
- Tunnistaa mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja
- Hahmottaa median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa
- Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta
- Osaa tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä
- Soveltaa medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia

Execution methods

Luennot 10 h ja ohjatut harjoitustyöt 21 h, itsenäinen työskentely 50 h.

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin, annetut tehtävät ja lopputyö.

Content

Mediakasvatuksen käytäntö ja teoriat. Media oppimisen välineenä ja kohteena. Mediasisältöjen tuottaminen, vastaanottaminen, tutkiminen ja arviointi. Mediasisällöt itseilmaisun, viestinnän ja vuorovaikutuksen välineenä. Media vaikuttamisen ja todellisuuden rakentamisen välineenä. Median turvataidot ja ergonomia. Taidekasvatus mediamaailman tutkimisen välineenä.

Materials

Oheiskirjallisuus soveltuvin osin:
Herkman, J. (2007). Kriittinen mediakasvatus. Tampere: Vastapaino;
Pekkala, L., Salomaa, S. & Spišák, S. (2016). Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti; (e-kirja)
Puska, M. (2018). Mediametkaa!: Osa 10, Mediakasvatuksen parhaat käytännöt. Jyväskylä: PS-kustannus.
Räsänen, M. (2015). Visuaalisen kulttuurin monilukukirja. Helsinki: Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu.
Willman, V. (2018). Mediakasvatuksen käsikirja. Unipress.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen. Opiskelija ymmärtää heikosti visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa. Tunnistaa heikosti mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja. Hahmottaa heikosti median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta. Osaa heikosti tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä. Soveltaa heikosti medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Opiskelija ymmärtää välttävästi visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa. Tunnistaa välttävästi mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja. Hahmottaa välttävästi median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta. Osaa välttävästi tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä. Soveltaa välttävästi medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Opiskelija ymmärtää hyvin visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa. Tunnistaa hyvin mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja. Hahmottaa hyvin median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta. Osaa hyvin tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä. Soveltaa hyvin medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)

Opiskelija ymmärtää erinomaisesti visuaalisen lukutaidon osana medialukutaitoa. Tunnistaa erinomaisesti mediakasvatuksen taustaa, käsitteistöä ja lähestymistapoja. Hahmottaa erinomaisesti median käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Kokeilee mediavälineitä osana omaa ilmaisua ja kuvataidekasvatusta. Osaa erinomaisesti tuottaa ja julkaista omia mediasisältöjä. Soveltaa erinomaisesti medialukutaitoa harjoittavia opetusmenetelmiä ja sovelluksia.

Go back to top of page