Holistic Support and Interaction with the Patients and their Families in Palliative Care (5 cr)
Code: C-02629-TO00BR81-3010
General information
- Enrollment
-
25.11.2024 - 31.03.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.04.2025 - 16.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Institution
- Laurea University of Applied Sciences, Laurea Verkkokampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 130
- Course
- C-02629-TO00BR81
Assessment criteria
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssin tapaamisiin ja suorittanut annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti, palauttanut tehtävät annetussa aikataulussa. Opiskelija on osoittanut tehtävissä hallitsevansa palliatiivisen potilaan hoitotyön ydinkysymykset ja on käyttänyt tehtävissään luotettavia lähteitä, niihin oikein viitaten sekä pohtinut aihesisältöjä reflektoiden niiden kysymyksiä omaan maailmankatsomukseensa, arvomaailmaansa sekä työelämänkokemukseensa sitoen.
Evaluation scale
Approved/Failed
Content scheduling
• Palliatiivisen- ja saattohoitopotilaan ja hänen läheistensä kokonaisvaltainen kohtaaminen, dialoginen vuorovaikutus ja vaikeiden asioiden puheeksi otto • Surun tehtävä ja merkitys • Kulttuurisensitiivisyys surun ja kuoleman kohtaamisessa • Toivon ylläpitäminen ja merkityksellisyys • Hoitava läsnäolo ja kunnioittava kosketus auttamismenetelminä • Tuen muodot (psykososiaalinen, informatiivinen, emotionaalinen, psyykkinen, henkinen ja hengellinen, eksistentiaalinen ja käytännön tuki) • Moniammatillinen yhteistyö kokonaisvaltaisessa potilaan tukemisessa • Potilaan kommunikoinnin muutokset, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät sekä -apuvälineet • Oman kuoleman- ja surukäsityksen sekä elämänhistorian reflektointi ja oma työssäjaksaminen
Objective
The student is able to - identify, meet, guide and support the individual needs of patients and their loved ones comprehensively and is able to utilize attendance as a method of assistance - describe the meaning of crisis and grief as part of the lives of people of different ages and cultures - describe the possibilities of multiprofessional cooperation in providing comprehensive support - use and adapt the concepts of family-centeredness, inclusion and relevance in their work - identify and anticipate changes in the patient's communication due to the disease - exploit communication methods and aids that support or replace speech - reflect on their own attitude towards death and maintain well-being at work
Location and time
Ketvät 2025 verkkototeutus. Osoitteessa: https://laurea.zoom.us/j/711 502 5262 Aikataulu: ti 8.4.2025 klo 8:30-11 Orientaatio + Kokonaisvaltainen tuki ja kohtaaminen (pakollinen läsnäolo) ti 15.4.2025 klo 8:30-11 Suru, toivo ja kulttuurisensitiivisyys ti 22.4.2025 klo 8:30-11 Lapsen ja perheen tukeminen ti 6.5.2025 klo 8:30-14 Työssäjaksaminen ja Seminaari (pakollinen läsnäolo)
Materials
- Abdelhamid, Pirkko, Juntunen Anitta & Koskinen Liisa 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYproOy. (kipukäyttäytymisen kohtaaminen s.168-175 sekä kuolevan kohtaaminen s.187-200- - Karvinen I, Kylmä J. Ojanen E, Pentikäinen J, Vaskilampi T. 2012. Henki ja toivo hoitotyössä. Verkkokirja. Klaava Media 2012. - Joutsia K., Sillanpää H. Puhevammaisen henkilön kohtaaminen Teoksessa: Karjalainen A., Wallenius-Penttilä K. (Eds.)., (2020). - Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä. , In: Diak Opetus 5, Diakonia-ammattikorkeakoulu. · Vakaumuksen kunnioittaminen. 2011. Kirkon sairaalasielunhoidon keskus. · Äkillisesti kuolleen henkilön läheisten tukeminen -hoitosuositus 2018. - Palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa olevan potilaan läheisten kohtaaminen ja tukeminen- Hotus. 2021
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojaksolle osallistuu myös työelämän edustajia avoimen amk:n kautta.
Exam schedules
Ryhmätehtävän palautus: 1.5.2025 Oppimispäiväkirjan palautus:10.5.2025
Student workload
5op = 135h opiskelijan työtä Webinaarit 10h Seminaari 6h Ennakkotehtävät 10h Ryhmätyö 41h Oppimispäiväkirja 68h