Learning, guiding and teaching (5 cr)
Code: C-01918-KKAS1123V24-3004
General information
- Enrollment
- 06.08.2025 - 01.11.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 03.11.2025 - 31.07.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Institution
- University of Lapland
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
- Course
- C-01918-KKAS1123V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa: • tarkastella ihmisen oppimista jatkuvana ja elinikäisenä tapahtumana • tunnistaa ja ymmärtää keskeisiä oppimiseen, ohjaukseen ja opetukseen liittyviä käsitteitä ja teorianäkökulmia • kuvailla oppimisen arviointiprosessia ja erilaisia arviointimenetelmiä • kuvailla opetussuunnitelman eri tasoja sekä opetussuunnitelman merkityksellisyyttä opetusprosessissa • hahmottaa oppimisen ohjaajan osaamiseen kuuluvia tekijöitä monenlaisen oppijan oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa • reflektoida analyyttisesti omaa toimintaansa oppijana sekä omaa pedagogista ajatteluaan ja omia pedagogisia lähtökohtiaan ja ratkaisujaan
Methods of completion
Perustutkinto-opiskelijat LÄHI opetusprofiili: Opetus järjestetään yliopistolla lähiopetuksena ilmoitetun luentoaikataulun mukaisesti. Opintojakson suorittamisen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen luennoille. Lähiopetuksen aikana ja lisäksi toteutuksella on itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja opiskelua. Avoimen yliopiston opiskelijat ETÄ 2 opetusprofiili: Toteutukseen sisältyy itsenäisesti suoritettavia tehtäviä (tallenteet, yksilölliset ja yhteisölliset tehtävät, tentti), jotka opiskelija voi suorittaa toteutuksen avautumisen jälkeen oman aikataulun mukaisesti sovittuun määräpäivään mennessä. • luento-opetusta 12 h • itsenäinen yhteisöllinen työskentely 25 h • itsenäinen yksilöllinen työskentely 96 h
Methods of completion
• aktiivinen osallistuminen opetukseen • opetusmateriaaliin perehtyminen (esitysdiat, muu kirjallinen materiaali) • yksilöllisten ja yhteisöllisten tehtävien suorittaminen ja itsearviointi • kirjallisuuteen perehtyminen • tentti (luennot ja kirjallisuus)
Content
• Ihminen oppijana: oppimisen psykologian peruskäsitteet (oppiminen, motivaatio, kognitiivinen kehitys, muisti, metakognitio) • Pedagogiikan, andragogiikan ja geragogiikan perusteet: oppimisen perusprosessit ja oppimisteoriat, opetuksen suunnittelu ja toteutus, opetusmenetelmät/-strategiat, oppimisen arviointi • Opetussuunnitelmat opetuksen sisältöjen ja käytäntöjen ohjaajana • Oppimisen ohjaajan kompetenssi ja monenlaisten oppijoiden tarpeiden huomiointi inklusiivisessa opetuksessa (UDL) • Minä oppijana ja opettajana: pedagoginen ajattelu ja toiminta
Materials
Opintojakson aikana Moodlen työtilan kautta jakoon tuleva materiaali. Kurssikirjallisuus: KIRJALLISUUS A-OSA: Vaihtoehtoiset teokset eli opiskelija valitsee näistä yhden: Jyrhämä, R., Hellström, M., Uusikylä, K. & Kansanen, P. (2016). Opettajan didaktiikka. PS-kustannus. ISBN 978-952-451-697-6 TAI Lemmetty, S. & Collin, M. (2022). Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä. Jyväskylän yliopisto. Osat 1 ja 2. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3 TAI Tam, M. (2014) A distinctive theory of teaching and learning for older learners: why and why not?, International Journal of Lifelong Education, 33:6, 811-820, DOI: 10.1080/02601370.2014.972998 KIRJALLISUUS B-OSA: kaikki teokset soveltuvin osin Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A., & Vainikainen, M-P. (2016). Ajattelun taidot ja oppiminen. PS-Kustannus. (SOVELTUVIN OSIN) 978-952-451-722-5 Motivaatio ja oppiminen. (2018). Toim. Salmela-Aro K. PS-kustannus. (SOVELTUVIN OSIN) 978-952-451-928-1 Luostarinen, A., & Nieminen, J. H. (2019). Arvioinnin käsikirja. PS-kustannus. (SOVELTUVIN OSIN) 978-952-451-811-6 Mahdoton inkluusio – Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. Toim. Takala, M., Äikäs, A., & Lakkala, S. (2020). PS-kustannus. (SOVELTUVIN OSIN) 978-952-451-961-8