Multidisciplinary Assessment Competency (10cr)
Code: K72G004-3001
General information
- Enrollment
- 06.10.2025 - 31.12.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 01.01.2026 - 08.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Elderly Care
- Teachers
- Anne Puro
- Anne Jokelainen
- Maarit Väärälä
- Hanne Luosujärvi
- Teacher in charge
- Maarit Väärälä
- Course
- K72G004
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson sisällön rakenteen löydät Moodlesta.
Objective
Tiedät toimintakyvyn ja sen eri ulottuvuudet (ICF, BPS-ICF) sekä toimijuuden käsitteenä.
Ymmärrät kehon rakenteiden ja toiminnan merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Osaat suunnitella ja toteuttaa ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden arvioinnin sekä käyttää arvioinnin tukena tarkoituksenmukaisia sekä luotettavia toimintakyvyn arviointimenetelmiä.
Ymmärrät apuvälineiden ja teknologisten ratkaisujen merkityksen ikäihmisen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä ja osaat arvioida erilaisten apuvälineiden ja teknologisten ratkaisujen tarvetta.
Accomplishment methods
Lähi- ja verkko-opetus, ennakkotehtävä, välitehtävät sekä oppimistehtävä.
TOIMIA-tietokannan hyödyntäminen toimintakyvyn arviointimenetelmien valitsemisessa ja käytössä.
Content
Toimintakyky (ICF, BPS-ICF) ja toimijuus.
Anatomia ja fysiologia / kehon rakenteet ja toiminnot. Toiminnallinen anatomia.
Ikäihmisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä, TOIMIA-tietokanta. Toimintakyvyn fyysiset edellytykset ja niiden arviointi; lihasvoima, tasapaino, liikkuvuus ja kestävyys. Toimintakyvyn psyykkiset edellytykset ja niiden arviointi; kognitiiviset toiminnot, muisti, oppiminen ja elämänhallinta, vanhenemisen kokemus, persoonallisuuskäsitykset, elämänkaariajattelu. Toimintakyvyn sosiaaliset edellytykset ja niiden arviointi; sosiaaliset suhteet yhteisö ja yksilötasolla.
Apuvälineprosessi ja apuvälinetarpeen havaitseminen.
Location and time
Opintojakso toteutuu monimuoto-opetuksena ajalla 1.1.2026-8.3.2026.Kontaktiopetus toteutetaan Kemin kampuksella sekä etäopetuksena. Opintojaksoon sisältyy itsenäistä opiskelua kontaktipäivien välillä. Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä, jonka saat ennen opintojakson alkamista.
Kontaktipäivät ovat:
7.1.-9.1. Kemin kampuksella
22.1.-23.1. ZOOM-etäyhteydellä
2.2.-3.2. ZOOM-etäyhteydellä
19.2. Kemin kampuksella
Materials
Hartikainen, S. & Lönnroos, E. (toim) 2016. Geriatria, arvioinnista kuntoutukseen.
Jyrkämä, J. 2022. Vanheneminen, arkitilanteet ja toimijuus. Teoksessa Rantanen, T., Kokko, K., Sipilä, S. & Anne Viljanen, A. (toim.). 2022. Gerontologia. Duodecim.
Paltamaa, J. 2018. Ikääntyneen asiakkaan toimintakyky ja sen arviointi asiakaslähtöisessä tavoitteellisessa kotihoidossa. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 251.
Rantanen, T., Kokko, K., Sipilä, S. & Anne Viljanen, A. (toim.). 2022. Gerontologia. Duodecim.
Pohjolainen, P. & Heimonen, S. 2009 (toim.). Toimintakyvyn laaja-alainen arviointi ja tukeminen. Oraita 1/2009. Ikäinstituutti.
TOIMI-tietokanta. Terveysportti.
THL toimintakyky sivusto, https://thl.fi/fi/web/toimintakyky Muut ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit.
Muut ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit.
Teaching methods
Opintokokonaisuuteen liittyy kaksi ennakkotehtävää, 1) anatomia ja fysiologia, 2) toimijuus ja toimintakyky. Ohjeistukset löydät Moodle -ympäristöstä sen avauduttua. Tehtävät tulee palauttaa viimeistään 7.1.2026.
Opintojaksolla perehdytään ikääntyneen toimijuuden ja toimintakyvyn monialaisen arvioinnin toteuttamiseen. Monialaisen arvioinnin toteutat valitsemallesi kummivanhukselle. Lähi- ja etäopetustunneilla perehdytään monialaiseen arviointiin liittyvään teoriaan sekä harjoitellaan yleisimpien ikäihmisten toimintakyvyn arviointiin liittyvien arviointimenetelmien käyttöä hyödyntäen TOIMIA-tietokantaa. Lisäksi sinulla on käytössäsi Moodle-ympäristössä materiaalia ja linkkejä, joita voit hyödyntää tehtävässä.
Opetuksessa hyödynnetään osittain käänteisen opetuksen pedagogista mallia, jossa opiskelijan rooli aktiivisena oppijana korostuu. Lisäksi opetuksessa toteutetaan yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteita hyödyntäen vuorovaikutteisuutta, opettajien asiantuntijuutta ja työelämän asiantuntijoiden osallistumista mahdollisuuksien mukaan.
Employer connections
Oppimistehtävänä toteutettava kummivanhuksen toimintakyvyn ja toimijuuden arviointi toteutuu kummivanhuksen omassa elinympäristössä.
Exam schedules
Opintojakso ei sisällä tenttiä/tenttejä.
Completion alternatives
Toteutukseen ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.
Student workload
Opintojakso on laajuudeltaan 10 op, eli noin 270 työtuntia. Opintojakso käynnistyy 1.1.2026 ennakkotehtävillä, jotka avautuvat Moodlessa opintojakson käynnistyessä.
Opiskelijat tutustuvat kontaktipäivien välillä opiskeltavaan aiheeseen ennakkoon erilaisen materiaalin avulla ja tekevät erilaisia harjoitustehtäviä. Kontaktitunneilla aiheita käsitellään yhdessä opettajan ja muiden opiskelijoiden kanssa vuorovaikutteisesti.
Opiskelijan läsnäoloa opetukseen edellytetään.
Assessment criteria, satisfactory (1)
T1
Osaat nimetä toimintakyvyn ja sen eri osa-alueet sekä toimijuuden käsitteenä.
Osaat luetella päivittäisistä toiminnoista suoriutumisen kannalta keskeisimmät kehon rakenteet ja toiminnot.
Osaat nimetä joitakin ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden arvioinnissa käytettäviä arviointimenetelmiä, mutta niiden hyödyntäminen on vähäistä.
Osaat nimetä apuvälineprosessin vaiheet ja tunnistat apuvälineiden ja teknologisten ratkaisujen tarpeen.
T2
Osaat kuvata toimintakyvyn ja sen eri osa-alueet sekä toimijuuden käsitteenä.
Osaat kuvata päivittäisistä toiminnoista suoriutumisen kannalta keskeisimmät kehon rakenteet ja toiminnot.
Osaat kuvata ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden arvioinnissa käytettäviä arviointimenetelmiä ja hyödyntää niitä arvioinnin toteuttamisessa.
Osaat kuvata apuvälineprosessin vaiheet ja tunnistat apuvälineiden ja teknologisten ratkaisujen tarpeita.
Assessment criteria, good (3)
H3
Osaat kuvata laajasti toimintakyvyn ja sen eri osa-alueet sekä toimijuuden käsitteenä hyödyntäen lähteitä.
Osaat kuvata päivittäisistä toiminnoista suoriutumisen kannalta keskeisimmät kehon rakenteet ja toiminnot ja hyödyntää tietoa toimintakyvyn arvioinnissa.
Osaat kuvata monipuolisesti ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden arvioinnissa käytettäviä arviointimenetelmiä ja hyödyntää niitä laaja-alaisen toimintakyvyn arvioinnin toteuttamisessa.
Osaat kuvata apuvälineprosessin vaiheet ja arvioit apuvälineiden ja teknologisten ratkaisujen tarpeita.
H4
Osaat kuvata laajasti toimintakyvyn ja sen eri osa-alueet sekä toimijuuden käsitteenä ja muodostaa perusteltuja näkemyksiä hyödyntäen monipuolisesti lähteitä.
Osaat kuvat laajasti päivittäisistä toiminnoista suoriutumisen kannalta keskeisimmät kehon rakenteet ja toiminnot ja hyödyntää tietoa ja toimintakyvyn arvioinnissa.
Osaat kuvata monipuolisesti ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden arvioinnissa käytettäviä arviointimenetelmiä ja perustella tarkoituksenmukaisten menetelmien käyttöä sekä hyödyntää niitä laaja-alaisen toimintakyvyn arvioinnin toteuttamisessa.
Osaat kuvata apuvälineprosessin vaiheet ja arvioit perustellen apuvälineiden ja teknologisten ratkaisujen tarpeita.
Assessment criteria, excellent (5)
K5
Osaat kuvata laajasti toimintakyvyn ja sen eri osa-alueet sekä toimijuuden käsitteenä ja muodostaa perusteltuja näkemyksiä hyödyntäen monipuolisesti eri näkökulmia ja lähteitä.
Osaat kuvat laajasti päivittäisistä toiminnoista suoriutumisen kannalta keskeisimmät kehon rakenteet ja toiminnot ja hyödyntää monipuolisesti tietoa ja toimintakyvyn arvioinnissa.
Osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti ikäihmisen toimintakyvyn toimijuuden arvioinnissa käytettäviä arviointimenetelmiä ja perustella tarkoituksenmukaisten menetelmien käyttöä sekä hyödyntää monipuolisesti niitä laaja-alaisen toimintakyvyn arvioinnin toteuttamisessa.
Osaat kuvata apuvälineprosessin vaiheet ja arvioit perustellen erilaisten apuvälineiden ja teknologisten ratkaisujen yksilöllisiä tarpeita.
Further information
Opintojaksolle ilmoittaudut Pepissä ennen opintojakson alkua. Kun opettaja hyväksyy ilmoittautumisesi Pepissä, saat Moodle-oppimisympäristön käyttöösi viikkoa ennen toteutuksen alkua. Erillisiä kirjautumisavaimia et tarvitse.