Skip to main content

Methods of Working Families (5cr)

Code: K701S026-3002

General information


Enrollment
06.10.2025 - 12.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
13.01.2026 - 13.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Bachelor of Social Services
Teachers
Merja Hjulberg
Course
K701S026

Evaluation scale

H-5

Objective

Student
• knows how to apply main child- and family-oriented work methods
• knows the work forms and background theories of family work
• recognize the role of family work in a multi-functional network.

Content

• perhemuodot
• perhetyön teoreettiset lähtökohdat
• perhetyö osana palvelujärjestelmää
• perhetyön eri muodot
• lapsi- ja perhetyön menetelmät

Location and time

Kevät 2026

Materials

Moodlessa oleva ja siellä mainittu materiaali.


Teaching methods

Luennot, itsenäinen työskentely, erilaiset oppimistehtävät.

Employer connections

Työelämän asiantuntijavierailu.
Kirjallinen oppimistehtävä vaatii työelämän asiantuntijan haastattelun.

Exam schedules

Kirjallisen oppimistehtävän palautusajankohta sekä tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa. Kirjallisen oppimistehtävän sekä tentin uusintamahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson alussa.

Completion alternatives

Kirjallisen numeraalisesti arvioitavan oppimistehtävän voi korvata numeraalisesti arvioitavalla tentillä. Kokoavasta oppimistehtävästä ja tentistä saa enemmän tietoa opintojakson alussa.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa opiskelijan työnä 135 tuntia. Tunnit ovat osittain toiminnallisia.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tietää keskeiset perhelähtöiset työmenetelmät ja osaa joiltakin osin soveltaa niitä asiakastyössä
- tietää keskeisiä perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- tietää perhetyön ammatillisen roolin monitoimijaisessa verkostossa.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa perustella keskeisten lapsi- ja perhelähtöisten työmenetelmien valintaa
- osaa kuvata erilaisia perhetyön työmuotoja ja selittää niitä koskevia taustateorioita
- ymmärtää perhetyön roolin merkityksen monitoimijaisessa verkostossa.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
- osaa soveltaa taustateorioita perhetyön työmuotojen valinnassa
- osaa soveltaa perhetyön roolia monitoimijaisessa verkostossa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
- osaa analysoida ja vertailla perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla perhetyön roolia ja merkitystä monitoimijaisessa verkostossa.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa soveltaa kriittiseen ja kokonaisvaltaiseen analyysiin pohjautuen perhetyön työmuotoja ja kehittää toimintaa taustateorioita hyödyntäen ehdottamalla uusia näkökulmia lapsi- ja perhelähtöisten työmenetelmien käyttämiseen
- osaa kriittisesti arvioida perhetyön työmuotojen soveltuvuutta eri asiakastilanteisiin ja ehdottaa uusia näkökulmia taustateorioiden pohjalta perhetyön työmuotoihin
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää perhetyön roolia monitoimijaisessa verkostossa ehdottaen uusia näkökulmia.

Go back to top of page