Methods of Working Families (5cr)
Code: K701S026-3002
General information
- Enrollment
- 06.10.2025 - 12.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 13.01.2026 - 13.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Bachelor of Social Services
- Teachers
- Merja Hjulberg
- Course
- K701S026
Evaluation scale
H-5
Objective
Student
• knows how to apply main child- and family-oriented work methods
• knows the work forms and background theories of family work
• recognize the role of family work in a multi-functional network.
Content
• perhemuodot
• perhetyön teoreettiset lähtökohdat
• perhetyö osana palvelujärjestelmää
• perhetyön eri muodot
• lapsi- ja perhetyön menetelmät
Location and time
Kevät 2026
Materials
Moodlessa oleva ja siellä mainittu materiaali.
Teaching methods
Luennot, itsenäinen työskentely, erilaiset oppimistehtävät.
Employer connections
Työelämän asiantuntijavierailu.
Kirjallinen oppimistehtävä vaatii työelämän asiantuntijan haastattelun.
Exam schedules
Kirjallisen oppimistehtävän palautusajankohta sekä tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa. Kirjallisen oppimistehtävän sekä tentin uusintamahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson alussa.
Completion alternatives
Kirjallisen numeraalisesti arvioitavan oppimistehtävän voi korvata numeraalisesti arvioitavalla tentillä. Kokoavasta oppimistehtävästä ja tentistä saa enemmän tietoa opintojakson alussa.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa opiskelijan työnä 135 tuntia. Tunnit ovat osittain toiminnallisia.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tietää keskeiset perhelähtöiset työmenetelmät ja osaa joiltakin osin soveltaa niitä asiakastyössä
- tietää keskeisiä perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- tietää perhetyön ammatillisen roolin monitoimijaisessa verkostossa.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa perustella keskeisten lapsi- ja perhelähtöisten työmenetelmien valintaa
- osaa kuvata erilaisia perhetyön työmuotoja ja selittää niitä koskevia taustateorioita
- ymmärtää perhetyön roolin merkityksen monitoimijaisessa verkostossa.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
- osaa soveltaa taustateorioita perhetyön työmuotojen valinnassa
- osaa soveltaa perhetyön roolia monitoimijaisessa verkostossa.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
- osaa analysoida ja vertailla perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla perhetyön roolia ja merkitystä monitoimijaisessa verkostossa.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa soveltaa kriittiseen ja kokonaisvaltaiseen analyysiin pohjautuen perhetyön työmuotoja ja kehittää toimintaa taustateorioita hyödyntäen ehdottamalla uusia näkökulmia lapsi- ja perhelähtöisten työmenetelmien käyttämiseen
- osaa kriittisesti arvioida perhetyön työmuotojen soveltuvuutta eri asiakastilanteisiin ja ehdottaa uusia näkökulmia taustateorioiden pohjalta perhetyön työmuotoihin
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää perhetyön roolia monitoimijaisessa verkostossa ehdottaen uusia näkökulmia.