Skip to main content

Forest Regeneration (5cr)

Code: R604ML145-3004

General information


Enrollment
06.10.2025 - 31.12.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
12.01.2026 - 31.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Teaching languages
finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree programme in Forestry
Teachers
Minna Tuominen
Merja Laajanen
Teacher in charge
Merja Laajanen
Course
R604ML145

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija
- Tietää pohjoisten alueiden metsän kehityksen
- Tietää siemenen kehittymisen prosessin taimeksi taimikontuotannon näkökulmasta
- Osaa valita oikean maanmuokkaus- ja viljelymenetelmän
- Tunnistaa yleisimmät taimien tuhon aiheuttajat ja osaa ottaa ne huomioon taimikonhoidossa
- Tietää taimikon perustamisen prosessin ja osaa tarkastaa istutustiheyden
- Tietää taimikon perustamiseen liittyvän taksanlaskennan
- Osaa huomioida metsien luonnonhoidon uudistamisessa ja taimikonhoidossa.

Content

Metsän uudistumisen prosessit
Metsänviljely ja maanpinnan käsittely
Taimikonhoitotoimenpiteet
Taimikon perustamisen taksanlaskenta
Taimikon metsätuhot ja niiden hallinta
Luonnonhoito metsien uudistamisessa
Metsälaki ja muut metsänuudistamiseen vaikuttavat säädökset sekä sertifiointi
Riistan huomioiminen uudistamisessa
Metsän varhaiseen kehitykseen liittyvät tuet

Location and time

Opintojaksolla on lähiopetusta kampuksella 1-2 kertaa viikossa viikoilla 2-16.
Opintojakso sisältää viikolla 22 kaksi maastopäivää Rovaniemen ympäristössä.

Materials

Uotila, A., Kasanen, R. ja Heliövaara, K. 2015. Metsätuhot Vanhempia teoksia, joita voi hyödyntää: Uotila Antti ja Kankaanhuhta Ville, 1999. Metsätuhojen tunnistus ja torjunta Metsänterveysopas - Metsätuhot ja niiden torjunta.



Luoranen, J., Saksa, T. ja Uotila, K. 2020. Metsänuudistaminen, Hyvän metsänhoidon suositukset, Saksa, T., Miina, J. ja Uoltila, K. 2020. Taimikonhoito -tavoitteet, menetelmät ja kustannukset



Moodlessa oleva materiaali ja verkkoaineistot


Teaching methods

Opintojaksolla opiskellaan kampuksella ja sekä verkossa Moodle-oppimisympäristössä.

Opintojakson teemat ovat metsänuudistaminen ja metsätuhot.

Opiskelu sisältää ennakkotehtäviä, luentoja, harjoitustehtäviä ja projektityöntyön suorittamisen.
Projektityö tehdään omavalintaisesta maastokohteesta.

Metsänuudistamisen opetuksessa on käytössä käänteisen opppimisen malli (Flipped learning). Opiskelijat tutustuvat aiheeseen etukäteen tekemällä ennakkotehtäviä, ja tapaamisessa keskitytään soveltamiseen ja keskusteluun. Aikataulujen noudattaminen on välttämätöntä, eli tehtävät on palautettava ajallaan, jotta kurssin voi suorittaa.

Exam schedules

Taimikonhoidon tentti erikseen ilmoitettuna ajankohtana.
Metsätuhojen tentti maastopäivän yhteydessä.

Student workload

Opintojakson laajuus 5 op vastaa opiskelijan työmäärää n. 135 h, josta
Kontaktiopetusta yhteensä n. 35 h
muu työskentely n. 100 h

Opintojakson hyväksytty suorittaminen vaatii tehtävien tekemisen annetun aikataulun mukaisesti.

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja metsänuudistamisen perusmenetelmät. Osaa taksanlaskentaa. Hän osaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat.

Assessment criteria, good (3)

3-4
Opiskelija tietää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen perusteet ja menetelmät. Hän tietää eri menetelmien riskejä ja soveltamista. Osaa taksanlaskennan. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön.

Assessment criteria, excellent (5)

5
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen perusteet ja menetelmät. osaa soveltaa taksanlaskentaa. Hän osaa arvioida eri ratkaisuvaihtoehtojen mahdollisuuksia ja riskejä, sekä tarjota ja perustella metsänomistajalle hänen tavoitteitaan edistäviä uudistamisvaihtoehtoja. Hän tunnistaa laajasti metsätuhojen aiheuttajat maassamme ja ymmärtää niiden ekologiaa. Hän tietää niiden torjuntaan liittyviä ohjeita ja säädöksiä ja osaa ottaa huomion niiden vaikutuksia metsänkäytönratkaisuja tehdessään.

Go back to top of page