Sámi Art (8 cr)
Code: UYLE0345-3007
General information
- Enrollment
-
02.05.2024 - 31.05.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.06.2024 - 31.07.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 - 8
- Local portion
- 8 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Art and Design
- Teaching languages
- Finnish
- Teacher in charge
- Tuija Hautala-Hirvioja
- Course
- UYLE0345
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa saamelaiseen taiteeseen liittyviä ominaispiirteitä ja ilmiöitä
- hahmottaa saamelaiseen taiteeseen vaikuttaneita tekijöitä.
Execution methods
Luennot (20–24 h) ja itsenäinen työskentely. Tarkempi toteutustapa ilmoitetaan ennen kurssia.
Tentti sovitun kirjallisuuden pohjalta.
Accomplishment methods
Osallistuminen luennoille ja tentti tai esseen kirjoittaminen luentojen sekä luennon aluksi ilmoitetun materiaalin pohjalta tai kirjallisuuteen perustuva tentti.
Content
Perustiedot saamelaisesta taiteesta.
Materials
Gullickosn, Charis & Lorentzen, Sandra, toim. (2014) Sami Stories: Art and Identity of an arctic people. (1 op) Hartikainen, Arja, toim. (2006) Sami Duodji: saamelaiskäsityö. (1 op) Hauan, Marut Anne, toim. (2014) Sami Stories: Art and Identity of an arctic people. (1 op) Hautala-Hirvioja, Tuija (2014) Early Sámi visual artists – Western fine art meets Sámi culture. Barents Studies 1/2014, 11–40. (1 op) Hautala-Hirvioja, Tuija (2013) Saamelainen kuvataide Suomessa – kolmen kuvataiteilijasukupolven kautta tarkasteltuna. Tahiti 4/2013. (2 op) Horsberg Hansen, Hanna & al. (2014) Beauty and Truth: Dialogues between Sami art and art historical research. (1 op) Karvonen-Kannas, Kerttu & al. toim. (2003) Yhteinen maa: pohjoisten kansojen nykytaide ja taidekäsityö. (2 op) Manker, Ernst (1971) Samefolkets konst. (2 op) Hautala-Hirvioja, Tuija, Kuusikko, Riitta & Lundström, Jan-Erik (toim.) (2014) Saamelaista nykytaidetta = Dála Sámi dáidda = Sámi Contemporary (1 op) Aamold, Svein, Haugdal, Elin & Jögensen, Ulla Angkjär (eds) (2017) Sámi Art and Aesthetics: Cintemporary Perspectives. (4 op)
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.