Skip to main content

Critical Literacies (2cr)

Code: KYLE0209V24-3001

General information


Enrollment
04.12.2024 - 24.04.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.05.2025 - 23.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
finnish
Teachers
Lauri Palsa
Course
KYLE0209V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee kriittisen lukutaidon käsitteen ja sen eri osa-alueet, ymmärtää kriittisen lukemisen merkityksen ja osaa soveltaa sitä omissa opinnoissaan ja muussa toiminnassaan
- osaa erottaa populaarit ja tieteelliset tekstit toisistaan ja ymmärtää niiden erilaiset käyttöyhteydet
- osaa tulkita ja arvottaa kriittisesti erilaisia teksti-, numero- ja multimediasisältöjä sekä tekoälyn tuottamia sisältöjä
- osaa käyttää ja kehittää vuorovaikutus- ja viestintätaitojaan akateemisessa keskustelussa

Execution methods

Luento 8 h
Pienryhmätyöskentely 22 h
Itsenäinen työskentely 22 h

Opetusprofiili LÄHI

Accomplishment methods

- aktiivinen osallistuminen luennoille
- pienryhmissä ja itsenäisesti tehtävät analyysitehtävät

Content

Kurssilla
- tutustutaan kriittisen lukutaidon käsitteeseen ja kognitiivisiin vinoumiin
- opetellaan tunnistamaan populaarien ja tieteellisten tekstien eri lajityyppejä ja käyttötarkoituksia sekä arvioimaan niitä kriittisesti
- harjoitellaan tekstien, kuvien ja multimediasisältöjen sekä tekoälyn tuottamien sisältöjen kriittistä analyysia ja lähdekritiikkiä.

Materials

Mäkelä, Björninen, Hämäläinen, Karttunen, Nurminen, Raipola ja Rantanen (toim.) (2020) Kertomuksen vaarat. Kriittisiä ääniä tarinataloudesta. (luvut 1. ja 2.) E-kirjana Lapin yliopiston kirjastossa 



Sanna Ryynänen (2020) Puhummeko nyt rasismista. Media & viestintä Vol 43 Nro 4 https://journal.fi/mediaviestinta/article/view/100619  



Reijo Kupiainen (2022) Koulu kriittisyyden ja lukutaidon perustana. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/143601 



Reijo Kupiainen (2023) Tiedollinen luottamus. Voimmeko luottaa toisilta saamaamme tietoon? Niin&näin 2/2023 https://netn.fi/fi/artikkeli/tiedollinen-luottamus-voimmeko-luottaa-muilta-saamaamme-tietoon 



Salla-Maaria Laaksonen (2023) ChatGPT:n viestintä on koukuttavaa ja toisteista. https://rajapinta.co/2023/04/06/chatgptn-viestinta-on-koukuttavaa-ja-toisteista/?fbclid=IwAR1F-VkB7w7MGccu4SRhpLXVE7o5ldGmkYijvZk6NeTNbN8vF4hOl0eMvtw 



Lisäksi muita ajankohtaisia aineistoja. 



 


Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty: Kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksyttävästi. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen.

Hylätty: Yksi tai useampia oppimistehtäviä on suorittamatta. Oppimistehtävät eivät täytä niille asetettuja kriteereitä. Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen.

Go back to top of page