Theoretical Perspectives on Educational Leadership (2cr)
Code: KOJO2106-3003
General information
- Enrollment
- 01.12.2022 - 30.06.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2024 - 31.05.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Saana Korva
- Course
- KOJO2106
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tuntee erilaisia käsityksiä johtajuudesta ja osaa analysoida niitä suhteessa käytännön johtamistoimintaan
• osaa jäsentää kasvatus- ja koulutusorganisaation johtajuutta sekä yksilön toimintana että vuorovaikutuksellisena prosessina
• tuntee kotimaisessa ja kansainvälisessä kirjallisuudessa käytettyjä tapoja jäsentää koulutusjohtajuutta
Execution methods
• Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkkovälitteisesti opintojakson alussa kerrottua aikataulua noudattaen.
• Verkko-opetus 2 op:
luennot 8 tuntia
itsenäistä yksilöllistä ja/tai pienryhmätyöskentelyä 43 tuntia
- verkko-opetukseen ja kirjallisuuteen liittyvien tehtävien työstäminen
- kirjallisuuteen perehtyminen
- oppimispäiväkirjan työstäminen
HUOM! Lukuvuonna 2023-2024 opintojakso suoritetaan itsenäisesti aikavälillä 1.1.2024-31.5.2024.
Accomplishment methods
Verkko-opetukseen osallistuminen ja tehtävien tekeminen (2 op)
Verkkoluentoihin ja kirjallisuuteen liittyvät tehtävät
Oppimispäiväkirja
Tehtävien arviointi hyväksytty-täydennettävä-hylätty -asteikolla (hyväksytyn suorituksen oltava arviointikriteerien tasoa 3-5).
HUOM! Lukuvuonna 2023-2024 opintojakso suoritetaan itsenäisesti aikavälillä 1.1.2024-31.5.2024.
Content
• erilaiset teoreettiset ja tutkimukselliset näkökulmat tarkastella johtajuutta ja johtamista (johtamisparadigmat)
• erilaiset johtamismallit ja -opit koulutusjohtamisessa
Assessment criteria, satisfactory (1)
0 / hylätty Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöjä. Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, eivätkä esitetyt asiat liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.
1 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden välttävää hallitsemista. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija esittää asioita jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Oppimistehtävässä lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
2 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden tyydyttävää hallitsemista. Opiskelija osaa soveltaa käsitteitä ja tarkastella niitä eri näkökulmista. Asioiden käsittely on kuitenkin luettelonomaista ja toteavaa, ja siitä puuttuvat soveltaminen ja perustellut päätelmät. Oppimistehtävissä lähteiden käyttö on melko heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Assessment criteria, good (3)
3 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden hyvää hallitsemista. Opiskelija tunnistaa syy-seuraussuhteita ja tekee niistä päätelmiä. Hän osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista ja käsittelee niitä eritellen ja vertaillen. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä on puutteita. Oppimistehtävissä lähteiden käyttö on kohtalaista; opiskelija osaa käyttää jonkin verran lähteistöä ajattelunsa tukena.
4 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden kiitettävää hallitsemista. Opiskelija käsittelee asioita sekä yksittäisellä että yleisellä tasolla ja näkökulmia yhdistellen. Hän osaa tiivistää olennaisen, tehdä hypoteeseja ja uusia avauksia analyyttisesti ja perustellen. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla joitain puutteita. Oppimistehtävässä lähteiden käyttö on hyvää; opiskelija osaa käyttää lähteistöä ajattelunsa tukena ja osaa esittää jonkin verran argumentteja sen pohjalta.
Assessment criteria, excellent (5)
5 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden erinomaista hallitsemista. Opiskelija osaa tarkastella sisältöjä laajasti ja moniulotteisesti ja arvioida asioita ja näkökulmia analyyttisesti ja kriittisesti pohtien. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin ja oivaltavasti toisiinsa. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka osoittaa itsenäistä otetta ja argumentointitaitoa. Oppimistehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista; opiskelija osaa hyödyntää lähteitä oman ajattelunsa pohjana, osaa esittää argumentteja lähteiden pohjalta ja ilmaista perusteltuja mielipiteitä.
Further information
Koulutusjohtamisen ja opetushallinnon sivuaineen kursseile ei voi ilmoittautua lukuvuoden aikana, koska osallistujat on valittu jo aiemmin erillisessä haussa.