Svenska för hälso- och sjukvården (5cr)
Code: K702HL60-3002
General information
- Enrollment
- 01.10.2021 - 31.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.02.2022 - 31.05.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- finnish
- Seats
- 1 - 70
- Degree programmes
- Nursing, Kemi
- Teachers
- Päivi Hietala
- Teacher in charge
- Päivi Hietala
- Scheduling groups
- Harjoitusryhmä A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Harjoitusryhmä A
- Harjoitusryhmä B
- Course
- K702HL60
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
kevät 2022. lukukausi 2021 - 2022
Objective
Osaamistavoitteet:
Saavutat ammattikorkeakouluasetuksen (1129/2014 7§) edellyttämän, oman alasi työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Kykenet itsenäiseen ja vuorovaikutukselliseen viestintään ruotsiksi.
Osaat kertoa ruotsiksi itsestäsi ja opiskelustasi.
Osaat kertoa sairaanhoitajan ammatista ja työtehtävistä sekä osaat kommunikoida erilaisissa hoitotyön viestintätilanteissa ruotsiksi.
Content
Vuorovaikutus: haastattelutilanteet, puhelinkeskustelu, kommunikointi asiakkaan/potilaan sekä hänen omaistensa kanssa; erilaiset kulttuuritaustat
Raportointi asiakkaan/potilaan tilasta
Työnhaku
Ruotsinkieliset sosiaali- ja terveysalan artikkelit: kulttuuri ja vuorovaikutus.
Location and time
kevät 2022, lukuvuosi 2021 - 2022,
Hyvinvointipalvelut, Kemi Tietokatu 1
Materials
Flexvård (Otava): Tuunanen, Maria & Wallinheimo, Kirsi.
Kirjaa ei ole tarpeen hankkia. Kaikki materiaali on Moodlessa.
muu opettajan antama oppimateriaali hoitoalan oppikirjoista
ajankohtaisia ammattialan tekstejä
ruotsalaisen sairaalan verkkosivujen potilasohjeet: laboratoriokäynti.
TYKS/HUS: potilasohjeet ruotsiksi
Teaching methods
ruotsi: Svenska för hälso- och sjukvården (5 op)
Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
Lähiopetus, suulliset ja kirjalliset harjoitteet, Moodle-oppimisympäristö, AC-opetus
Oppimistehtävät:
osa-alue:
suullinen ruotsi (2,5 op) Arvosana 0 - K5:
*tulohaastattelulomakkeen täyttö ruotsiksi: paritehtävä tunnilla tai videona 0 - K5
*suullinen esitys: puhutut PP-diat tai PP-video tai YouTube-video 0 - K5
*ääneen luku -harjoitus: PoodLL-työkalu Moodlessa (hyv. - hyl.)
osa-alue:
kirjallinen ruotsi (2,5 op) Arvosana 0 - K5:
* videotehtävä/kuullun ymmärtäminen: hyv. – hyl.
* lääkkeen annostuksen tms. ohjaaminen: Moodle-keskustelutehtävä
* tentti 0 - K5
Ohjaus ja palaute:
ääntämisen ohjaus tunneilla
tehtävien ohjaus ja korjaus tunneilla
Exam schedules
kirjallinen tentti OJ:n lopuksi. Kurssitentti pe 20.5.2022 Kosmos, auditorio 1031, Tietokatu 1, Kemi
uusintatentti 1: ma 6.6.2022 klo 17 - 18.30 (poissa kurssitentistä tai hylätty kurssitentin tulos)
uusintatentti 2: syyskuussa 2022 (tarkka päivä selviää myöhemmin)
Tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan tulee suorittaa koko 5 op:een OJ valmiiksi sitä seuraavan lukukauden aikana. Koko suorituksen on oltava tehty hyväksytysti joulukuun 2022 loppuun mennessä.
Mikäli opiskelijan tulos on kolmen (3) tenttikerran jälkeen edelleen hylätty (alle 50 % tentin maksimipisteistä), hänen tulee suorittaa ruotsin OJ kokonaan uudelleen tutkintosäännön mukaisesti.
Completion alternatives
kirjallisen osan tenttiminen ilman lähiopetusta: pitää sopia opettajan kanssa ruotsin opintojakson alkaessa helmikuussa 2022. Yhteydenotto sähköpostilla paivi.hietala@lapinamk.fi.
Student workload
5 op, 135 tuntia työtä opiskelijalle
Assessment criteria, satisfactory (1)
Selviydyt ruotsin kielellä tavallisimmissa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa ja haet tietoa helppolukuisista lähteistä.
Assessment criteria, good (3)
Käytät ruotsin kielellä ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet tietoa alan keskeisistä lähteistä.
Assessment criteria, excellent (5)
Käytät monipuolisesti oman alan sanastoa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet ja jäsennät tietoa itsenäisesti alan eri lähteistä.