Knowledge, Evidence-Based Practice and Effectiveness in the Welfare Services (5cr)
Course unit code: C-02507-YHU250029
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- finnish
- Institution
- Satakunta University of Applied Sciences
Objective
Opiskelija hakee ja arvioi tutkimustietoa käyttäen oman alansa tieteellisiä tietokantoja ja kykenee kriittiseen ja analyyttiseen työskentelyyn. Opiskelija soveltaa kirjallisuuskatsauksen menetelmän laatimisen periaatteita ja tuottaa tiivistettyä tutkimustietoa valitsemastaan aiheesta. Opiskelija käyttää ja arvioi tutkimustiedon merkitystä käytännön toiminnan kehittämisessä. Opiskelija arvioi ja ottaa käyttöön tutkimustietoon perustuvia toimintamalleja, suosituksia ja hyviä käytänteitä hoidon, hoivan ja sosiaalipalvelujen uudistamisessa. Opiskelija käyttää kansallisia ja kansainvälisiä tietopohjia, laatu- ja seurantarekisteitä hoidon, hoivan ja sosiaalipalveluiden laadun kehittämisessä ja vaikuttavuuden arvioinnissa.
Content
Systemaattinen tiedonhaku ja tutkimuskysymyksen jäsentämisen mallit; kirjallisuuskatsaus tutkimusmenetelmänä; tutkimusten laadun arviointi ja tutkimustiedon arviointi; tutkimustietoon perustuvan toiminnan suositusten ja hyvien käytänteiden jalkauttaminen; levittäminen ja arviointi; näyttöön perustuva toiminta ja sen kehittäminen; laatu- ja seurantarekisteritiedon hyödyntäminen; hyvinvointipalvelujen vaikuttavuuden arviointi
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija käyttää tutkimustietoon perustuvan toiminnan käsitteitä ja teoriaperustaa sujuvasti. Opiskelija etsii ja hyödyntää monipuolista ja luotettavaa tutkittua tietoa alan tietokannoista, tieteellisistä julkaisuista ja muista luotettavista julkaisufoorumeista. Opiskelija käyttää lähdeaineistoja tarkoituksenmukaisesti ja tutkimuseettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija soveltaa tutkimustietoon perustuvan toiminnan periaatteita kehittämisessä. Opiskelija tarkastee tutkimustietoon perustuvan toiminnan kansallisia ja kansainvälisiä toimintaympäristön muutoksia ja arvioi niitä kestävän kehityksen näkökulmasta. Opiskelija kuvaa tutkimustietoon perustuvan toiminnan kehittämiskohteita yksilö-, väestö- ja yhteisötasolla sekä kansallisesti että kansainvälisesti.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija käyttää tutkimustietoon perustuvan toiminnan käsitteitä ja teoriaperustaa sujuvasti ja kuvaa käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija käyttää kriittisesti valittua, luotettavaa kotimaista ja kansainvälistä tutkimusaineistoa monipuolisesti ja tutkimuseettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija arvioi tutkimustietoon perustuvan toimintaa ja sen kehittämiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija analysoi tutkimustietoon perustuvan toiminnan kansallisia ja kansainvälisiä toimintaympäristön muutoksia ja kehittämiskohteita laaja-alaisesti ja vertailee erilaisten ratkaisuvaihtoehtojen vaikutuksia hyvinvointialaan kestävän kehityksen näkökulmasta. Opiskelija kuvaa ja perustee teoreettisesti ja analyyttisesti tutkimustietoon perustuvan toiminnan kehittämiskohteita yksilö-, väestö- ja yhteisötasolla sekä kansallisesti että kansainvälisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija käyttää tutkimustietoon perustuvan toiminnan käsitteistöä ja laaja-alaista teoriaperustaa asiantuntevasti, systemaattisesti ja johdonmukaisesti. Hänellä on syvälliset ja laajat tiedot aiheen tietoperustasta. Opiskelija käyttää ja soveltaa kriittisesti ja analyyttisesti valittua kotimaista ja kansainvälistä tutkimus- ja lähdeaineistoja asiantuntevasti, monipuolisesti ja tutkimuseettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija vertailee monipuolisesti ja asiantuntevasti tutkimustietoon perustuvan toiminnan toimintaympäristön muutoksia sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. Opiskelija tuottaa teoreettisesti perusteltuja ratkaisuehdotuksia tutkimustietoon perustuvan toiminnan kehittämiseksi ja kestävän kehityksen vahvistamiseksi.