Development of Practices in Child and Adolescent Protection and Family Work (5cr)
Course unit code: C-02507-YHU250020
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- finnish
- Institution
- Satakunta University of Applied Sciences
Objective
Opiskelija tunnistaa, arvioi ja analysoi kriittisesti vanhemmuudelle, vanhempana toimimiselle ja lastensuojelu- ja perhetyölle annettuja merkityksiä osana yhteiskunnallista ja ammatillista diskurssia muuttuvassa yhteiskunnallisessa sekä kansainvälisessä kehyksessä. Opiskelija jäsentää, analysoi ja kehittää vanhempia osallistavien diskurssien, tavoitteiden ja toimintatapojen ilmenemistä sekä ehkäisevän hyvinvointityön että lastensuojelun toimintaympäristöissä. Opiskelija jäsentää, analysoi ja kehittää vanhemmuuden ja perheiden tukemiseen liittyviä ehkäisevän, kuntouttavan sekä lastensuojelullisen perhetyön palveluita osana lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointityön kokonaisuutta. Opiskelija kehittää teoreettista ja ammatillista osaamistaan perheiden tukemiseen liittyvissä ammatillisissa käytännöissä ja prosesseissa.
Content
Vanhemmuus ja perhetyö käsitteenä, yhteiskunnallisena ilmiönä ja sosiaalisena diskurssina; vanhemmuuden tukemisen ja perhetyön tavoitteet, positiot, laatu ja kehittämishaasteet uudistuvassa hyvinvointipalvelujärjestelmässä; sosiaalisen asiantuntijuuden merkitys, roolit ja tehtävät varhaisen tuen, ehkäisevän perhetyön sekä kuntouttavan lastensuojelun areenoilla; perheiden tuen keskeiset menetelmät ja hyvät käytännöt; systeeminen lastensuojelutyö ja terapeuttinen lastensuojelullinen laitostyö; vanhempien ja perheiden osallisuutta tukevat menetelmät
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija käyttää vanhemmuuteen ja perhetyöhön liittyviä käsitteitä sujuvasti. Hän tunnistaa, jäsentää sekä erittelee vanhemmuuteen ja perhetyöhön liittyviä yhteiskunnallisia diskursseja. Opiskelija tunnistaa ja erittelee vanhemmuuden ja perheiden tuen tarpeita ja niihin kiinnittyviä muutostarpeita yhteiskunnallisessa kehyksessä. Opiskelija tietää, erittelee ja jäsentää vanhempien tukemiseen, osallistamiseen sekä perhetyöhön liittyviä ammatillisia työprosesseja, menetelmiä ja välineitä. Opiskelija osaa kuvata ja eritellä keskeisen lainsäädännöllisen kokonaisuuden ja sen toteuttamiseen liittyvät toimintamallit. Opiskelija tunnistaa ja erittelee vanhemmuuden tuen ja perhetyön palvelurakennetta, palveluita, toimintamalleja ja niiden kehittämiskohteita sekä ehkäisevän tuen että kuntouttavan tuen toimintaympäristöissä. Opiskelija tunnistaa aiheeseen liittyvät keskeiset kotimaiset ja kansainväliset lähdeaineistot ja käyttää näitä tietoperustana.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija käyttää vanhemmuuteen ja perhetyöhön liittyviä käsitteitä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti eritellen. Hänellä on hyvät tiedot aiheen tietoperustasta. Hän jäsentää ja analysoi vanhemmuuteen ja perhetyöhön liittyviä yhteiskunnallisia diskursseja. Opiskelija jäsentää ja analysoi vanhemmuuden ja perheiden tuen tarpeita ja niihin kiinnittyviä muutostarpeita yhteiskunnallisessa kehyksessä. Opiskelija tietää monipuolisesti ja laajasti vanhempien tukemiseen, osallistamiseen sekä perhetyöhön liittyviä ammatillisia toimintamalleja, työprosesseja, menetelmiä ja välineitä sekä osaa soveltaa näitä kokonaisvaltaisesti ja analyyttisesti huomioiden lainsäädännön kokonaisuuden vanhemmuuden tuessa ja perhetyössä lasten suojelun kontekstissa. Opiskelija jäsentää, analysoi ja arvioi vanhemmuuden tuen, vanhempien osallisuuden sekä perhetyön palvelurakenteen kokonaisuutta, palveluita, toimintamalleja sekä kehittämiskohteita sekä ehkäisevän tuen että kuntouttavan tuen toimintaympäristöissä. Opiskelija käyttää monipuolisesti valittuja aiheeseen liittyviä keskeisiä kotimaisia ja kansainvälisiä lähdeaineistoja ja käyttää näitä tietoperustana.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelijalla on syvälliset ja laaja-alaiset tiedot aiheen tietoperustasta. Hän analysoi, vertailee ja arvioi monipuolisesti vanhemmuuteen ja perhetyöhön liittyviä yhteiskunnallisia diskursseja. Opiskelija soveltaa laajasti ja monipuolisesti analysoiden vanhempien ja perheiden tukemiseen ja osallistamiseen liittyviä ammatillisia toimintamalleja, työprosesseja, menetelmiä ja välineitä huomioiden monipuolisesti eritellen lainsäädännön kokonaisuuden vanhemmuuden tuessa, perhetyössä ja lasten suojelun kontekstissa. Opiskelija jäsentää, analysoi ja arvioi monipuolisesti ja kriittisesti argumentoiden vanhemmuuden ja perheiden tuen tarpeita ja niihin liittyviä toimintaympäristön muutoksia yhteiskunnallisessa kehyksessä. Opiskelija kykenee analysoimaan ja arvioimaan laaja-alaisesti ja kriittisesti tietoperusteisesti argumentoiden vanhemmuuden tuen, vanhempien osallisuuden sekä perhetyön palvelurakennetta, palveluita, ammatillisia käytäntöjä sekä niiden kehittämiskohteita ehkäisevän tuen että kuntouttavan tuen toimintaympäristöissä lasten suojelun kontekstissa. Opiskelija kykenee jäsentämään teoreettisesti perusteltuja, tutkittuun kriittiseen lähdeaineistoon perustuvia ratkaisuehdotuksia vanhemmuuden tuen, osallisuuden sekä perhetyön kehittämistyössä. Opiskelija käyttää ja soveltaa kriittisesti ja analyyttisesti valittua kotimaista ja kansainvälistä lähdeaineistoa asiantuntevasti ja monipuolisesti.