Skip to main content

Early Childhood Education Pedagogy and Social Pedagogy in Different Early Childhood Education SettingsLaajuus (10 cr)

Course unit code: K701S056

General information


Credits
10 cr
Teaching language
Finnish

Objective

Student

- knows the starting points and orientation of social pedagogical work in early childhood education and care
- can act as an expert in the field of early childhood social education and support professionals in different contexts
- can plan, implement and evaluate art education based on children's own play and expression
- be able to support family well-being, taking into account family and child orientation and the developmental level of children
- deepen their understanding of children's culture and its manifestations and the importance of children's culture for their development
- can plan, implement, apply and evaluate early childhood education and care pedagogy.

Content

- sosiaalipedagoginen työote varhaiskasvatuksessa
- pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen
- leikkipedagogiikan perusperiaatteet, suunnittelu, toteutus ja arviointi
- lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
- varhaiskasvatuksen sosionomin moninaiset työ- ja toimintaympäristöt sekä toimenkuvat ja asiantuntijuuden hyödyntäminen

Qualifications

Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki -opintojakso tai vastaava osaaminen.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa jossain määrin varhaiskasvatuksen sosiaalipedagogisen työn lähtökohtia ja orientaatioita
- osaa kuvata teoriaan pohjautuen sosiaalialan varhaiskasvatuksen asiantuntijan toimintaa ja roolia ammattilaisten tukena erilaisissa toimintaympäristöissä
- tiedostaa suunnittelun ja arvioinnin merkityksen toteutuksen perustana leikissä ja taidekasvatuksessa
- tunnistaa perheen hyvinvoinnin tukemisessa lapsilähtöisen työotteen ja lapsen kehitystason merkityksen
- tiedostaa lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan toteutuksen merkityksen lapsen kehitykselle.
- suunnitella varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa määritellä varhaiskasvatuksen sosiaalipedagogisen työn lähtökohtia ja orientaatioita
- osaa perustella teoriaan pohjautuen sosiaalialan varhaiskasvatuksen asiantuntijan toimintaa ja roolia ammattilaisten tukena erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa kuvata ja jossain määrin toteuttaa leikkiin ja ilmaisuun liittyvää taidekasvatusta
- ymmärtää perheen hyvinvoinnin tukemisessa lapsilähtöisen työotteen ja lapsen kehitystason merkityksen
- osaa selittää lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan merkitystä lapsen kehitykselle
- osaa toteuttaa varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa käytännössä

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa yhdistellä joitakin varhaiskasvatuksen sosiaalipedagogisen työn lähtökohtiin sisältyviä toimintamalleja ja orientaatioita
- osaa soveltaa teoriaa toimiessaan sosiaalialan varhaiskasvatuksen asiantuntijana ja ammattilaisten tukena erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa suunnitella ja toteuttaa leikkiin ja ilmaisuun liittyvää taidekasvatusta ja perustella valintojaan
- osaa toteuttaa perheen hyvinvoinnin tukemista huomioiden lapsilähtöisen työotteen ja lapsen kehitystason
- ymmärtää lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan merkityksen lapsen kehitykselle ja hyödyntää tietoaan suunnitellessaan leikkipedagogista toimintaa.
- osaa soveltaa varhaiskasvatuksen pedagogisia mahdollisuuksia käytännössä

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa yhdistellä ja soveltaa varhaiskasvatuksen sosiaalipedagogisen työn lähtökohtiin sisältyviä toimintamalleja ja orientaatioita
- osaa analysoida teorian toteutumista toimiessaan sosiaalialan varhaiskasvatuksen asiantuntijana ja ammattilaisten tukena erilaisissa toimintaympäristöissä
- ymmärtää, osaa suunnitella, toteuttaa sekä jossain määrin arvioida lasten omaan leikkiin ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa arvioida perheen hyvinvoinnin tukemista huomioiden lapsilähtöisen työotteen ja lapsen kehitystason
- soveltaa lastenkulttuuriin ja leikkipedagogiikkaan liittyvää tietoa suunnitellessaan leikkipedagogista toimintaa ymmärtäen sen merkityksen lapsen kehitykselle
- osaa soveltaa ja arvioida varhaiskasvatuksen pedagogisia mahdollisuuksia käytännössä

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa soveltaa ja arvioida varhaiskasvatuksen sosiaalipedagogisen työn lähtökohtiin sisältyviä toimintamalleja ja orientaatioita kehittävällä työotteella eri asiakastilanteissa
- osaa analysoida ja tehdä kehittämisehdotuksia teoriaa hyödyntäen toimiessaan sosiaalialan varhaiskasvatuksen asiantuntijana ja ammattilaisten tukena erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa suunnitella, toteuttaa, kehittää ja arvioida kriittisesti lasten omaan leikkiin ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa arvioida ja kehittää perheen hyvinvoinnin tukemista huomioiden lapsilähtöisen työotteen ja lapsen kehitystason
- arvioida lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan merkitystä lapsen kehitykselle sekä kehittää ja arvioida omaa toimintaansa suunnitellessaan leikkipedagogista toimintaa
- osaa arvioida ja kehittää varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa käytännössä

Go back to top of page