Skip to main content

Tieto puuttuu: K72Y16S

Code: K72Y16S

Duration
1.5 years (90 cr)
Start semester
Autumn 2016
Teaching language
Finnish

Descriptions

OpetussuunnitelmaTERVEYDEN EDISTÄMISEN KOULUTUS 90 op, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alaSuoritettava tutkintoGeronomi (ylempi AMK)Sairaanhoitaja (ylempi AMK)Terveydenhoitaja (ylempi AMK)

Tutkinnon yleiskuvaus ja tavoitteetTerveyden edistämisen koulutus on suunniteltu sosiaali- terveys- ja liikunta-alalla työskentelevien ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden henkilöiden osaamisen syventämiseen ja vastaamaan työelämän muuttuviin tarpeisiin. Lapin ammattikorkeakoulun Terveyden edistämisen koulutus profiloituu terveyden edistämisen asiantuntijuuteen, johtamiseen ja tutkimukselliseen kehittämiseen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla.
Hyvinvointipalveluiden toimintaympäristö on jatkuvassa muutoksessa ja määrittää sosiaali- terveys- ja liikunta-alalla toimivien osaamis- ja ammattitaitovaatimuksia. Toimintaympäristön muutoksiin vaikuttavat Suomen terveys- ja hyvinvointipoliittiset linjaukset ja taloudelliset reunaehdot, kansainvälistyminen, ihmisten eliniän pidentyminen ja terveiden elinvuosien jatkuminen. Hyvinvointipalveluiden toimijoiden osaamistarpeet kohdistuvat väestön terveyden edistämiseen ja sairauksien ennaltaehkäisyyn, tuottavuuden jatkuvaan parantamiseen, palveluiden uudistamiseen ja kulttuurisiin valmiuksiin.
Opinnoissa huomioidaan Lapin ammattikorkeakoulun strategiset painotukset poikkialaiseen yhteistyöhön eri alojen (teollisuus ja luonnonvarat, matkailupalvelut, hyvinvointipalvelut, kauppa ja kulttuuri) välillä ja Lapin maakunnan erityisolosuhteisiin mm. pohjoisiin oloihin ja kylmään ilmanalaan. Lisäksi opinnot antavat valmiuksia oman alan tutkitun tiedon hankkimiseen, käsittelyyn ja soveltamiseen koulutettavan omassa työssä ja sen kehittämisessä. Tutkinto on luonteeltaan ja toteutustavoiltaan monimuototutkinto, jonka keskeisen osan muodostaa ammatillinen opinnäytetyö, kehittämistehtävä. Se perustuu työelämään liittyvän kehittämisidean analysoinnille, suunnittelulle ja toteutukselle. Opinnäytetyö toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa tai vaihtoehtoisesti Lapin ammattikorkeakoulun TKI-hankkeessa.
Lapin ammattikorkeakoulussa toteutettavan Terveyden edistämisen koulutuksen tavoitteena on tukea Pohjois-Suomelle ja erityisesti Lapille tärkeiden sosiaali- ja terveysalan sekä liikunta-alan kehittymistä ja osaamisen kasvua alan julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla. Koulutuksen tuottama ylempi ammattikorkeakoulututkinto syventää ja kehittää opiskelijoiden erityisasiantuntemusta ja laajentaa perustutkinnon tuottamaa ja työelämässä karttunutta ammatillista osaamista. Tutkinto mahdollistaa alueella työssä olevien geronomien, sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien jatkokouluttautumisen työn ohessa.

Koulutuksen painopistealue - Terveyden edistäminen - vastaa ajankohtaisiin ja tuleviin yhteiskunnallisiin, alueellisiin ja pohjoisen toimintaympäristön haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Haasteita ovat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vahvistaminen toimintatavoissa, työvoiman riittävä saanti, kunta- ja palvelurakenteiden murros, pitkien etäisyyksien hallinta, työnjako- ja toimintamallien uudistaminen, sekä alan teknologian tehokas hyödyntäminen. Mahdollisuudet nousevat innovatiivisuudesta palveluiden kehittämiseen. Uudenlaisten palveluiden keskiössä tulee olla asiakaslähtöinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, turvallinen elinympäristö sekä eri hallinnonalojen ja toimijoiden tiivis yhteistyö. Väestön hyvinvointia edistetään paremmin, kun päätösten terveys- ja hyvinvointivaikutukset otetaan huomioon laajasti eri hallinnonaloilla. Julkinen sektori, järjestöt ja yksityiset palveluntuottajat toimivat yhä enemmän toisiaan täydentävissä verkostoissa. Kansalaisten osallisuutta vahvistamalla ehkäistään sosiaalisia ongelmia ja syrjäytymistä, kavennetaan väestöryhmien välisiä terveyseroja sekä edistetään terveyttä, toimintakykyä ja hyvinvointia.
Terveyden edistämisen koulutus perustuu näyttöön perustuvaan tietoon terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä sekä sosiaali- ja terveysalan johtamisesta ja kehittämisestä. Koulutuksesta valmistuneella on asiantuntijaosaamista terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen monialaisten palveluiden johtamiseen, kehittämiseen ja uudistamiseen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla. Opiskelija voi tutkinnon suoritettuaan toimia vaativissa esimies- ja kehittämistehtävissä sekä julkisella sektorilla että järjestö- ja yksityissektorilla. Valmiudet hyvinvointialojen yrittäjyyteen paranevat. Koulutus antaa valmiuksia työelämän tutkimukselliseen kehittämiseen.

Tutkinnon rakenneYlemmän ammattikorkeakoulututkinnon laajuus sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla on 90 op ja sen voi suorittaa päätoimisesti 1,5 vuodessa tai henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaan pidemmässä ajassa päätoimen ohessa (Ammattikorkeakoululaki 932/2014, Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014).
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on:
1) laajat ja syvälliset tiedot sekä tarvittavat teoreettiset tiedot toimia työelämän kehittäjänä vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä;
2) syvällinen kuva omasta ammattialasta, sen asemasta työelämässä ja yhteiskunnallisesta merkityksestä sekä valmiudet seurata ja eritellä alan tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehitystä;
3) valmiudet elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan oman ammattitaidon kehittämiseen;
4) hyvä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön.
Pääsyvaatimuksena ylempään ammattikorkeakoulu­tutkintoon johtaviin opintoihin on perustutkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon lisäksi kolmen vuoden työkokemus.
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin tulee sisältyä
1) syventäviä ammattiopintoja 55 op,
2) vapaasti valittavia opintoja 5 op ja
3) opinnäytetyö 30 op.
Opintojen kuormittavuus
Opintojen kuormittavuuden määrittelyssä on lähtökohtana yleiseurooppalaisen ECTS- opintosuoritusten siirto- ja mitoitusjärjestelmän (ECTS-järjestelmän) perusteet. Yksi opintovuosi on 1600 tuntia opiskelijan päätoimista työskentelyä. Se vastaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana. Yhden opintopisteen työmäärä on noin 27 tuntia. Opintopistettä vastaava työmäärä arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain tasaisesti 40 viikon aikana.

Ammatillisen kasvun polku - hankittava osaaminenOpetussuunnitelmissa on tehty opiskelijoiden oppimisprosessi näkyväksi ja kuvattu opiskelijoiden ammatillinen kasvu kehittämisasiantuntijaksi.
1.-2. Vuositeema: Kehittämisasiantuntija. Ensimmäisen ja toisen opintovuoden aikana opiskelija syventää ja laajentaa osaamistaan terveyden edistämisen alalla ja kehittyy kehittämisasiantuntijaksi.
1. Lukukausiteema: Terveyden edistämisen asiantuntijuus
Ensimmäisen lukukauden aikana opiskelija reflektoi terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuuttaan. Opiskelija osaa soveltaa monialaista ja näyttöön perustuvaa tietoa muuttuvassa toimintaympäristössä. Lukukauden päätteeksi hänellä on valmiuksia toimia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä työelämälähtöisesti ja monialaisesti.
2. Lukukausiteema: Terveyden edistämisen johtaminen
Toisen lukukauden aikana opiskelija analysoi johtamisosaamisensa kehittymistä kriittisesti. Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja toimintatapoja suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä, sen laatua ja johtamista. Lukukauden päätteeksi hänellä on valmiuksia toimia asiantuntija- ja esimiestehtävissä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen arvoperustan mukaisesti.
3. Lukukausiteema: Terveyden edistämisen kehittäminen
Kolmannen lukukauden aikana opiskelija kehittää moniammatillisissa ryhmissä terveyden edistämisen johtamista ja esimiestyötä. Kolmannen lukukauden jälkeen ja päättäessään opintonsa opiskelija on syventänyt taitotietoaan opinnäytetyössään jollakin terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen erityisalueella. Hän ottaa vastuun oman ammattialansa johtamisen ja terveyden edistämisen käytäntöjen kehittämisestä ja arvioinnista. Hänellä on kykyä johtaa ja luoda uutta strategista lähestymistapaa terveyden ja hyvinvoinninedistämiseen ja johtamiseen.
Lapin ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmien perustana toimivat työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja niihin liittyvät osaamistavoitteet arviointikriteereineen.
Opetussuunnitelmien kompetenssit jakautuvat kaikille YAMK-koulutuksille yhteisiin yleisiin työelämäkompetensseihin ja koulutuskohtaisiin kompetensseihin. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon yhteiset kompetenssit ovat määritelty kaikissa koulutusohjelmissa EQF:n ja NQF:n tasolle 7, joka on kuvattu taulukossa 1. Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan Terveyden edistämisen koulutuksen koulutuskohtaiset kompetenssit on esitetty taulukossa 2.
Taulukko 1. Kaikille ylemmille ammattikorkeakoulututkinnoille yhteiset kompetenssit.
KompetenssiYlemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamisen kuvausOppimisen taidot - osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan sekä määrittää osaamisensa kehittämistarpeita
- osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmasta
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta
Eettinen osaaminen - kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista
- osaa soveltaa alansa ammatti-eettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
- osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
- osaa edistää tasa-arvoisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
- osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
Työyhteisöosaaminen - osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
- osaa kehittää työelämän moninaista viestintää ja vuorovaikutusta
- osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
- osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
- osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä
Innovaatio-osaaminen

- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamistaan
- osaa johtaa projekteja
- osaa johtaa tutkimus-, kehittämis-, ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kannattavaa toimintaa kehitystoiminnan menetelmiä
- osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa
Kansainvälistymisosaaminen - kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
- osaa toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä
- osaa ennakoida kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan

Taulukko 2. Terveyden edistämisen koulutuskohtaiset kompetenssit.
KompetenssiTerveyden edistämisen osaamisen kuvausTerveyden edistämisen asiantuntijaosaaminen - arvioi väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilaa laaja-alaisesti sekä hallitsee keskeisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen monitieteisen tietoperustan omalla asiantuntijuusalueella
- kehittää yhteisönsä tai alueensa terveyttä ja hyvinvointia yhteistyöverkostoissa näyttöön perustuen ja monialaisesti
- soveltaa terveyden edistämisen toimintamalleja ja -menetelmiä
- ennakoi ja uudistaa terveyden edistämisen toimintaa, menetelmiä ja prosesseja yksilö-, yhteisö- ja aluetasoilla itsenäisesti alan monikulttuurisissa asiantuntija- ja kehittämistehtävissä
Terveyden edistämisen johtamisosaaminen
- kehittää ja johtaa palvelukokonaisuuksia, niiden laatua, vaikuttavuutta ja taloutta sosiaali- ja terveyspoliittisten tavoitteiden suuntaisesti omalla vastuualueellaan ja monialaisissa verkostoissa
- kehittää työyhteisön / organisaation terveyttä ja hyvinvointia edistävää toimintaa eettisesti, vastuullisesti, tavoitteellisesti ja tulevaisuuteen suuntautuen yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakasryhmien kanssa
Terveyden edistämisen tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
- käyttää näyttöön perustuvaa tietoa, arvioi kriittisesti kokonaisuuksia jaluo uutta käytäntöä kehittävää tietoa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi kriittisesti alansa tutkimuksellisia kehittämishankkeita ja projekteja
- hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
- luo uutta terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen käytäntöä kehittävää tietoa
Lapin AMKin opetussuunnitelmiin sisältyy osaamistavoitteina Lapin AMKin strategiset painopistealueet etäisyyksien hallinta, turvallisuusosaaminen, arktinen yhteistyö ja rajaosaaminen, luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen sekä palveluliiketoiminta ja yrittäjyys. Lapin AMKin strategian painopistealueet sisältyvät yhteen kaikille YAMK-opiskelijoille tarjottavaan opintojaksoon ”Muuttuva pohjoinen toimintaympäristö”. Tämän lisäksi painopistealueet sisältyvät juonteina eri kompetensseihin seuraavasti:
Oppimisen taidot: Palveluliiketoiminta ja yrittäjyys; etäisyyksien hallinta
Eettinen osaaminen: Turvallisuusosaaminen; Palveluliiketoiminta ja yrittäjyys
Työyhteisöosaaminen: Etäisyyksien hallinta; Palveluliiketoiminta ja yrittäjyys
Innovaatio-osaaminen: Luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen; Palveluliiketoiminta ja yrittäjyys
Kansainvälisyys: Arktinen yhteistyö ja rajaosaaminen; Palveluliiketoiminta ja yrittäjyys
Kansainvälisyys toteutuu opetussuunnitelman läpäisevänä jatkumona vieraskielisen lähdemateriaalin hyödyntämisenä opetuksessa. Koulutuksessa toteutetaan 5 op vapaasti valittavia opintoja englannin kielellä. Englanninkielistä opetusta toteuttavat myös kansainvälisessä asiantuntijavaihdossa Lapin AMKissa olevat yhteistyökumppaneiden opettajat. Lisäksi YAMK -opiskelija voi osallistua kansainväliseen vaihtoon ja myös erilaisiin kotikansainvälistämistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.
Opintojen toteuttaminen ja arviointiLapin ammattikorkeakoulun oppimisnäkemyksenä on osaamis- ja ongelmaperustainen oppiminen. Oppimisen tavoitteena on ammatillisen osaamisen kehittyminen opiskelijakeskeisten ja aktivoivien oppimis- ja ohjausmenetelmien avulla. Ammatillinen osaaminen syvenee myös ongelmanratkaisu – ja päätöksentekotaitoja vahvistavien oppimis- ja kehittämisprojektien avulla.
Osaamis- ja ongelmaperustainen oppimisnäkemys tarkoittaa niitä asioita, joilla oppimista jäsennetään ja organisoidaan, esimerkiksi ongelmaperustainen sykli/vaihemalli, ongelmaperustainen projektioppiminen tai niiden yhdistelmä. Kaikissa oppimisen organisoinnin tavoissa lähtökohtana ovat työelämän ongelmat ja työelämäläheinen toteutus.
OppimisympäristötTerveyden edistämisen koulutuksessa oppiminen toteutuu monipuolisissa ja vaihtelevissa ympäristöissä. Oppimisympäristö on osin virtuaalinen, jolloin oppimisen välineinä käytetään muun muassa Moodle-oppimisalustaa, iLinc-ohjelmaa, Google Apps for Education -pilvipalvelua, sähköpostia, videoneuvottelua ja videointia sekä muita interaktiivisia sosiaalisen median oppimisympäristöjä.
Työelämä on keskeinen oppimisympäristö. Oppimisen lähtökohtana ovat aidot työelämän ilmiöt ja ongelmat, ja oppiminen tapahtuu koulutuksen ja työelämän rajapinnassa erilaista tietoa hyödyntäen.
Opintoihin liittyvä opinnäytetyö (30 op) tehdään työelämää uudistavana kehittämistehtävänä oman työpaikan, Lapin ammattikorkeakoulun hankkeen tai muun organisaation työelämälähtöisenä toimeksiantona. Opinnäytetyö on koko koulutuksen kestävä prosessi, jonka aikana opiskelija verkostoituu ja kehittää asiantuntijuutta muiden opiskelijoiden ja työelämän asiantuntijoiden kanssa. Tavoitteena on tukea työelämää ja aluekehitystä tuottamalla tietoa sekä kehittämällä ratkaisu- ja toimintamalleja työelämän ja henkilökohtaisen osaamisentarpeisiin. Olennaista on opinnäytetyön hyödynnettävyys työelämässä.
Ylemmän ammattikorkeakoulun muina oppimisympäristöinä toimivat kansalliset ja kansainväliset, erityisesti pohjoisen alueen tutkimus- ja kehittämishankkeet, moniammatilliset asiantuntijayhteisöt sekä ajanmukaisen tieto- ja viestintätekniikan käyttö.
Opintojen kuormittavuusOpintojen kuormittavuuden määrittelyssä on lähtökohtana yleiseurooppalaisen ECTS (European Credit Transfer and Accumulation System) - järjestelmän perusteet. Kokopäiväisen opiskelijan lukuvuoden kokonaiskuormitus on 1600 tuntia, joka vastaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana. Terveyden edistämisen koulutuksen opintojaksot on jaettu kolmelle lukukaudelle siten, että opinnot on mahdollista suorittaa 1,5 vuoden aikana.Yhden opintopisteen työmäärä on noin 27 tuntiaopiskelijan työtä. Tämä voi koostua lähiopetuksesta, virtuaaliopetuksesta, ryhmätöistä, itsenäisestä opiskelusta (esim. tiedonhaku, kirjallisuuden luku, esseen kirjoittaminen) jne. Opintopistettä vastaava työmäärä arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin.
ArviointiArviointi toteutetaan kehittävän arvioinnin näkökulmasta. Opiskelun eri vaiheissa tapahtuva arviointi muodostaa johdonmukaisen kokonaisuuden, joka tukee koulutuksen tavoitteena olevan osaamisen saavuttamista. Arviointia toteutetaan kolmikantaperiaatteella (opiskelija, työelämänedustaja/ohjaaja, opettaja).
Oppimista ja osaamista tuottavan arvioinnin perustana on prosessiarviointi, joka ohjaa sekä itse- ja vertaisarviointiin että osaamistavoitteisiin liittyvään tuotosarviointiin. Opiskelijan itsearvioinnissa korostuu reflektointi ja palaute. Prosessin jälkeen opiskelijalla tulee olla osaamista, joka näkyy tuotosarvioinnissa. Tuotosarvioinnissa osaamisen kriteereinä toimivat kompetenssit. Jokaisella opintojaksolla pyritään tietoisesti kehittämään määriteltyjä kompetensseja. Arviointi kohdistuu kompetensseissa kuvattuihin osaamistavoitteisiin ja niistä johdettuihin arviointikriteereihin, jotka tarkennetaan opintojaksojen toteutussuunnitelmissa. Kompetenssissa tavoiteltavaa osaamista hankitaan useilla opintojaksoilla, mutta jokaisessa opintojaksossa painottuvat määritellyt kompetenssit.
Koulutuksen viralliset tavoitteet toimivat oppimista ohjaavina ja motivoivina suunnannäyttäjinä. Opetussuunnitelma toimii lähtökohtana henkilökohtaiselle opiskelusuunnitelmalle (HOPS), jonka laatimiseen opiskelija saa ohjausta ryhmänsä opettajatuutorilta.
Hankittu osaaminen ja hyväkilukeminenTutkintoa suorittaessa opiskelijalla on mahdollisuus ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi muussa kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa taikka muussa oppilaitoksessa suorittamiaan opintoja sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja muilla samantyyppisillä opinnoilla. Opiskelija saa ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella (932/2014, 37§9). Menettelystä käytetään nimitystä hyväksiluku.
Kehittävä arviointi huomioi sekä oppimisprosessin että osaamisen eli tuotoksen arvioinnin. Oppimisprosessin arvioinnissa opintojakson tasolla keskeisiä työvälineitä ovat itsearviointi ja palaute. Arviointiperusteiden, menetelmien ja kriteerien lähtökohtana ovat kyseisen opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Opiskelijoiden oppimisen ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmissa oleviin opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Opintosuoritukset arvioidaan asteikolla kiitettävä (5), hyvä (3-4), tyydyttävä (1-2), hylätty (0) tai asteikolla hyväksytty (H) – hylätty (0).
Opiskelijoilta kerättävän palautteen avulla kehitetään koulutuksen laatua. Opiskelijalla on mahdollisuus antaa palautetta opintojaksojen toteutuksesta opintojen kuluessa ja/tai valmistumisvaiheessa tutkinnon haun yhteydessä.
LaadunvarmistusLapin ammattikorkeakoulu vastaa koulutuksen ja muun toiminnan laadusta ja jatkuvasta kehittämisestä sekä osallistuu määräajoin ulkopuoliseen laadunarviointiin. Lapin AMKin laatujärjestelmä on kuvattu laatuohjelmassa. Koulutuksen laadunhallinta toteutetaan ohjelmassa kuvattujen periaatteiden, prosessien ja menettelytapojen mukaisesti.
Yhtenäinen laadunvarmistusjärjestelmä tuottaa koulutuksen ja tutkintojen laatuun liittyvää tietoa, josta hyötyvät opiskelijat, henkilöstö, työnantajat ja muut sidosryhmät. Terveyden edistämisen koulutusta kehitetään Lapin ammattikorkeakoulun laatuohjelman periaatteiden mukaisesti.

Show study timings by semester, study year or period

Code Name Credits (cr) 2016-2017 2017-2018 Autumn 2016 Spring 2017 Autumn 2017 1. / 2016 2. / 2017 3. / 2017 1. / 2017
SY_AMTR
ADVANCED PROFESSIONAL STUDIES

(Choose all )

60
Y9992OK
Multidisciplinary Development of Working Life

(Choose all )

15
Y9992AOJ Changing Northern Operating Environment 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
Y9992BOJ Knowledge Management 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
Y9992COJ Development Methodologies of Working Life 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
799Y10OK
Evidence-based Exploratory Development

(Choose all )

20
799Y8FOJ Exploratory Development of Welfare Services 10 10 3.3 6.7 3.3 3.3 3.3
799Y8EOJ Evidence-Based Health and Welfare Promotion 10 10 3.3 6.7 3.3 3.3 3.3
799Y11OK
Health Promotion Management

(Choose all )

25
799Y9DOJ Quality and Management in Social and Health Care 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
799Y9EOJ Management and Work Community Development 10 10 3.3 6.7 3.3 3.3 3.3
799Y9IOJ Management and Occupational Health Promotion 10 10 10 10
VAP_VALTR
FREE-CHOICE ELECTIVES

(Choose ects: 5)

5
799Y3LOJ Studies in the Individualized Study Plan 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
OPINNAYTR
MASTER'S THESIS

(Choose all )

30
799YOPOJ Thesis 30 30 10 20 10 10 10
Total 90 85 10 28.4 56.6 10 28.4 28.4 28.4 10

Code Name Credits (cr)
SY_AMTR
ADVANCED PROFESSIONAL STUDIES

(Choose all )

60
Y9992OK
Multidisciplinary Development of Working Life

(Choose all )

15
Y9992AOJ Changing Northern Operating Environment 5
Y9992BOJ Knowledge Management 5
Y9992COJ Development Methodologies of Working Life 5
799Y10OK
Evidence-based Exploratory Development

(Choose all )

20
799Y8FOJ Exploratory Development of Welfare Services 10
799Y8EOJ Evidence-Based Health and Welfare Promotion 10
799Y11OK
Health Promotion Management

(Choose all )

25
799Y9DOJ Quality and Management in Social and Health Care 5
799Y9EOJ Management and Work Community Development 10
799Y9IOJ Management and Occupational Health Promotion 10
VAP_VALTR
FREE-CHOICE ELECTIVES

(Choose ects: 5 )

5
799Y3LOJ Studies in the Individualized Study Plan 5
OPINNAYTR
MASTER'S THESIS

(Choose all )

30
799YOPOJ Thesis 30

Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.

Go back to top of page