Näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä (10op)
Opintojakson tunnus: R702H13OJ
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet: Opintojakson jälkeen osaat ohjattuna suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä. Osaat tunnistaa erilaisia hoitotyön ohjaus- ja päätöksentekotilanteita. Lisäksi osaat toimia terveysalan ammattieettisten arvojen ja periaatteiden mukaisesti sekä nimetä keskeiset hoitotyötä ohjaavat lait ja asetukset. Osaat myös dokumentoida ohjattuna hoitotyötä kansallisen mallin mukaisesti ja laatia kirjallisen raportin, jossa yhdistät näyttöön perustuvan tiedon asiakkaan tai potilaan hoitamiseen. Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opintojakso R702H21 Kliinisten taitojen harjoittelu toteutuu samoilla osaamistavoitteilla. Harjoittelu arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Teemat:
- Potilasturvallinen ja eettinen hoitotyö
- Hoitotiede hoitamisen perustana
Sisältö
Ruotsin yksilötentti
Arvioitavat tehtävät: 1. Ruotsin yksilötentti
2. Kirjallinen ryhmätentti
3. Suullinen esitys/videointi (poissaolijoille)
4. Granites tietoturva- ja suojatesti
5. Potilas- arkistoverkkokurssi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1–2)
Opiskelija määrittelee turvallisen ja näyttöön perustuvan hoitotyön sekä potilasohjauksen käsitteinä.
Toimii ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti.
Laatii osaamisperustaisia tavoitteita ammattitaitoa edistävälle harjoittelulle, nimeää menetelmiä tavoitteiden saavuttamiseksi ja kykenee alkavaan oman oppimisen reflektointiin.
Toteuttaa ohjattuna prosessimallin mukaista hoitotyötä opittujen ammatillisten tietojen ja taitojen mukaisesti.
Kykenee hakemaan hoitotyölle teoreettisia perusteita.
Raportoi sekä suullisesti että kirjallisesti keskeisiä asioita lähteiden pohjalta ja käyttää tehtävissä tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Selviytyy ruotsin kielellä tavallisimmissaammattialaansa liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa ja osaa hakea tietoa helppolukuisista lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3–4)
Opiskelija määrittelee turvallisen ja näyttöön perustuvan hoitotyön sekä potilasohjauksen hoitotyössä.
Toimii ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen.
Laatii osaamisperustaisia tavoitteita ammattitaitoa edistävälle harjoittelulle, nimeää ja toteuttaa menetelmiä tavoitteiden saavuttamiseksi sekä kykenee laatimiensa tavoitteiden reflektointiin.
Toteuttaa ohjattuna prosessimallin mukaista hoitotyötä ammatillisen vastuun tunnistaen.
Kykenee yhdistämään hoitotyöhön tarkoituksenmukaisia teoreettisia perusteita.
Esittää sekä suullisesti että kirjallisesti johdonmukaiseksi työstetyn kokonaisuuden lähteiden pohjalta sekä soveltaa tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Osaa toimia ruotsin kielellä ammattialaansa liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa ja osaa hakea ja ymmärtää tietoa alan keskeisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija määrittelee ja selittää turvallisen ja näyttöön perustuvan hoitotyön sekä potilasohjauksen hoitotyössä.
Toimii ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden.
Laatii osaamisperustaisia tavoitteita ammattitaitoa edistävälle harjoittelulle, nimeää ja toteuttaa erilaisia menetelmiä tavoitteiden saavuttamiseksi sekä kykenee laatimiensa tavoitteiden reflektointiin erinomaisesti.
Toteuttaa ohjattuna prosessimallin mukaista hoitotyötä ammatillisen vastuun selkeästi tunnistaen.
Kykenee yhdistämään hoitotyöhön laadukkaita ja monipuolisia teoreettisia perusteita.
Muokkaa ja yhdistää lähteiden ajatuksia sujuvaksi kokonaisuudeksi sekä suulliseen että kirjalliseen esitykseensä ja ottaa huomioon viestintätilanteen vaatimukset esityksessään.
Osaa käyttää monipuolisesti oman alansa sanastoa ammattialaansa liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä osaa hakea ja jäsentä