Siirry suoraan sisältöön

Matkailun kestävä suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: MAT203V24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 02.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.02.2025 - 04.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 500
Koulutus
Restonomikoulutus
Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jenni Pyhäjärvi
Vastuuopettaja
Salla Jutila
Ryhmät
RA81M24S
Restonomikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2024
Opintojakso
MAT203V24

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Viikot 6-18

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on perehtyä matkailun kestävään suunnitteluun ja kehittämiseen.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa matkailun kestävään suunnitteluun ja kehittämiseen vaikuttavia tekijöitä
- kuvata matkailun toimijoiden oikeuksia ja velvollisuuksia kestävyyden kannalta
- tunnistaa matkailun kestävän suunnittelun työkaluja ja malleja sekä soveltaa niitä eri konteksteihin
- arvioida ja analysoida kriittisesti matkailun kestävyyden toteutumista
- tunnistaa tutkimuksen roolin matkailun kestävässä suunnittelussa ja kehittämisessä.

Toteutustavat

Opiskelija valitsee ennen opintojakson alkua kahdesta eri toteutustavasta itselleen sopivan. Vaihtoehtoiset Lapin yliopiston opetusprofiilit ovat:
- lähiopetus, joka sisältää kasvokkain tapahtuvaa opetusta sekä itsenäisiä tehtäviä (LÄHI)
- itsenäisesti suoritettava verkkokurssi, joka on ajasta ja paikasta riippumaton (ETÄ 2).

Sisältö

- Matkailun kestävä kehittäminen
- Matkailun kestävyyden tavoitteet ja periaatteet
- Kestävän suunnittelun mallit ja työkalut
- Kestävyyden indikaattorit
- Matkailun ja muiden elinkeinojen yhteensovittaminen
- Erilaisten käyttäjien ja sidosryhmien intressit ja tarpeet
- Matkailullinen maankäyttö

Aika ja paikka

Aikataulu vkot 6-18

Moodle, Zoom ja virtuaaliset oppimisympäristöt

Oppimateriaalit

Perehdyttävä ennakkoaineisto



Kaikki opintojakson aikana esitetyt materiaalit ja materiaalisuositukset.



Verkkokurssien oppimismateriaalit.



Becken, S. 2015. Tourism and Oil. Preparing for the Challenge. Bristol: Channel View Publications. 978-1-906884-39-0



Goodwin, H. 2011. Taking responsibility for Tourism. Oxford: Goodfellow Publishing. 978-952-484-193-1



Jokimäki, J. & Kaisanlahti-Jokimäki, M-L. (toim.) 2007. Matkailualueiden kestävyyden indikaattorit. Arktisen keskuksen tiedotteita 50. 978-0-415-82601-3



Nunkoo, R. & Smith, S. (toim.) 2014. Trust, tourism development and planning. Routeledge. 978-952-60-4168-1



Staffans, A. & Merikoski, T. (toim.) 2011. Miten kestävä matkailualue tehdään? Käsikirja suunnitteluun ja rakentamiseen. Aalto-yliopiston julkaisusarja.


Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu itsenäisesti suoritettavana verkkototeutuksena. Opintojakson info pidetään 05.02.2025 12.30 - 14.00 Zoom-virtuaaliluokassa. Info nauhoitetaan.

Moodle aukeaa arviolta kuusi päivää ennen opintojakson alkua. Opintoinfon jälkeen opintojakso toteutuu ohjeistusten mukaisesti itsenäisesti suoritettavana verkkototeutuksena.

Oppimistehtävät:
- Ennakkotehtävä: aiheeseen johdattavat oppimismateriaalit ja siihen liittyvä tentti
- Kolme 1 op laajuista verkkokurssia Kestävän matkailun asiantuntija –verkkokokonaisuudessa
- Verkkokurssien pohjalta kirjoitettava reflektoiva oppimispäiväkirja.  

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan viikolla 6.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö: https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Opintojen-suunnittelu/Osaamisen-tunnistaminen

Laadit osaamisportfolion osaamisen näyttönä vastuuopettajan ohjeistuksen mukaisesti. Ota yhteys vastuuopettajaan Jenni Pyhäjärvi: jenni.pyhajarvi@lapinamk.fi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135h (5 op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei tunnista matkailun kestävään suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä eikä eri toimijoiden näkökulmia. Opiskelija ei kykene arvioimaan matkailun kestävyyden toteutumista eikä soveltamaan matkailun kestävän suunnittelun malleja ja työkaluja eri konteksteihin.

Välttävää (1): Opiskelija tunnistaa matkailun kestävään suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä suppeasti. Eri toimijoiden näkökulmat jäävät puuttumaan tai ovat hyvin pintapuolisia. Opiskelija arvioi matkailun kestävyyden toteutumista puutteellisesti ja soveltaa matkailun kestävän suunnittelun malleja ja työkaluja eri konteksteihin heikosti.

Tyydyttävä (2): Opiskelija tunnistaa joitakin matkailun kestävään suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä. Hän kuvaa suppeasti eri toimijoiden näkökulmia. Opiskelija arvioi matkailun kestävyyden toteutumista pintapuolisesti ja soveltaa matkailun kestävän suunnittelun malleja ja työkaluja eri konteksteihin yksipuolisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija tunnistaa matkailun kestävään suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä ja eri toimijoiden näkökulmia. Opiskelija osaa arvioida matkailun kestävyyden toteutumista ja soveltaa matkailun kestävän suunnittelun malleja ja työkaluja eri konteksteihin.

Kiitettävä (4): Opiskelija tunnistaa matkailun kestävään suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä kattavasti ja ymmärtää matkailun kestävyyden ulottuvuuksia eri toimijoiden näkökulmista. Opiskelija osaa arvioida matkailun kestävyyden toteutumista kattavasti ja kykenee sujuvasti soveltamaan matkailun kestävän suunnittelun malleja ja työkaluja eri konteksteihin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Opiskelija tunnistaa matkailun kestäään suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä laajasti ja ymmärtää matkailun kestävyyden kokonaisuutena eri toimijoiden näkökulmista. Opiskelija kykenee kriittisesti arvioimaan ja analysoimaan matkailun kestävyyden toteutumista sekä osaa oivaltavasti soveltaa matkailun kestävän suunnittelun malleja ja työkaluja eri konteksteihin.

Esitietovaatimukset

MT201 Johdatus matkailuilmiöön

Lisätiedot

-

Siirry alkuun