Siirry suoraan sisältöön

Matkailun kestävä suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: MAT203V24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 02.02.2025

Ajoitus

05.02.2025 - 04.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

1.5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 500

Tutkinto-ohjelma

  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus

Opettaja

  • Jenni Pyhäjärvi

Vastuuhenkilö

Salla Jutila

Opiskelijaryhmät

  • RA81M24S
    Restonomikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2024

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on perehtyä matkailun kestävään suunnitteluun ja kehittämiseen.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa matkailun kestävään suunnitteluun ja kehittämiseen vaikuttavia tekijöitä
- kuvata matkailun toimijoiden oikeuksia ja velvollisuuksia kestävyyden kannalta
- tunnistaa matkailun kestävän suunnittelun työkaluja ja malleja sekä soveltaa niitä eri konteksteihin
- arvioida ja analysoida kriittisesti matkailun kestävyyden toteutumista
- tunnistaa tutkimuksen roolin matkailun kestävässä suunnittelussa ja kehittämisessä.

Sisältö

- Matkailun kestävä kehittäminen
- Matkailun kestävyyden tavoitteet ja periaatteet
- Kestävän suunnittelun mallit ja työkalut
- Kestävyyden indikaattorit
- Matkailun ja muiden elinkeinojen yhteensovittaminen
- Erilaisten käyttäjien ja sidosryhmien intressit ja tarpeet
- Matkailullinen maankäyttö

Aika ja paikka

Aikataulu vkot 6-18

Moodle, Zoom ja virtuaaliset oppimisympäristöt

Oppimateriaalit

Perehdyttävä ennakkoaineisto



Kaikki opintojakson aikana esitetyt materiaalit ja materiaalisuositukset.



Verkkokurssien oppimismateriaalit.



Becken, S. 2015. Tourism and Oil. Preparing for the Challenge. Bristol: Channel View Publications. 978-1-906884-39-0



Goodwin, H. 2011. Taking responsibility for Tourism. Oxford: Goodfellow Publishing. 978-952-484-193-1



Jokimäki, J. & Kaisanlahti-Jokimäki, M-L. (toim.) 2007. Matkailualueiden kestävyyden indikaattorit. Arktisen keskuksen tiedotteita 50. 978-0-415-82601-3



Nunkoo, R. & Smith, S. (toim.) 2014. Trust, tourism development and planning. Routeledge. 978-952-60-4168-1



Staffans, A. & Merikoski, T. (toim.) 2011. Miten kestävä matkailualue tehdään? Käsikirja suunnitteluun ja rakentamiseen. Aalto-yliopiston julkaisusarja.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu itsenäisesti suoritettavana verkkototeutuksena. Opintojakson info pidetään viikolla 6 Zoom-virtuaaliluokassa. Info nauhoitetaan.

Moodle aukeaa arviolta kuusi päivää ennen opintojakson alkua. Opintoinfon jälkeen opintojakso toteutuu ohjeistusten mukaisesti itsenäisesti suoritettavana verkkototeutuksena.

Oppimistehtävät:
- Ennakkotehtävä: aiheeseen johdattavat oppimismateriaalit ja siihen liittyvä tentti
- Kolme 1 op laajuista verkkokurssia Kestävän matkailun asiantuntija –verkkokokonaisuudessa
- Verkkokurssien pohjalta kirjoitettava reflektoiva oppimispäiväkirja.  

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan viikolla 6.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö: https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Opintojen-suunnittelu/Osaamisen-tunnistaminen

Laadit osaamisportfolion osaamisen näyttönä vastuuopettajan ohjeistuksen mukaisesti. Ota yhteys vastuuopettajaan Jenni Pyhäjärvi: jenni.pyhajarvi@lapinamk.fi.

Sisällön jaksotus

Viikot 6-18

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei tunnista matkailun kestävään suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä eikä eri toimijoiden näkökulmia. Opiskelija ei kykene arvioimaan matkailun kestävyyden toteutumista eikä soveltamaan matkailun kestävän suunnittelun malleja ja työkaluja eri konteksteihin.

Välttävää (1): Opiskelija tunnistaa matkailun kestävään suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä suppeasti. Eri toimijoiden näkökulmat jäävät puuttumaan tai ovat hyvin pintapuolisia. Opiskelija arvioi matkailun kestävyyden toteutumista puutteellisesti ja soveltaa matkailun kestävän suunnittelun malleja ja työkaluja eri konteksteihin heikosti.

Tyydyttävä (2): Opiskelija tunnistaa joitakin matkailun kestävään suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä. Hän kuvaa suppeasti eri toimijoiden näkökulmia. Opiskelija arvioi matkailun kestävyyden toteutumista pintapuolisesti ja soveltaa matkailun kestävän suunnittelun malleja ja työkaluja eri konteksteihin yksipuolisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija tunnistaa matkailun kestävään suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä ja eri toimijoiden näkökulmia. Opiskelija osaa arvioida matkailun kestävyyden toteutumista ja soveltaa matkailun kestävän suunnittelun malleja ja työkaluja eri konteksteihin.

Kiitettävä (4): Opiskelija tunnistaa matkailun kestävään suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä kattavasti ja ymmärtää matkailun kestävyyden ulottuvuuksia eri toimijoiden näkökulmista. Opiskelija osaa arvioida matkailun kestävyyden toteutumista kattavasti ja kykenee sujuvasti soveltamaan matkailun kestävän suunnittelun malleja ja työkaluja eri konteksteihin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Opiskelija tunnistaa matkailun kestäään suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä laajasti ja ymmärtää matkailun kestävyyden kokonaisuutena eri toimijoiden näkökulmista. Opiskelija kykenee kriittisesti arvioimaan ja analysoimaan matkailun kestävyyden toteutumista sekä osaa oivaltavasti soveltaa matkailun kestävän suunnittelun malleja ja työkaluja eri konteksteihin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit

Arviointikriteerit tarkennetaan oppimistehtävien yhteydessä.

Erinomainen (5)
Suorituksissa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritukset vastaavat tehtävänantoja, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta tehtävissä saattaa olla puutteita.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritukset ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoja. Suorituksissa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Hylätty / täydennettävä
Suoritukset ovat erittäin puutteellisia tai virheellisiä, tai sisältävät huomattavia väärinkäsityksiä.

Hylätty (0)

Ks. arviointikriteerit yllä.

Esitietovaatimukset

MT201 Johdatus matkailuilmiöön

Lisätiedot

Opintojakso on Lapin yliopiston matkailututkimuksen ja Lapin ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen. Näiden oppilaitosten välillä opintojaksolla noudatetaan valtakunnallisia yhteisopetuksen ja opettajaliikkuvuuden periaatteita. Opintojakolla korkeakoulujen opettajat antavat arvosanat oman oppilaitoksensa opiskelijoille. Opiskelijoiden hyväksiluku- ja oikeusturva-asiat määräytyvät opiskelijan kotioppilaitoksen mukaisesti.

Opintojakson vastuullisena järjestäjänä toimii Lapin yliopisto. Valtakunnallisen ristiinopiskelun kautta opiskelevat opiskelijat osallistuvat opintojaksolle Lapin yliopiston toteutuksen kautta.