Svenska för Affärslivet (5 op)
Toteutuksen tunnus: RM301LL311-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2022 - 03.10.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.10.2022 - 15.01.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Tradenomikoulutus, liiketalous R
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
- Opettajat
- Pia Rajaniemi
- Vastuuopettaja
- Pia Rajaniemi
- Ryhmät
-
RM31L22KTradenomikoulutus, liiketalous (TVP), Rovaniemi, kevät 2022
- Opintojakso
- RM301LL311
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä. Hän osaa ilmaista itseään ja pystyy osallistumaan keskusteluun niin arkipäivän kuin asiakaspalvelutilanteissakin. Hän osaa työelämään ja liiketoimintaan ja omaan suuntautumisalaansa liittyvän perussanaston. Hän osaa kirjoittaa myös ammattiinsa ja alaansa liittyvää sisällöllisesti ehyttä tekstiä sekä perusliikekirjeitä, sähköpostiviestejä ja alaan liittyviä asiakirjoja. Opiskelija osaa hyödyntää ruotsinkielisiä tietolähteitä.
Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kielitaitolaissa (423/2003) määritellyn ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Taitotaso B1.2.
Kompetenssit: kansainvälistymisosaaminen
Sisältö
Ruotsin kieli ja viestintä
Aika ja paikka
Opetusta ja ohjausta Zoomilla. Opintojakso alkaa 10.10. ja päättyy 15.10. Aloitusviikolla myös tarjolla ruotsin aktivointia 2 x 3 tuntia halukkaille. Tuolloin kertaamme verbit ja päälauseen sanajärjestyksen sekä substantiivit, adjektiivit ja pronominit.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali Moodlessa. Oheislukemistona voi käyttää seuraavia oppikirjoja:
Flexhandel, Svenska för högskolor, toimittajat
Christian Sandberg & Maria Tuunanen) ja/tai Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor, toimittajat Sari Hanska-Aare, Marit Keränen, Kirsi Lehtoviita.
Tässä toteutuksessa painottuu taloushallinnon sanasto ja tarkemmin pankkipalvelut ja sijoittaminen.
Opetusmenetelmät
Opetusta ja ohjausta yhteensä noin 40 tuntia, sisältäen suullisen näytön sekä kirjallisen tentin. Opetus ja ohjaus tapahtuu Zoomilla.
Pari- ja ryhmätyöskentelyä oppitunneilla + itsenäistä opiskelua mm. kotitehtäviä ja palautettavia tehtäviä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yritämme saada yritysvierailijan kertomaan työstään ruotsiksi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tammikuun toisella viikolla suulliset näytöt viikolla Zoomissa ja kirjallinen tentti Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija, joka kokee omaavansa B1 tason ruotsin taidon ja hallitsee liiketalouden alalla tarvittavan sanaston, voi antaa suullisen ja kirjallisen näytön opettajalle. Suullinen näyttö esimerkiksi jokin esitys sekä haastattelu ja kirjallinen näyttö valvotuissa olosuhteissa tehty kirjallinen tentti (ei Moodle-tentti).
Katso taitotasokuvaukset tästä: https://docs.google.com/document/d/1OvyDhlodJa9TqoHOYPDuDIyiL7YyuxVxgx9IcDG3Qr8/edit?usp=sharing
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä yhteensä noin 130 tuntia, joista noin 40 tuntia opetusta ja ohjausta Zoomissa. Opintojaksolla kotitehtäviä sekä palautettavia tehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Opiskelija ei tee / läpäise vaadittuja suorituksia annettujen ohjeiden ja arviointikriteerien mukaan tai ei osallistu opintojaksolle ollenkaan.
Taso 1
Ruotsin kieli ja viestintä:
Opiskelija osaa viestiä ymmärrettävästi työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa.
Opiskelija osaa tavallisimman yleiskielen ja omaan alaansa liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Hän tarvitsee tukea viestintään.
Taso 2
Ruotsin kieli ja viestintä:
Opiskelija osaa viestiä tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.
Osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen.
Hallitsee tyydyttävästi oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti mutta pääosin oikein.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Ruotsin kieli ja viestintä:
Opiskelija osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti ja lähes itsenäisesti työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa.
Opiskelija osaa yleiskielen ja omaan alaan liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään sujuvasti eri tilanteissa ja ymmärtää hyvin toisten viestintää.
Hän osaa käyttää kielen perusrakenteita melko virheettömästi.
Taso 4
Ruotsin kieli ja viestintä:
Opiskelija osaa viestiä hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän suullisissa ja kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa. Satunnaiset epäluontevat ilmaukset ja virheet eivät vaikuta ymmärrettävyyteen.
Opiskelija hallitsee laajahkon oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Käyttää rakenteita melko monipuolisesti ja hallitsee ne suhteellisen hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Ruotsin kieli ja viestintä:
Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti, sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa tilanteissa.
Opiskelija osaa monipuolisesti yleisen ja omaan alaan liittyvän sanaston.
Hän osaa puhua ja kirjoittaa lähes virheetöntä kieltä.