Siirry suoraan sisältöön

Maanmittausalaan tutustuminen ja yhteisöviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501ML435-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 16.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 16.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Toimipiste

Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Maanmittaustekniikan koulutus

Opettaja

  • Janne Matilainen
  • Virpi Peitso

Vastuuhenkilö

Leena Ruokanen

Opiskelijaryhmät

  • RA51M22S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opintojakson käytyään opiskelijalle on selkeä näkemys maanmittausalasta eri alan toimijoiden näkökulmasta, kuten mittaamisesta ja karttatuotannosta, maankäytöstä, toimitustuotannosta, paikkatiedosta, mallintamisesta ja kiertotaloudesta sekä kunnalla, valtiolla, yksityisellä tai yrittäjänä toimimisesta. Opiskelija osaa toimia ryhmässä hyvien ryhmäviestinnän periaatteiden mukaisesti, harjaantuu asiatyyliin ja yhteisölliseen kirjoittamiseen. Opiskelija osaa hankkia ja käyttää alansa tietoa kriittisesti, hyödyntää asiakirjastandardia ja Lapin AMKin lähde- ja viitemerkintöjä opiskelukirjoitteissaan ja osaa referoida kirjallisesti ja suullisesti oman alan tiedonlähteitä. Opintojakso sisältää yhteisöviestintää kolme opintopistettä.

Projektiopintojen tavoitteena on, että opiskelija tuntee perusasiat ihmisten, osaamisen ja projektien johtamisesta ja oppii projektityöskentelyn menettelytavat.

Sisältö

Teemat:

Maanmittausala eri toimijoiden näkökulmasta
Ryhmässä toimiminen, ryhmäviestinnän periaatteet, ryhmädynamiikka
Lapin AMKn asiakirjapohjat ja asiakirjastandardi
Eri tekstilajit: kommentoiva referointi, ryhmäessee
Lapin AMKin lähteiden ja viitteiden merkintätavat
Yhteisöllinen kirjoittaminen verkkoympäristössä
Rekrytointiprosessi: CV, Video-CV
Projektiopintojen tavoitteena on, että opiskelija tuntee perusasiat ihmisten, osaamisen ja projektien johtamisesta ja oppii projektityöskentelyn menettelytavat.
Projektitoiminnan perusteet

Oppimateriaalit

Kauppinen A., Nummi J. & Savola T. 2010. Tekniikan viestintä.
Moodleen täydennettävä aineisto.

Opetusmenetelmät

Seminaarityöskentely lähijaksoilla. Ohjaustunnit etänä. Itsenäistä pienryhmätyöskentelyä.
Työkaluina Moodle ja Zoom.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa laatia jäsentyneitä ja ymmärrettäviä kirjallisia ja suullisia tuotoksia annettujen ohjeiden ja mallien mukaan maanmittausalalta. Opiskelija osaa nimetä ryhmäkeskustelujen keskeiset menettelytavat ja toimia keskustelun osallistujana niiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa keskustelutaidon piirteitä ja osaa arvioida niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa laatia kirjallisia ja suullisia tuotoksia eri maanmittausalan toimijoiden näkökulmista. Tieto on hyvin tiivistetty, rakenne on selkeä sekä kieli ja tyyli hyvä. Opiskelija toimii aloitteellisena ryhmän jäsenenä ja vastuullisena keskustelun vetäjänä. Opiskelija osaa edistää omalla toiminnallaan keskustelun tavoitteiden saavuttamista ja myönteistä ilmapiiriä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa laatia kirjallisia ja suullisia tuotoksia kattavasti ja monipuolisesti eri maanmittausalan toimijoiden näkökulmista. Tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty ja kieli ja tyyli on hallittua. Opiskelija esiintyy vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntijuuttaan. Opiskelija osaa ohjata, johtaa ja vaikuttaa kielellä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosteltavat tuotokset: ryhmäessee & seminaariesitys.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1)
Projektia hallitaan satunnaisesti ja ohjauksen varassa. Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellsita. Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella. Opiskelija on pääosin passiivinen.
Tyydyttävä (2)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista. Projektin viestintä ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia- ja kielivirheitä ja -puutteita. Tuotostavoitteet saavutetaan pääosin itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Projektin hallinta on itsenäistä. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tulostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin hallinnassa.
Hyvä (4)
Projektin hallinta on itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin suunnitelmallista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Projektin hallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet savutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnitelmallista.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää yhteisöviestintää kolme opintopistettä.