Skip to main content

Työelämälähtöinen kehittämistehtävä (10cr)

Code: RE720011-3001

General information


Enrollment
27.08.2021 - 19.09.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.08.2021 - 10.05.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Virtual portion
10 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Teaching languages
finnish
Seats
0 - 200
Teachers
Tiina Pekkala
Marko Vatanen
Course
RE720011

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Monitoimijainen yhteistyö kansalaisten, julkisen, yksityisen ja/tai kolmannen sektorin kanssa.
Sovelletaan palvelumuotoilun prosessia ja työskentelytapoja oikean työelämähaasteen ratkaisussa.
Kehittämistehtävä pohjautuu palvelun käyttäjien, palvelun ja sen kontekstin ymmärryksen kartoittamiseen.
Prosessissa rakennetaan palvelukokemuksia, jotka ovat kilpailukykyisiä ja ihmisille ystävällisiä.
Opiskelijat työskentelevät monitoimijaisissa kehittämisyhteisöissä huomioiden eri tahojen tarpeet ja näkemykset siten, että erilaisten kokeilujen arviointi tapahtuu jo kehittämisprosessin aikana huomioiden näyttöön perustuva tieto.

Objective

Opiskeltuaan palvelumuotoilua ja tehtyään kehittämistehtävän oppija on asiantuntija
monialaisesta roolistaan käsin ja osaa
- soveltaa monitoimijaisen kehittämisyhteistyön malleja ja menetelmiä
- tunnistaa monitoimijaisessa kehittämisyhteisössä erilaisia toimijoita ja toimijuuden
rooleja
- nimetä ja selittää palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet: asiakasymmärryksen
luominen, konseptointi, prototypointi, pilotointi ja arviointi
- soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja työskentelytapoja työelämähaasteen
ratkaisussa
- hyödyntää omaa substanssiomaamistaan monitoimijaisessa kehittämisyhteisössä
- selittää näyttöön perustuvan toimintatavan merkityksen sosiaali- ja
terveydenhuollossa
- työskennellä osana ryhmän jäsenenä ja osallistua kehittämistehtävän ratkaisemiseen
- hyödyntää tutkittua tietoa toiminnan kehittämisessä
- ohjata ja uudistaa työyhteisön ja työn toimintaa

Kehittämistehtävässä tavoitteet muodostavat kokonaisuuden, jonka avulla opiskelija voi
laventaa osaamistaan sosiaali- ja terveysalan digitaalisten palvelujen kehittämisessä.
Erikoistumiskoulutuksessa uutta tietoa rakennetaan monitoimijaisesti oman ydinosaamisen
päälle. Tämä luo jokaiselle opiskelijalle oman osaamisen kehittymispolun ja antaa näin
mahdollisuuksia hyödyntää osaamista valmistuttuaan erilaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon
konteksteissa ja tehtävissä.

Content

Opiskelijat työskentelevät monitoimijaisissa kehittämisyhteisöissä huomioiden eri tahojen
tarpeet ja näkemykset siten, että erilaisten kokeilujen arviointi tapahtuu jo
kehittämisprosessin aikana huomioiden näyttöön perustuva tieto. Kehittämistehtävän
parissa työskennellään pienryhmissä (3 opiskelijaa/ryhmä). Kehittämistehtävä käsittää
kokonaisen palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet: asiakasymmärryksen luominen,
konseptointi, prototypointi/pilotointi ja arviointi. Opiskelijat esim. haastattelevat ja/tai
havainnoivat palveluiden asiakkaita, työntekijöitä tai potilasjärjestön
asiantuntijoita/kokemusasiantuntijoita. Työelämän edustajat ovat mukana
yhteiskehittämispajoissa ideoimassa ja prototypoimassa ratkaisuja. Asiakkaat/sidosryhmät
ovat kehitettävän palvelun testaajina.

Teaching methods

- Seminaarit: Ideointi, suunnittelu ja loppuseminaarit
- Työpajat
- (Ohjauskeskustelut 1 per vaihe/per ryhmä/tekijä)
Kehittämistehtävän parissa työskennellään pienryhmissä (3-5 opiskelijaa/ryhmä)
Kehittämistehtävä käsittää kokonaisen palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet:
asiakasymmärryksen luominen, konseptointi, prototypointi ja arviointi.

Työelämän edustajat ovat mukana ideoimassa ja prototypoimassa ratkaisuja.

Asiakkaat/sidosryhmät ovat kehitettävän palvelun testaajina.

Go back to top of page