Työhyvinvoinnin edistäminen muuttuvassa toimintaympäristössäLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK112
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee ja osaa arvioida työhyvinvointia määrittäviä tekijöitä yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla huomioiden muuttuvan työelämän haasteet ja mahdollisuudet. Opiskelija tuntee, osaa käyttää, soveltaa ja kehittää erilaisia työn muotoilun keinoja työhyvinvoinnin edistämiseksi yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla. Opiskelija tuntee työn kognitiiviset vaatimukset ja kuormitustekijät ja osaa kehittää keinoja kognitiivisen ergonomian edistämiseksi erilaisissa työympäristöissä.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys ja ennakoiva kehittäminen.
Sisältö
- Työhyvinvoinnin rakentuminen ja laadulliset kuormitustekijät muuttuvassa toimintaympäristössä
- Työn muotoilu työhyvinvoinnin edistämisen keinona etä- ja hybridityössä
- Kognitiivisen ergonomian edistäminen nykytyössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- osaa nimetä ja määritellä opintojakson peruskäsitteitä.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa käyttää niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- osaa analysoida aiheen käsitteistöä ja osaa kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan opintojakson tehtävissä.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa käyttää niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa eri näkökulmat huomioon ottaen vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osaa vertailla aiheen käsitteistöä ja osaa monipuolisesti, kriittisesti ja luovasti soveltaa opittua opintojakson tehtävissä niitä myös käytännön toimintaan peilaten.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti, kriittisesti perustellen ja johdonmukaisesti työelämän toimintatapoja ja asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa soveltaa niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa eri näkökulmat ansiokkaasti huomioon ottaen vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 08.04.2024
Ajoitus
25.09.2024 - 22.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Opettaja
- Anne Puro
Opiskelijaryhmät
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ja osaa arvioida työhyvinvointia määrittäviä tekijöitä yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla huomioiden muuttuvan työelämän haasteet ja mahdollisuudet. Opiskelija tuntee, osaa käyttää, soveltaa ja kehittää erilaisia työn muotoilun keinoja työhyvinvoinnin edistämiseksi yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla. Opiskelija tuntee työn kognitiiviset vaatimukset ja kuormitustekijät ja osaa kehittää keinoja kognitiivisen ergonomian edistämiseksi erilaisissa työympäristöissä.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys ja ennakoiva kehittäminen.
Sisältö
- Työhyvinvoinnin rakentuminen ja laadulliset kuormitustekijät muuttuvassa toimintaympäristössä
- Työn muotoilu työhyvinvoinnin edistämisen keinona etä- ja hybridityössä
- Kognitiivisen ergonomian edistäminen nykytyössä
Aika ja paikka
25.9.2024 klo 8.30-15.00 Zoom
14.11.2024 klo 8.30-15.00 Zoom
Oppimateriaalit
Opintojakson teemohin liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.
Opetusmenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja läsnäolo välttämätön
Asiantuntijaluennot
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt
Oppimistehtävä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- osaa nimetä ja määritellä opintojakson peruskäsitteitä.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa käyttää niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- osaa analysoida aiheen käsitteistöä ja osaa kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan opintojakson tehtävissä.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa käyttää niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa eri näkökulmat huomioon ottaen vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osaa vertailla aiheen käsitteistöä ja osaa monipuolisesti, kriittisesti ja luovasti soveltaa opittua opintojakson tehtävissä niitä myös käytännön toimintaan peilaten.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti, kriittisesti perustellen ja johdonmukaisesti työelämän toimintatapoja ja asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa soveltaa niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa eri näkökulmat ansiokkaasti huomioon ottaen vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi suoritetaan erillisen arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointisuunnitelma on esitetty Moodlessa tarkennetun toteutussuunnitelman yhteydessä.
Opintokokonaisuus arvioidaan asteikolla H-5.