Professional English for Nursing and Health Care (3op)
Opintojakson tunnus: C-02630-7K00GH87
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Korkeakoulu
- Tampereen ammattikorkeakoulu
Osaamistavoitteet
Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija • ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa. • tiedostaa oman roolinsa terveysalan ja hoitotyön viestijänä potilastilanteissa. Opintojakson suoritettuaan opiskelija • osaa potilaan haastattelussa kysyä tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan liittyviä tietoja hoidon ja jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi • osaa kertoa erilaisille potilaille keskeiset hoito-ohjeet, toimenpiteet ja osastorutiinit • pystyy kommunikoimaan englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä potilaan hoitopolun keskeisissä vaiheissa • pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen.
Sisältö
• potilashaastattelu • potilasohjaus omalla erityisalalla: sairaalaosastolla/kentällä/kohteessa/terveydenhuoltoalan yksikössä (sairaanhoitaja, ensihoitaja, kätilö, terveydenhoitaja) • potilaan etäohjaus • keskeinen hoitotyön sanasto • keskeinen anatomian sanasto • keskeinen lääketieteen terminologia
Esitietovaatimukset
Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso. Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2.1. Tee englannin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija • opiskelija pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa. • pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille. • osaa kysyä potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja. • osaa käyttää auttavasti hoitotyön perussanastoa. • ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä hoitotyöhön liittyvistä teksteistä. • selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista. • reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin. • käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita. • käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat. • ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan. • on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioon ottaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija • opiskelija pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa. • osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. kotihoito-ohjeet). • selvittää melko onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä. • pystyy vastaamaan tarkoituksenmukaisesti potilaan esittämiin kysymyksiin. • osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä. • osaa hankkia tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi. • ymmärtää pääasiat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä. • osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa. • ääntää melko luontevasti ja selkeästi. • käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin. • osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin. • osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja. • välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti (H4). • välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3). • opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija • opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet). • haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan. • osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä. • englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa. • pystyy hyödyntämään vaativiakin hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä. • keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista. • reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin. • ääntää luontevasti ja selkeästi. • pystyy selittämään asiat toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti • ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä. • työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan. • kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty suoritus: • hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti • sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, terveydenhoitoalan ja hoitotyön terminologian tuottamisessa ja viestin perille saamisessa • laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus