Skip to main content

Comics and Graphic Novels (2cr)

Course unit code: UKUV2001V24

General information


Credits
2 cr
Teaching language
finnish

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- hahmottaa sarjakuvailmaisun sekä -teknologian kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä
- tunnistaa sarjakuvan aseman sekä sen merkityksiä median ja taiteen kentillä
- tunnistaa sarjakuvan vastaanottoon liittyviä tekijöitä
- hyödyntää sarjakuvan analyysi- ja tulkintamenetelmiä
- suunnitella ja toteuttaa oman sarjakuvateoksen
- arvioida ja arvottaa sarjakuvateosta
- tunnistaa sarjakuvan lokaaleja & globaaleja merkityksiä
- hyödyntää sarjakuvan menetelmiä ja ilmiöitä omassa työssään (kuvataidekasvatus, soveltava taide)

Content

- sarjakuvan ilmaisukeinot, -tyylit ja -teknologiat
- sarjakuvan asema ja merkitykset median ja taiteen kentillä
- sarjakuvan vastaanottoon liittyvät tekijät
- sarjakuvan analyysi- ja tulkintamenetelmät
- sarjakuvateoksen suunnittelu ja toteuttaminen
- sarjakuvan arviointi ja arvottaminen
- sarjakuvan lokaalit ja globaalit merkitykset
- sarjakuvan menetelmien ja ilmiöiden hyödyntäminen työssä (kuvataidekasvatus, soveltava taide)

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.

Materials

Oheiskirjallisuus soveltuvin osin:



 




  • Batinic, J. (2017). “Enhanced Webcomics1”: An Exploration of the Hybrid Form of Comics on the Digital Medium. Image & Narrative, 17(5). Retrieved from https://www.imageandnarrative.be/index.php/imagenarrative/article/view/1384

  • Beatens, J. & Frey, H. (2015). The graphic novel. an introduction. New York: Cambridge University Press.

  • Cohn, Neil (2013). The Visual Language of Comics. Introduction to the Structure and Cognition of Sequential Images. London, New Delhi, New York & Sydney: Bloomsbury.

  • Herkman, J. (1998). Sarjakuvan kieli ja mieli. Tampere: Vastapaino.

  • Koivunen, S. (2014). Comics school: teachers guide for using comics in education. Helsinki: Cultural Cooperative Vehrä.

  • Koskela, I. (2016). Uusi sarjakuvantekijän oppikirja. Helsinki: Arktinen Banaani.

  • McCloud, S. (1994). Sarjakuva. Näkymätön taide. Helsinki: Good Fellows.

  • Meskin, A. & Cook, R. (2012). The art of comics a philosophical approach. Malden/Mass.: Wiley-Blackwell.

  • Nummelin, J. (2018). Sarjakuvan lyhyt historia. Vantaa: Avain.

  • Pitkäsalo, Eliisa (2016) Sarjakuvan nonverbaaliset viestit ja lukemiskokemus. Teoksessa: Kääntäminen, tulkkaus ja multimodaalisuus: Menetelmiä monimuotoisten viestien tutkimiseen, 49–72. Toim. Eliisa Pitkäsalo & Nina Isolahti. Tampere: Tampere Studies in Language, Translation and Literature, Series B3.

  • Pitkäsalo, Eliisa (2016). Tulkitse kuva! Eleet ja ilmeet sarjakuvassa. Hirvonen, P., D. Rellstab & N. Siponkoski (toim.) 2016. Teksti ja tekstuaalisuus, Text och textualitet, Text and Textuality, Text und Textualität. VAKKI-symposiumi XXXVI 11.–12.2.2016. VAKKI Publications 7. Vaasa, (438–449).

  • Stein, D. & Thon, J. (2015). From comic strips to graphic novels: contributions to the theory and history of graphic narrative. Berlin/Boston : De Gruyter.

  • Sääskilahti, M. (2023). Sarjakuva – monilukutaidon pedagogiikan aarreaitta. Kieli, koulutus ja yhteiskunta.14(1). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2023/sarjakuva-monilukutaidon-pedagogiikan-aarreaitta


Execution methods

Luennot (3h), harjoitukset (18h), itsenäinen työskentely (30h)

Luennot ja harjoitukset järjestetään lähiopetuksena. Kurssilla käytetään sekä digitaalisia että analogisia työskentelytapoja -ja ympäristöjä.

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen kurssin luennoille ja harjoituksiin (läsnäolovelvollisuus 90%), annettujen harjoitustöiden ja lopputyön tekeminen

Go back to top of page