Skip to main content

Tieto puuttuu: R31YL15S

Code: R31YL15S

Degree title
Master of Business Administration
Credits
90 ects
Duration
1.5 years (90 cr)
Start semester
Autumn 2015
Teaching language
Finnish

Descriptions

Suoritettava tutkintoTradenomi (ylempi AMK)Tutkinnon yleiskuvaus ja tavoitteet1. JOHDANTOYhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alan ylempi korkeakoulututkinto on suunnattu yritysten ja muiden organisaatioiden henkilöstön osaamisen kehittämiseen vastaamaan työelämän muuttuviin tarpeisiin. Opinnoissa huomioidaan Lapin ammattikorkeakoulun strategiset painotukset poikkialaiseen yhteistyöhön matkailun, terveyden edistämisen, tekniikan ja yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alojen välillä sekä Lapin maakunnan erityisolosuhteisiin mm. pohjoisiin oloihin ja kylmään ilmanalaan. Lisäksi opinnot antavat valmiuksia oman alan tutkitun tiedon hankkimiseen, käsittelyyn ja soveltamiseen koulutettavan omassa työssä ja sen kehittämisessä. Tutkinto on luonteeltaan ja toteutustavoiltaan aikuiskoulutustutkinto, jonka keskeisen osan muodostaa ammatillinen opinnäytetyö. Se perustuu työelämään liittyvän kehittämisidean analysoinnille, suunnittelulle ja toteutukselle. Opinnäytetyö toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa.
Pohjoisen Suomen liiketoimintaympäristön muutokset, kotimainen ja kansainvälinen verkostoituminen, liiketoimintaa tukevien tieto- ja verkkopalvelujen lisääntyminen, työn muuttuminen suorittavasta työstä ohjaaviksi ja control-tehtäviksi, vähittäiskaupan kasvu sekä asiantuntija- ja kehittämistehtävien lisääntyminen edellyttävät osaamisen lisäämistä sekä kykyjen kehittämistä asiantuntija- ja esimiestehtävien tarpeisiin.
Lapin ammattikorkeakoulussa toteutettavan Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen koulutuksen tavoitteena on tukea Pohjois-Suomen yritysten ja organisaatioiden henkilöstön valmiuksia toimia
- liiketoimintaosaamiseen liittyvien tehtävien suunnittelu- ja johtotehtävissä
- itsenäisenä, liiketoimintaosaamiseen liittyvät valmiudet omaavana yrittäjänä
- kehittämisprojektien johtajana ja asiantuntijana.
Johtajan ja kehittäjän on osattava toimia tulos- ja tavoitehakuisesti, sopeutua muutokseen ja tehdä yhteistyötä, toiminnan on oltava palveluhenkistä ja asiakkaan tarpeita ei saa unohtaa. Hänellä on oltava taitoa kehittää itseään, esitys- ja esiintymistaitoaan ja taitoa hallita ja analysoida tietomassaa. Liiketoimintaosaamisen lisäksi hän tuntee vastuualueensa ydinosaamisalueet, kriittiset menestystekijät, tuottavuuden kehityksen sekä osaa ennakoida markkinoiden muutosten vaikutusta yrityksen toimintaan. Hänellä on taitoa tulkita taloudellista informaatiota ja hän tuntee yrityslainsäädännön ja yritysturvallisuuden.
Asiantuntijuus omalla alalla sekä alan työvälineiden ja menetelmien tuntemus, vastuualueen palvelujen/tuotteiden ja prosessien tunteminen sekä asiakkaiden ja alihankkijoiden tunteminen on johtajalle tärkeää. Toimintojen ohjaamisessa hänellä tulee olla taitoa asettaa vastuualueelle realistiset tavoitteet ja ttoeuttaa niitä sekä määritellä ja budjetoida tarvittavat resurssit ja seurata tavoitteiden toteutumista. Hänen on kyettävä visioimaan oman alansa tulevaa kehitystä, hänellä on oltava hyvät tieto- ja viestintäteknologian käyttötaidot, verkoston tuntemus, sähköisen liiketoiminnan ja etätyön vaatimat taidot sekä tiimijohtamistaidot. Hänen tulee kyetä hyödyntämään tieto- ja viestintätekniikkaa liiketoiminnan perustana olevan lisäarvon luomisessa.
Ihmisten johtamisessa hän tunnistaa ja tunnustaa henkilöstön osaamisen, hänellä on taito motivoida ja sitouttaa henkilöstö tavoitteiden saavuttamiseksi. Hänellä on taitoa muutoksen ja kehittämishankkeiden käynnistämiseen ja toteuttamiseen sekä ristiriitojen selvittelyyn. Hän osaa suunnitella, arvioida ja seurata henkilöstön työtä, työmäärää ja osaamista ja hänellä on taitoa hyödyntää kehityskeskusteluja yrityksen toiminnassa ja kehittämisessä.

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto -taustaaAmmattikorkeakoulussa suoritettavia tutkintoja ovat ammattikorkeakoulututkinnot ja ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot. Niistä säädetään ammattikorkeakouluopinnoista annetussa laissa (L351/2003) ja asetuksessa (A352/2003) sekä lakia ja asetusta koskevissa muutossäädöksissä (L411/10.6.2005, L413/10.06.2005,L1074/22.12.2005, L1505/28.12.2007, L564/24.7.2009jaA353/15.5.2003, A354/15.5.2003, A355/15.05.2003, A794/15.10.2009, A1044/10.12.2009, A1080/11.12.2009, A1230/22.12.2009 ja 546/2013). Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon laajuus liiketalouden alalla on 90 opintopistettä ja se on mahdollista suorittaa 1,5 vuodessa päätoimisesti tai henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti työn ohella.
Edellä lueteltujen säädösten mukaan ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tavoitteena on antaa opiskelijalle:
1) laajat ja syvälliset tiedot sekä tarvittavat teoreettiset tiedot toimia työelämän kehittäjänä vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä;
2) syvällinen kuva omasta ammattialasta, sen asemasta työelämässä ja yhteiskunnallisesta merkityksestä sekä valmiudet seurata ja eritellä alan tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehitystä;
3) valmiudet elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan oman ammattitaidon kehittämiseen;
4) hyvä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön.
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavaan koulutukseen valittavalta edellytetään, että hän on suorittanut soveltuvan ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon. Lisäksi hänellä tulee olla vähintään kolmen (3) vuoden työkokemus asianomaiselta alalta ammattikorkeakoulututkinnon suorittamisen jälkeen. Ammattikorkeakoulu voi harkintansa mukaan hyväksyä opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnon suorittaneelta ja soveltuvan ammattikorkeakoulututkinnon hankkineelta ennen ammattikorkeakoulututkinnon suorittamista hankitun asianomaisen alan kolmen vuoden työkokemuksen.
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin tulee em. säädösten mukaan sisältyä
1) syventäviä ammattiopintoja;
2) vapaasti valittavia opintoja; sekä
3) opinnäytetyö.
Syventävien ammattiopintojen tavoitteena on antaa opiskelijalle mahdollisuus syventää teorian soveltamista käytäntöön ja työelämän kehittämiseensekä kehittää hänen analyyttisiä taitojaan, projektin johtamisen sekä tutkimus- ja kehitystyöhön osallistumisen taitojaan ja sosiaalisia taitojaan. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää opiskelijan tutkimus- ja kehittämisvalmiuksia ja osoittaa kykyä soveltaa tutkimustietoa, käyttää valittuja tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen sekä valmiutta itsenäiseen asiantuntijatyöhön (A 423/16.6.2005).
Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alan ylempi ammattikorkeakoulututkinto on tarkoitettu alan asiantuntija- ja esimiestehtävissä toimiville tai niihin pyrkiville liiketalouden ammattikorkeakoulututkinnon tai muun liiketalouden alan korkeakoulututkinnon suorittaneille henkilöille. Koulutus antaa valmiudet toimia itsenäisesti alan johtamis-, kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä.
Pedagogiset lähtökohdatLapin ammattikorkeakoulun oppimisnäkemysAmmattikorkeakoulujen koulutustehtävän lähtökohdaksi on laissa määritelty työelämä ja sen kehittäminen sekä toisaalta tutkimus ja taiteelliset lähtökohdat (L351/2003). Koulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan yhdistäminen sekä toiminnan työelämäläheisyys ja –lähtöisyys katsotaan Lapin ammattikorkeakoulussa (Lapin amk) edellytykseksi ammattiosaamisen kehittymiselle.
Lapin amk:n oppimisnäkemys rakentuu osaamis- ja ongelmaperustaisen oppimisen periaatteille. Ongelmaperustaisen oppimisen lähtökohtana ovat työelämässä kohdattavat ongelmat ja toiminnan keskiössä on oppiminen. Opiskelija on aktiivinen, vastuullinen oman oppimisensa subjekti. Opettaja puolestaan on oppimisen asiantuntija, oppimisen ohjaaja ja mahdollistaja. Oppiminen on opiskelijoiden, opettajien ja työelämän yhdessä toteuttamaa ammatillisten ongelmien tutkimista ja osallistumista yhteiseen tiedon rakentamiseen.
Oppiminen toteutuu monipuolisissa ja vaihtelevissa ympäristöissä, joita ovat mm. laboratoriot, virtuaaliympäristöt, kansainvälisten kumppaneiden tarjoamat ympäristöt, työelämä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeet.
Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen koulutuksen opetusjärjestelyt on suunniteltu siten, että opinnot on mahdollista suorittaa pääsääntöisesti työn ohessa. Mahdollisuuksien mukaan koulutuksen opintokokonaisuudet toteutetaan yhtenäisinä ongelmaperustaiseen oppimiseen perustuvina poikkialaisina kokonaisuuksina, joihin sisältyy kaksi tai useampia opintojaksoja. Opiskelu on monimuoto-opiskelua, joka koostuu lähiopiskelujaksoista, itsenäisestä opiskelusta ja vuorovaikutteisesta etä- ja virtuaalisesta verkko-opiskelusta. Lähiopetus järjestetään pääsääntöisesti Lapin ammattikorkeakoulun Rantavitikan kampuksella. Jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS). Opetus on opiskelijalle maksutonta. Koulutuksen rahoittaa opetusministeriö ammattikorkeakoulutuksen rahoituksen puitteissa ja työvoimapoliittisten koulutusten osalta työ- ja elinkeinoministeriö.
Oppimista tukevina välineinä käytetään muun muassa Moodle-alustaa, LearnLinc-ohjel­maa, sähköpostia, videoneuvottelua ja videointia sekä muita interaktiivisia sosiaalisen median oppimisympäristöjä. Opintoihin liittyvät opinnäytetyöt tehdään osana todellista työelämän kehittämistä. Aiheet opinnäytetöihin tulevat pääsääntöisesti opiskelijoiden työnantajilta. Opiskelijat voivat tehdä opinnäytetöitään myös ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämishankkeissa. Koulutusohjelman kouluttajina toimivat Lapin ammattikorkeakoulun yliopettajat ja lehtorit, paikalliset ja kansalliset työelämän asiantuntijat sekä mahdollisuuksien mukaan ulkomaiset asiantuntijat. LapinAMKn strategiset painoalat (turvallisuusosaaminen, etäisyyksien hallinta, luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen, arktinen yhteistyö ja pohjoinen rajaosaaminen sekä palveluliiketoiminta ja yrittäjyys) käsitellään kaikille YAMK-opiskelijoille yhteisessä opintojaksossa "Muuttuva pohjoinen toimintaympäristö".
Opintojen kuormittavuusOpintojen kuormittavuuden määrittelyssä lähtökohtana yleiseurooppalaisen ECTS-järjestelmän perusteet. Yksi opintovuosi on 1600 tuntia opiskelijan päätoimista työskentelyä. Se vastaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana. Koulutusohjelman opintojaksot on jaettu kolmelle lukukaudelle siten, että yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen opinnot on mahdollista suorittaa 1,5 vuoden aikana.
Osaaminen opetussuunnitelmassaLapin ammattikorkeakoulun (Lapin amk) opetussuunnitelmien peruselementteinä toimivat työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet, kompetenssit ja niihin liittyvät osaamistavoitteet arviointikriteereineen. Kompetenssi kuvaa pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.
Lapin amk:n opetussuunnitelmien kompetenssit jakautuvat kaikille koulutusohjelmille yhteisiin yleisiin työelämäkompetensseihin sekä koulutuskohtaisiin kompetensseihin, joissa on otettu huomioon Lapin amk:n profiloituminen ja strategiset painopistealueet. Yleiset kompetenssit ovat eri koulutuksille yhteisiä yleisiä työelämän osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yleisten kompetenssien kehittyminen tapahtuu pääsääntöisesti substanssiosaamisen oppimisen yhteydessä. Yleisten työelämävalmiuksien kehittymisessä erityisesti ongelmaperustaisella oppimisella ja oppimisympäristöihin liittyvillä valinnoilla on keskeinen merkitys.
Koulutuskohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen kehittymisen perustan. Osaamiskokonaisuuksien valinta tapahtuu ensisijaisesti koulutusohjelmakohtaisen sisällöllisen ydinehdoilla.
Osaamisen arviointiOsaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmassa määriteltyihin osaamistavoitteisiin. Osaamistavoitteet kertovat, minkälaista osaamista opiskelijoilta edellytetään tutkinnon saavuttamiseksi. Osaamistavoitteista johdetaan arviointikriteerit, joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Osaamisen arviointi kertoo, miten hyvin asetetut osaamistavoitteet on saavutettu.
Osaamisen arviointia tehdään monesta eri näkökulmasta tarkastelemalla toiminnallisen, tiedollisen, yhteisöllisen ja arvioivan osaamisen kehittymistä. Toiminnallinen osaaminen näkyy työtehtävien jäsentyneenä ja sujuvana hallintana. Tiedollinen osaaminen osoittaa teoreettisen tiedon hallintaa, asioiden ja prosessien välisten yhteyksien ymmärtämistä ja kokonaisuuksien hahmottamiskykyä. Yhteisöllinen osaaminen liittyy vuorovaikutusosaamiseen, taitoon toimia ryhmän jäsenenä ja johtajana. Arvioiva osaaminen kertoo omaan toimintaan liittyvästä oppimisen, arvioinnin ja kehittämisen taidosta sekä kyvystä kehittää ja vaikuttaa yhteiseen ja ympäristön toimintaan. Arviointia toteutettaessa valitaan arviointimenetelmät niin, että ne todella mittaavat tavoiteltavaa osaamista ja sen tasoa.
Opintosuoritusten arvioinnissa ja arvioinnin oikaisemisessa noudatetaan Lapin ammattikorkeakoulun tutkintosääntöä. Arviointi toteutetaan asteikolla 0-5. Kunkin opintojakson yhteydessä on määritelty arviointikriteerit. Opintojaksojen tarkempi arviointisuunnitelma esitellään kunkin opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)Aiemmin tai opintojen aikana muualla hankittu osaaminen on mahdollista hyväksilukea osaksi tutkintoa. Osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta käytetään AHOT-menetelmää (aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen).
LaadunhallintaAmmattikorkeakoulu vastaa koulutuksen ja muun toiminnan laadusta ja jatkuvasta kehittämisestä sekä osallistuu määräajoin ulkopuoliseen laadunarviointiin. Lapin ammattikorkeakoulun laatujärjestelmä on Korkeakoulujen arviointineuvoston (KKA) auditoima.
Lapin amk:n laatujärjestelmä on kuvattu laatukäsikirjassa. Koulutuksen laadunhallinta toteutetaan Lapin amk:n laatukäsikirjassa kuvattujen menettelyiden mukaisesti.

Show study timings by semester, study year or period

Code Name Credits (cr) 2015-2016 2016-2017 Autumn 2015 Spring 2016 Autumn 2016 1. / 2015 2. / 2016 3. / 2016 1. / 2016
SY_AMTR
ADVANCED PROFESSIONAL STUDIES

(Choose all )

65
301Y21OK
Methodological Studies

(Choose all )

15
Y9992AOJ Changing Northern Operating Environment 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
Y9992BOJ Knowledge Management 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
Y9992COJ Development Methodologies of Working Life 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
301Y11OK
Business Strategy and Entrepreneurship

(Choose all )

20
301Y11AOJ Strategic Human Resources Management 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
301Y11BOJ Customer Relationship Management 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
301Y11COJ Strategic Financial Management 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
301Y21COJ R&D Management 5 5 5 5
301Y3OK
Business Economics R&D Competence

(Choose all )

30
301Y21AOJ Change Management in Work-Life 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
R301Y31COJ Workshop of Developing Business Processes 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
301Y31BOJ Organizational Communication Management 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
599Y7DOJ Strategic Management 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
T301DY22OJ Financial and Performance Management 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
301Y4DOJ Development By Doing 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
VAP_VALTR
FREE-CHOICE ELECTIVES

(Choose ects: 5)

5
Y9991AOJ Project Management 5 5 5 5
T301DY13OJ Change Management 5 5 5 5
OPINNAYTR
MASTER'S THESIS

(Choose all )

30
301Y5AOJ Master's Thesis and Maturity Test 30 30 10 20 10 10 10
Total 90 90 15 30.4 59.6 15 30.4 30.4 30.4 15

Code Name Credits (cr)
SY_AMTR
ADVANCED PROFESSIONAL STUDIES

(Choose all )

65
301Y21OK
Methodological Studies

(Choose all )

15
Y9992AOJ Changing Northern Operating Environment 5
Y9992BOJ Knowledge Management 5
Y9992COJ Development Methodologies of Working Life 5
301Y11OK
Business Strategy and Entrepreneurship

(Choose all )

20
301Y11AOJ Strategic Human Resources Management 5
301Y11BOJ Customer Relationship Management 5
301Y11COJ Strategic Financial Management 5
301Y21COJ R&D Management 5
301Y3OK
Business Economics R&D Competence

(Choose all )

30
301Y21AOJ Change Management in Work-Life 5
R301Y31COJ Workshop of Developing Business Processes 5
301Y31BOJ Organizational Communication Management 5
599Y7DOJ Strategic Management 5
T301DY22OJ Financial and Performance Management 5
301Y4DOJ Development By Doing 5
VAP_VALTR
FREE-CHOICE ELECTIVES

(Choose ects: 5 )

5
Y9991AOJ Project Management 5
T301DY13OJ Change Management 5
OPINNAYTR
MASTER'S THESIS

(Choose all )

30
301Y5AOJ Master's Thesis and Maturity Test 30

Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.

Go back to top of page