Siirry suoraan sisältöön

Teknologiaosaamisen johtaminen (ylempi AMK) Rovaniemi syksy 2018: R59Y18S

Opetussuunitelman tunnus: R59Y18S

Tutkintonimike
Insinööri (ylempi AMK)
Laajuus
60 op
Kesto
1 vuotta (60 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2018
Opetuskieli
suomi

Kuvaus

SUORITETTAVA TUTKINTOTeknologiaosaamisen johtaminen (YAMK) 60 opTeknologiaosaamisen johtamisen koulutus on suunniteltu yritysten ja organisaatioiden asiantuntijoiden ja esimiesten osaamisen kohottamiseen ja vastaamaantyöelämän muuttuviin tarpeisiin.
Lapin ammattikoreakoulun Tekniikan ja liikenteen alan Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus painottuu ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden insinöörien ja/tai muiden vastaavan korkeakoulututkinnon suorittaneiden henkilöiden tieto- ja innovaatiojohtamisen valmiuksien ja työelämän kehittämisen parantamiseen.
Opinnoissa huomioidaan Lapin ammattikorkeakoulun strategiset painotukset poikki- ja monialaiseen yhteistyöhön eri alojen (tekniikka, matkailu, hyvinvointi, kauppa ja kulttuuri) välillä ja Lapin maakunnan erityisolosuhteisiin mm. pohjoisiin oloihin ja kylmään ilmanalaan. Lisäksi opinnot antavat valmiuksia oman alan tutkitun tiedon hankkimiseen, käsittelyyn ja soveltamiseen koulutettavan omassa työssä ja sen kehittämisessä. Tutkinto on luonteeltaan ja toteutustavoiltaan monimuototutkinto, jonka keskeisen osan muodostaa ammatillinen opinnäytetyö, kehittämistehtävä. Se perustuu työelämään liittyvän kehittämisidean analysoinnille, suunnittelulle ja toteutukselle. Opinnäytetyö toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa.
Lapin ammattikorkeakoulussa toteutettavan Teknologiaosaamisen johtamisen koulutuksen tavoitteena on tukea Pohjois-Suomelle ja erityisesti Lapille tärkeiden teknologia-alojen kehittymistä, osaamisen kasvua ja alan yritysten kasvuedellytyksiä. Koulutuksen tuottama tekniikan ylempi ammattikorkeakoulututkinto syventää ja kehittää opiskelijoiden erityisasiantuntemusta ja laajentaa perustutkinnon tuottamaa ja työelämässä karttunutta ammatillista osaamista. Tutkinto mahdollistaa alueella työssä olevien insinöörien jatkokouluttautumisen työn ohessa.
Koulutuksen painopistealue – tietojohtaminen ja innovaatiojohtaminen – nousee esille useissa suomalaisorganisaatioiden haasteita koskevissa tutkimuksissa. Johtaminen asiantuntijaorganisaatiossa näyttää tutkimuksen mukaan olevan erityisen haasteellista. Esimiesten johtamistaito on puutteellista ja se heijastuu suoraan alan yritysten ja organisaatioiden työskentelyilmapiiriin ja työtuloksiin. Ihmisten johtamistaitojen kehittäminen korostuu tutkimustuloksien jatkotyöstämisessä. Sama teema on noussut esille myös työelämän edustajien kanssa pidetyissä koulutuksen sisällön suunnitteluun liittyvässä seminaareissa, työpajoissa ja avainhenkilöiden haastatteluissa.
Pohjois-Suomessa on teknologiatoimialalla toimivia yrityksiä ja organisaatioita, joiden kasvu ja kehittyminen edellyttävät korkeaa teknistä ja teknologista osaamista ja tieto- ja innovaatiojohtamisen osaamista.
Muita keskeisiä koulutuksen ulkoisia asiakasryhmiä ovat Pohjois-Suomen teknologiateollisuuden lisäksi alueella toimiva muu elinkeinoelämä ml. matkailuala, rakennusteollisuus ja metsäteollisuus, joiden edelleen kehittyminen vaatii insinööreiltä uusia työelämän kehittämisen taitoja. Näiden taitojen oppimiseksi tieto- ja innovaatiojohtamiseen painottuvakoulutus tarjoaa insinööreille esimiestaitojen kehittämisen lisäksi koulutusta työelämän tutkimukselliseen kehittämistoimintaan, joka toteutetaan opiskelijan henkilökohtaisen kehittämistehtävän kautta.
TUTKINNON RAKENNE
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon laajuus tekniikan ja liikenteen alalla on 60 opintopistettä ja sen voi suorittaa päätoimisesti yhdessä vuodessa tai henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaan pidemmässä ajassa päätoimen ohessa.
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on:
1) laajat ja syvälliset tiedot sekä tarvittavat teoreettiset tiedot toimia työelämän kehittäjänä vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä;
2) syvällinen kuva omasta ammattialasta, sen asemasta työelämässä ja yhteiskunnallisesta merkityksestä sekä valmiudet seurata ja eritellä alan tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehitystä;
3) valmiudet elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan oman ammattitaidon kehittämiseen;
4) hyvä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön.
Pääsyvaatimuksena ylempään ammattikorkeakoulu­tutkintoon johtaviin opintoihin on perustutkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon lisäksi kolmen vuoden työkokemus.
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin tulee sisältyä
1) syventäviä ammattiopintoja 25 op,
2) vapaasti valittavia opintoja 5 op ja
3) opinnäytetyö 30 op.
Opintojen kuormittavuus
Opintojen kuormittavuuden määrittelyssä on lähtökohtana yleiseurooppalaisen ECTS- opintosuoritusten siirto- ja mitoitusjärjestelmän (ECTS-järjestelmän) perusteet. Yksi opintovuosi on 1600 tuntia opiskelijan päätoimista työskentelyä. Se vastaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana. Yhden opintopisteen työmäärä on noin 27 tuntia. Opintopistettä vastaava työmäärä arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain tasaisesti 40 viikon aikana.
AMMATILLISEN KASVUN POLKU - HANKITTAVA OSAAMINENOpetussuunnitelmissa on tehty opiskelijoiden oppimisprosessi näkyväksi ja kuvattu opiskelijoiden ammatillinen kasvu kehittämisasiantuntijaksi.
- Vuositeema: Kehittämisasiantuntija. Ensimmäisen opintovuoden aikana opiskelija syventää ja laajentaa osaamistaan tieto- ja innovaatiojohtamisen alalla ja kehittyy ”kehittämisasiantuntijaksi”.
Lapin ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmien perustana toimivat työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja niihin liittyvät osaamistavoitteet arviointikriteereineen. Kompetenssit kehittyvät opintojen aikana ja ne saavutetaan opintojaksojen suorituksilla.
Opetussuunnitelmien kompetenssit jakautuvat kaikille YAMK-koulutuksille yhteisiin yleisiin työelämäkompetensseihin ja koulutuskohtaisiin kompetensseihin. Kaikille koulutuksille yhteisillä koulutuksilla kehitetään monialaisuutta ja yleisten sekä koulutuskohtaisten kompetenssien saavuttamista.
Tekniikan ja liikenteen alan Teknologiaosaamisen johtamisen koulutuksen koulutuskohtaiset kompetenssit on esitetty seuraavassa taulukossa.

Taulukko 2. Koulutuskohtaiset kompetenssit

Koulutuskohtaiset kompetenssit
Osaamisalueen kuvaus, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Teknologiajohtamisen osaaminen
- osaa arvioida, kehittää ja johtaa organisaation teknologista tietojohtamista
- kykenee tekemään teknologiaan liittyviä päätöksiä ja arvioimaan niiden vaikutuksia omaan organisaatioon ja sen toimintaympäristöön
- pystyy arvioimaan ja kehittämään tuotekehitystä ja teknologiaa organisaation strategian osana
- osaa arvioida teknologisen osaamisen tarvetta, hankintaa ja siitä luopumista osana päätöksentekoa
Innovaatiojohtamisen osaaminen
- osaa arvioida, kehittää ja johtaa organisaation innovaatioprosessia
- kykenee kehittämään ja johtamaan innovaatiotoimintaa organisaation strategisena toimintona
- osaa arvioida, kehittää ja johtaa organisaatioin innovaatiojohtamista
- osaa johtaa organisaation luovuutta ja yrittävyyttä

Lapin AMKin opetussuunnitelmiin sisältyy osaamistavoitteina Lapin AMKin strategiset painopistealueet etäisyyksien hallinta, turvallisuusosaaminen, arktinen yhteistyö ja rajaosaaminen, luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen sekä palveluliiketoiminta ja yrittäjyys. Lapin amk:n strategian painopistealueet sisältyvät yhteen kaikille YAMK-opiskelijoille tarjottavaan opintojaksoon ”Muuttuva pohjoinen toimintaympäristö”. Tämän lisäksi painopistealueet sisältyvät juonteina eri kompetensseihin seuraavasti:
Oppimisen taidot: Palveluliiketoiminta ja yrittäjyys; etäisyyksien hallinta
Eettinen osaaminen: Turvallisuusosaaminen; Palveluliiketoiminta ja yrittäjyys
Työyhteisöosaaminen: Etäisyyksien hallinta; Palveluliiketoiminta ja yrittäjyys
Innovaatio-osaaminen: Luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen; Palveluliiketoiminta ja yrittäjyys
Kansainvälisyys: Arktinen yhteistyö ja rajaosaaminen; Palveluliiketoiminta ja yrittäjyys
Olennainen osa opintoja tieto- ja innovaatiojohtamiseen painottuvassakoulutuksessa on opinnäytetyö, jonka aihe on työelämälähtöinen ja se voi kytkeytyä Lapin amk:n TKI-toimintaan sekä korkeakoulun konkreettiseen kehittämishankkeeseen. Opetuksen integrointi työelämään ja sen kehittämiseen tapahtuu suunnitellusti.
Kansainvälisyys toteutuu opetussuunnitelman läpäisevänä jatkumona vieraskielisen lähdemateriaalin hyödyntämisenä opetuksessa sekä kieliopintoina. Koulutuksessa tarjotaan 5 op opintoja englannin kielellä. Englanninkielistä opetusta toteuttavat myös kansainvälisessä asiantuntijavaihdossa Lapin AMKissa olevat yhteistyökumppaneiden opettajat. Lisäksi opiskelija osallistua kansainväliseen vaihtoon ja myös erilaisiin kotikansainvälistämistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.
OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTILapin ammattikorkeakoulun oppimisnäkemyksenä on työelämälähtöinen ja -läheinen osaamis- ja ongelmaperustainen oppiminen. Oppimisen tavoitteena on ammatillisen osaamisen kehittyminen opiskelijakeskeisten ja aktivoivien oppimis- ja ohjausmenetelmien avulla. Ammatillinen osaaminen syvenee myös ongelmanratkaisu – ja päätöksentekotaitoja vahvistavien oppimis- ja kehittämisprojektien avulla.
Osaamis- ja ongelmaperustainen oppimisnäkemys tarkoittaa niitä asioita, joilla oppimista jäsennetään ja organisoidaan (esimerkiksi ongelmaperustainen sykli/vaihemalli, ongelmaperustainen projektioppiminen tai niiden yhdistelmä). Kaikissa oppimisen organisoinnin tavoissa lähtökohtana ovat työelämän ongelmat ja työelämäläheinen toteutus.
Arviointi on välttämätöntä huomioida jo opetussuunnitelman suunnitteluvaiheessa. Opiskelun eri vaiheissa tapahtuvan arvioinnin tulee muodostaa johdonmukainen kokonaisuus, joka tukee koulutuksen tavoitteena olevan osaamisen saavuttamista. Arvioinnin suunnittelua on hyvä toteuttaa kolmikantaperiaatteella (opiskelija, työelämänedustaja/ohjaaja, opettaja).
Koulutuksen viralliset tavoitteet toimivat oppimista ohjaavina ja motivoivina suunnannäyttäjinä. Opetussuunnitelma toimii lähtökohtana henkilökohtaiselle opiskelusuunnitelmalle (HOPS), jonka laatimiseen opiskelija saa ohjausta ryhmänsä opettajatuutorilta.
Hankittu osaaminen ja hyväksilukeminen
Tutkintoa suorittaessa opiskelijalla on mahdollisuus ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi muussa kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa taikka muussa oppilaitoksessa suorittamiaan opintoja sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja muilla samantyyppisillä opinnoilla. Opiskelija saa ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella (932/2014, 37§9). Menettelystä käytetään nimitystä hyväksiluku.
Kehittävä arviointi huomioi sekä oppimisprosessin että osaamisen eli tuotoksen arvioinnin. Oppimisprosessin arvioinnissa opintojakson tasolla keskeisiä työvälineitä ovat itsearviointi ja palaute. Arviointiperusteiden, menetelmien ja kriteerien lähtökohtana ovat kyseisen opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Opiskelijoiden oppimisen ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmissa oleviin opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Opintosuoritukset arvioidaan asteikolla kiitettävä (5), hyvä (3-4), tyydyttävä (1-2), hylätty (0) tai asteikolla hyväksytty (H) – hylätty (0).
Opiskelijoilta kerättävän palautteen avulla kehitetään koulutuksen laatua. Opiskelijalla on mahdollisuus antaa palautetta opintojaksojen toteutuksesta opintojen kuluessa ja/tai valmistumisvaiheessa tutkinnon haun yhteydessä.
Laadunvarmistus
Lain ammattikorkeakoulu vastaa koulutuksen ja muun toiminnan laadusta ja jatkuvasta kehittämisestä sekä osallistuu määräajoin ulkopuoliseen laadunarviointiin. Lapin ammattikorkeakoulun laatujärjestelmä on Kansallisen koulutuksen arviointineuvoston (KARHI) auditoima.
Lapin amk:n laatujärjestelmä on kuvattu laatuohjelmassa. Koulutuksen laadunhallinta toteutetaan ohjelmassa kuvattujen periaatteiden, prosessien ja menettelytapojen mukaisesti.
Yhtenäinen laadunvarmistusjärjestelmä tuottaa koulutuksen ja tutkintojen laatuun liittyvää tietoa, josta hyötyvät opiskelijat, henkilöstö, työnantajat ja muut sidosryhmät. Tieto- ja innovaatiojohtamisen koulutusta kehitetään Lapin ammattikorkeakoulun laatuohjelman periaatteiden mukaisesti.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2018-2019 Syksy 2018 Kevät 2019 1. / 2018 2. / 2019 3. / 2019
SY_AMTR
SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki )

25
Y9992AOJ Muuttuva pohjoinen toimintaympäristö 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
Y9992BOJ Osaamisen johtaminen 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
Y9992COJ Työelämän kehittämismenetelmät 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
R599YS11OJ Innovaatiojohtaminen 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
R599YS12OJ Teknologiajohtaminen 5 5 1.7 3.3 1.7 1.7 1.7
VAP_VALTR
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
OPINNAYTR
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

30
599YOPYOJ Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte 30 30 10 20 10 10 10
Yhteensä 60 55 18.5 36.5 18.5 18.5 18.5

Todistusjäsentely - YAMK

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti.

Opinnäytetyö
Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
Syventäviä ammattiopintoja
Muuttuva pohjoinen toimintaympäristö
Osaamisen johtaminen
Työelämän kehittämismenetelmät
Innovaatiojohtaminen
Teknologiajohtaminen
Vapaasti valittavia ammattiopintoja

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat

Teknologiaosaamisen johtaminen, ylempi AMK kompetenssit

Eettinen osaaminen

- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista
- osaa soveltaa alansa ammatti-eettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
- osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
- osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista

Muuttuva pohjoinen toimintaympäristö
Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
Innovaatio-osaaminen

- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamistaan
- osaa johtaa projekteja
- osaa johtaa tutkimus-, kehittämis-, ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kannattavaa toimintaa kehitystoiminnan menetelmiä
- osaa kehittää asiakaslähtöisestä kestävää ja taloudellisesti

Osaamisen johtaminen
Työelämän kehittämismenetelmät
Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
Kansainvälistymisosaaminen

- kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
- osaa toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä
- osaa ennakoida kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan

Muuttuva pohjoinen toimintaympäristö
Oppimisen taidot

- osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan sekä määrittää osaamisensa kehittämistarpeita
- osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmasta
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta

Muuttuva pohjoinen toimintaympäristö
Osaamisen johtaminen
Työelämän kehittämismenetelmät
Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
Työyhteisöosaaminen

- osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
- osaa kehittää työelämän moninaista viestintää ja vuorovaikutusta
- osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
- osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
- osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä ja yrittäjänä

Osaamisen johtaminen
Työelämän kehittämismenetelmät
Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
Luokittelemattomat
Innovaatiojohtaminen
Teknologiajohtaminen

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
SY_AMTR
SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki )

25
Y9992AOJ Muuttuva pohjoinen toimintaympäristö 5
Y9992BOJ Osaamisen johtaminen 5
Y9992COJ Työelämän kehittämismenetelmät 5
R599YS11OJ Innovaatiojohtaminen 5
R599YS12OJ Teknologiajohtaminen 5
VAP_VALTR
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 5 )

5
OPINNAYTR
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

30
599YOPYOJ Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte 30

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Siirry alkuun