Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan osallistavat ja aktivoivat käytännöt (5op)

Opintojakson tunnus: K701Y2COJ

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Tavoite: Opiskelija perehtyy syvällisemmin johonkin kehittämishankkeensa kannalta tarkoituksenmukaiseen osallistavaan ja valtaistavaan menetelmään ja osaa soveltaa sitä kehittämishankkeessaan
Sisältö
- yksilö-, ryhmä- ja yhteisölähtöiset osallistavat ja valtaistavat sosiaalialan työmenetelmät

- osallistavat ja valtaistavat tiedon tuottamisen menetelmät

- osallistavat ja valtaistavat kehittämisen menetelmät

- osallistamiseen ja valtaistamiseen liittyvät ongelmat

Sisältö

Sosiaalialan kehittämisen työmenetelmät.

Esitietovaatimukset

NULL

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä T1–T2
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet sosiaalialan kehittämisessä
- tiedostaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien soveltuvuuden hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- ymmärtää yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien reunaehdot alan kehittämisessä
- tiedostaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien merkityksen hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä H3–H4

Opiskelija
- huomioi sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet sosiaalialan kehittämisessä
- huomioi yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien soveltuvuuden hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- huomioi yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien reunaehdot hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- hyödyntää yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisia osallistavia ja valtaistavia työmenetelmiä merkityksen hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä K5
Opiskelija
- soveltaa ja kehittää onnistuneesti työtään sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien avulla
- reflektoi ja kehittää toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet alan kehittämisessä
- yhdistää työssään onnistuneesti ja innovatiivisesti yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisia osallistavia ja valtaistavia työmenetelmiä alan kehittämisessä
- arvioi onnistuneesti työssään yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuuksia hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.

Siirry alkuun